V Plzni se rozloučí s trolejbusy Škoda 21 Tr

Krátké shrnutí provozu trolejbusů Škoda 21 Tr ACI v Plzni, který symbolicky ukončí rozlučková akce 25. září 2018.
Krátké shrnutí provozu trolejbusů Škoda 21 Tr ACI v Plzni, který symbolicky ukončí rozlučková akce 25. září 2018.
Trolejbus typového označení Škoda 21 Tr ACI působil v roce 1999 při prvním představení v Plzni naprosto přelomově. Cestující zvyklí na středněpodlažní trolejbusy Škoda 14 Tr a 15 Tr najednou poznali nízkopodlažní vozidlo v moderním designu a s elektronickým informačním systémem. Dopraváci ocenili moderní asynchronní elektrickou výzbroj a především poměrně revoluční vybavení trolejbusu pomocným dieselagregátovým pohonem, který umožňoval pohyb mimo trolejové vedení.

Po ozkoušení prototypu, který z Plzně zamířil do Hradce Králové, bylo do Plzně v letech 2001 až 2004 zakoupeno 18 trolejbusů Škoda 21 Tr ACI. Tím se západočeská metropole stala největším provozovatelem trolejbusů této modifikace (IGBT tranzistory a pomocný dieselagregát). Vozidla obdržela ev.č. 479 až 496. Pomocný naftový pohon trolejbusů brzo našel své uplatnění ať již při napěťových výlukách, odklonech, či později v pravidelném provozu v rámci linky 13 nezatrolejovaným úsekem k nákupnímu centru Olympia v Černicích.

Vozidla během provozu procházela klasickými dílenskými prohlídkami, při kterých například došlo k postupné výměně sběrací soustavy, zadních svítilen či doplnění LED denního svícení. Zatímco u cestujících se díky uspořádání interiéru trolejbusu 21 Tr staly poměrně oblíbené, řadě řidičů k srdci nepřirostly a jako jediný klad hodnotí velkou uzavřenou kabinu.

Trejsiny, jak se trolejbusům 21 Tr v Plzni přezdívalo, začaly být vyřazovány s příchodem bateriových trolejbusů Škoda 26 Tr v roce 2017. V únoru 2017 v provozu skončily vozy 481, 483, 491 a 495. S příchodem dalších vozidel byla v následujících měsících odstavována další vozidla. Do posledních dnů provozu v Plzni vydržely vozy č. 489, 492, 493 a 496. I tyto vozy nyní skončí vzhledem k nižší potřebě trolejbusů po skončení dlouhodobého odklonu linky 12 z důvodu rekonstrukce železničních mostů přes Mikulášskou ulici. Vozy 489, 492 a 493 budou spolu s dalšími, dříve odstavenými vozy, nabídnuty k odprodeji, vůz 496 si Plzeňské městské dopravní podniky ponechají jako historický. Mimo to je pro další generace zachován vůz ev.č. 488, a to v Muzeu dopravy ve Strašicích na Rokycansku. První vyřazovaná vozidla 21 Tr ACI z únoru 2017 byla odprodána do ukrajinského města Černovice, kde dále (v mezích možností) slouží v pravidelném provozu s cestujícími.

Ač měly dle původních informací trolejbusy 21 Tr v pravidelném provozu dojezdit v pátek 14. září, vozy zatím stále brázdí ulice Plzně. Jejich působení by mělo skončit do závěru tohoto měsíce. Na úterý 25. září PMDP připravily pro veřejnost rozlučkovou jízdu s trolejbusem Škoda 21 Tr a autobusem Škoda 21 ab. Trolejbus v úterních odpoledních hodinách vyjede z vozovny do centra města, do míst kde byl poprvé v roce 1999 představen veřejnosti. Následovat bude cesta k nákupnímu centru v Černicích, kde trolejbusy v rámci běžného provozu poprvé pravidelně využívaly pomocný dieselagregát. Odsud povede cesta trolejbusu a unifikovaného autobusu zpět do centra města, odkud se obě vozidla vydají do vozovny. Podrobnosti o rozlučkové jízdě na webových stránkách PMDP.

Zdeněk Kresa, www.plzensketrolejbusy.cz


V Plzni se rozloučí s trolejbusy Škoda 21 Tr
Setkání vozů 489 a 493 v posledních dnech provozu na obratišti Čechurov.
V Plzni se rozloučí s trolejbusy Škoda 21 Tr
Budoucí historický vůz PMDP č. 496 je ponechán v původním provedení s bílým proužkem ve spodní části karoserie a klasickými zadními světly. Tento vůz se rozlučky účastnit nebude, vybrán bude jeden z vozů 489, 492 či 493 (tyto vozy budou zcela vyřazeny).
V Plzni se rozloučí s trolejbusy Škoda 21 Tr
Rozlučkové akce se zúčastní také už historický plzeňský autobus Škoda 21 ab e.v.č 445. Autobusy typové řady 21 ab byly snahou o unifikaci s trolejbusem 21 Tr.