Solaris představí novou generaci vodíkového autobusu

Solaris Urbino 12 bude jezdit na energii získávanou z vodíkových palivových článků. Na jedno tankování ujede 350 kilometrů. Premiéru bude mít příští rok.
Solaris Urbino 12 bude jezdit na energii získávanou z vodíkových palivových článků. Na jedno tankování ujede 350 kilometrů. Premiéru bude mít příští rok.
V reakci na rostoucí zájem evropského trhu o bezemisní vozidla pro veřejnou hromadnou dopravu oznámil Solaris Bus & Coach debut dalšího svého ekologicky šetrného autobusu. Řada vozidel s alternativními pohony bude rozšířena o vodíkový Solaris Urbino 12 nové generace, vodíkové vozidlo, získávající energii z vodíkových palivových článků. Oficiální premiéra vozidla je plánována na rok 2019.

Solaris Urbino 12 hydrogen bude zcela bez emisí. Energie potřebná pro pohon bude získávána z vodíku, který bude zpracován v palivovém článku na elektrickou energii. Díky technologii používané ve vodíkových autobusech budou schopny na jedno tankování ujet rekordně dlouhou vzdálenost - více než 350 km. Pro podporu palivového článku bude vozidlo vybaveno navíc jednou z malých trakčních baterií Solaris s výkonem 29,2 kWh. Baterie bude nabíjena vodíkovou energií. Navíc jí bude možné dobít i pomocí zásuvky jako u běžných elektrických autobusů. Na druhou stranu tvoří hnací jednotku náprava s integrovanými elektromotory o výkonu 60 KW. Dvanáctimetrový autobus bude vyokokapacitní, přepraví až 80 cestujících.

Nová generace vodíkových Solarisů je pokračováním vývoje koncepce, která byla poprvé představena v roce 2014. kdy byly dva kloubové elektrické autobusy (Solaris Urbino 18,75) poháněné vodíkovými palivovými články dodány do Hamburku. Před čtyřmi lety baterie představovaly základní zdroj pohonů autobusů. V novém hybridním autobuse bude elektrická energie pro pohon získávána z vodíku, baterie bude mít jen podpůrnou funkci.

Dvanáctimetrový autobus Solaris Urbino hydrogen bude vybaven nejmodernějšími palivovými články poslední generace s výkonem 60 kW. Výrobce také používá nejnovější technologie ukládání vodíku instalací vodíkových nádrží z kompozitů na střechu vozidla - díky tomuto kroku bude hmotnost nádrží snížena zhruba o 20% oproti předchozím modelům. Aby bylo možné optimálně snížit spotřebu energie ve vozidle, bude vybaveno klimatizačním systémem s tepelným čerpadlem CO₂; systém umožní používat odpadní teplo z palivového článku. Jedná se o úplně nový koncept, který má zaručit mimořádnou účinnost a současně výrazně zlepšit jízdní rozsah autobusu.

"Revoluce v oblasti zelené veřejné dopravy se stala skutečností - společnost Solaris se rozhodla reagovat na tržní poptávku zcela novým produktem. Vodíkové autobusy mají potenciál být na trhu velmi oblíbené: jejich provoz je levný, jsou lehčí než elektrické autobusy, mohou dojet až na vzdálenost 350 km na jediné tankování (to je také průměrný denní dosah městského autobusu) a jsou zcela bez emisí - jedinou látkou vypouštěnou při jízdě autobusem je pára," řekl Dariusz Michalak, víceprezident Solaris Bus & Coach, zodpovědný za oblast výzkumu a vývoje.

Oba autobusy Solaris Urbino 18,75 vybavené palivovými články dodané do Hamburgu v roce 2014 stále jezdí na pravidelné autobusové lince 109. Navíc, polský výrobce dodal minulý rok první trolejbus s palivovými články do Rigy. V letošním roce bude v hlavním městě Lotyšska jezdit celkem 10 vozidel.

Zdroj: Solaris Bus & Coach