V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Prohlídka autobusů Iveco. Crossway Low Entry a Crossway LE Natural Power měly omezený manévrovací prostor. Další historická fotka, i když ne všech, účastníků jednání ADSSS. Foto BP

Na jednání Středočeské asociace dopravců přijeli ředitelé ROPID a IDSK, zástupci Středočeského kraje a Ministerstva dopravy. Akci podpořilo Iveco Bus a Telmax.
Na jednání Středočeské asociace dopravců přijeli ředitelé ROPID a IDSK, zástupci Středočeského kraje a Ministerstva dopravy. Akci podpořilo Iveco Bus a Telmax.
Velkým tématem je v současné době, kdy se blíží konec většiny smluv o závazku veřejné služby uzavřených s dopravci, jak dál v zajišťování dopravní obslužnosti. Některé kraje volí možnot založit si vlastního provozovatele, jiné kraje vyhlašují nabídková řízení pro stávající dopravce. V autobusové dopravě se připravují i menší legislativní úpravy.

V Pražské integrované dopravě i Středočeském kraji je aktuální projekt nového multifunkčního odbavení cestujících - MOS a postupná integrace do jednoho dopravního systému. Předpokládaný termín, kdy nahradí MOS stávající systém odbavení je 15. srpen. Do PID se ještě v letošním roce zaintegruje oblast Příbramska a Berounska.

Od 1. září se spouští nový systém "státních" slev pro žáky, studenty a seniory od 65 let. Cenový výměr Ministerstva financí je už vydaný, Metodické pokyny Ministerstvo dopravy vydá v blízké době. Tento termín je tedy už definitivní a musí se včas připravit jak dopravci, tak objednatelé.

K odborné problematice se ještě vrátíme a zápis z jednání bude zveřejněn pro oprávněné uživatele v sekci ADSSS.

Nejen práci se věnovalo téměř čtyřicet účasníků dvoudenního jednání 19. a 20. června. Připraveny byly prezentace společností Iveco Bus a Telmax, kulturní program byl v místním zámku a přilehlém parku.

Domácí výrobce autobusů Iveco Bus je u nás jedničkou, v roce 2017 získalo více než 43 % trhu. Na Slovensku je to dokonce 48 %.
V roce 2017 vyrobilo Iveco nejvíc autobusů v novodobé historii:  4 104. Denně sjede z výrobní linky v Mýtě 19 autobusů. Největší zájem je v poslední době o autobusy na CNG. Iveco je se svou produktovou řadou úspěšné i v zahraničí. V Evropě je jedničkou v prodeji vozidel intercity a ve Francii a Itálii citybusů. Ve Francii, Itálii a Slovensku je největším autobusovým prodejcem.

Iveco přivezlo do Loučeně dva nové typy autobusů:

Tříosý Crossway Low Entry


Zcela nový autobus pro ČSAD Střední Čechy s délkou 14,5 metrů a dvěma dveřmi přepraví 55 sedících cestujících + 4 na sklopných sedačkách. Kapacita sedících cestujících je vyšší než u klasického kloubového autobusu. Prostor je přizpůsoben pro přepravu minimálně dvou kočárků nebo vozíčkářů. Vozidlo splňuje všechny Standardy PID včetně barevného provedení. Dopravce ho nasadí na linku Praha - Mělník.

Crossway LE Natural Power

Tento typ vozidla se začal vyrábět v letošním roce, v prodeji je od května. První provozuje v Moravskoslezském kraji společnost 3ČSAD. V Loučeni Iveco ukázalo variantu v městské konfiguraci, sedačky jsou přizpůsobeny snadnému průchodu cestujících. Otevírání dveří je dovnitř s reverzací pro bezpečnost cestujících. Vozidlo má 9 litrový motor, motorový prostor je standardizovaný. Řada Crossway je velmi univerzální, lze jí přizpůsobit vlastní specifikaci zákazníka.

Nádrže na stlačený plyn jsou integrované do střechy vozidla, díky tomu má autobus nejnižší celkovou výšku na trhu (3 210 mm) a zachovává i dostatečně vysokou vnitřní výšku stejně jako mají všechny vozy Crossway (2 264 mm). S celkovou kapacitou nádrží 1 260 litrů (4 nádrže po 315 litrech) má dojezd od 500 do 600 km v závislosti na typu využití.

Daří se i výrobci IT systémů pro veřejnou dopravu firmě Telmax
. V posledních 12 měsících dodala více než 2 000 odbavovacích terminálů. V poslední době řeší velké projekty pro Dopravní podnik města Bratislavy, který je založen na časovém jízdném na bankovních kartách, e-shopu a od srpna bude spuštěna mobilní aplikace pro nákup jednotlivých jízdenek. Dalším významný projektem je PDOS pro Dopravní podnik hlavního města Prahy, který bude propojen s novým systémem MOS, kde je Telmax jedním z dodavatelů. Někteří z účastníků měli možnost poprvé vidět e-shop "Lítejte po Praze a Středočeském kraji", i když zatím jen ve zkušební verzi.

Dvoudenní program byl pro všechny určitě zajímavý a byl přínosem jak pro dopravce, tak pro zástupce objednatelů a Ministerstva dopravy. Na neformální půdě měli možnost si vzájemně vyměnit zkušenosti a názory na směrování autobusové dopravy v určitě důležité oblasti naší republiky.


V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Jednání se zúčastnili téměř všichni členové ADSSS, zástupci odboru dopravy Středočeského kraje, ROPID, IDSK a Ministerstva dopravy. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Z prezentace Iveco Bus. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Z prezentace společnosti Telmax. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Crossway LE Natural Power v Loučeni. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Prostor je přizpůsoben městskému provedení pro rychlý výstup a nástup cestujících. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Majitelem nového třínápravového autobusu Crossway Low Entry je ČSAD Střední Čechy (Štěpán Ševčík, druhý zleva, ve společnosti Martina Švarce - IDSK, Ludomíra Landy - ČSAD MHD Kladno a Miroslava Slavíka - Telmax). Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Prohlídka autobusů Iveco Bus. Foto BP
V Loučeni u Nymburka se řešila budoucnost autobusové dopravy Středních Čech a Prahy
Rod Taxisů sídlící mimo jiné na zámku v Loučeni provozoval kolem roku 1530 poštovní služby. Postupně začali kočárů využívat i pro přepravu cestujících. To byl zřejmě základ veřejné dopravy u nás. Foto BP