O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Konferenci o budoucnosti autobusové dopravy uspořádalo Sdružení ČESMAD BOHEMIA 12. června v Brně. Celou akcí bravurně moderoval generální tajemník Sdružení Vojta Hromíř. Foto BP

Konference pořádaná Sdružením ČESMAD BOHEMIA, Svazem dopravy a asociacemi dopravců "moravské" a středočeské byla významným setkáním dopravců se zástupci státní správy.
Konference pořádaná Sdružením ČESMAD BOHEMIA, Svazem dopravy a asociacemi dopravců "moravské" a středočeské byla významným setkáním dopravců se zástupci státní správy.
Konferenci o budoucnosti autobusové dopravy zastřešily nejvýznamnější dopravní instituce u nás. Sdružení ČESMAD BOHEMIA, Svaz dopravy a obě dopravní asociace - ADSSF a ADSSS. Přišlo přes 80 zástupců dopravních firem, krajů a  organizátorů veřejné dopravy z celé republiky. Za Odborový svaz dopravy jeho předseda Luboš Pomajbík. Zkušenosti z blízkého zahraničí přinesl víceprezident ČESMAD Slovakia Peter Sádovský. Význam konference podpořilo i Ministerstvo dopravy účastí náměstka ministra dopravy pro dopravní sekci Ladislava Němce, ředitele odboru veřejné dopravy Ondřeje Michalčíka a Michala Němce z odboru financí a ekonomiky.

Konferenci moderoval generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř. Úvodní slovo patřilo zástupcům dalších dopravních asociací Radislavu Kusákovi za ADSSF a prezidentovi ADSSS Danielovi Adamkovi, který uvedl zajímavé statistiky. Celkově ve veřejné linkové dopravě (kromě MHD) vznikla za rok 2017 ztráta ve výši 200 mil. Kč, z toho 160 mil. je z vysoutěžených linek. Mzdy řidičů meziročně vzrostly o 21%. Nárůst nákladů na naftu byl 7%. Tržby poklesly o 3%, ztráta však byla dorovnána ostatními výnosy např. z reklamy.

O přípravě nové legislativy - novelách zákonů č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, financování veřejné dopravy a připravované koncepci veřejné dopravy informoval náměstek ministra dopravy Ladislav Němec a Ondřej Michalčík. Předmětem novely zákona o silniční dopravě v oblasti linkové dopravy jsou pouze drobné úpravy licenčního řízení a úprava právních vztahů mezi dopravcem a cestujícím, kdy dochází k posílení postavení pověřené osoby (revizora) v souvislosti s platností GDPR. Novela zákona č. 194/2010 Sb. nově zavádí institut Koncepce veřejné dopravy, která bude závazná pro plány dopravní obslužnosti krajů, nově budou tyto plány vytvářet i obce.

V roce 2019 končí většina smluv o závazku veřejné služby uzavřených s dopravci. Evropská legislativa stanovila přechodné desetileté období, po kterém musí být smlouvy řádně vysoutěženy. Toto přechodné období končí 2. prosince 2019. Smlouvy uzavřené v období do 3. prosince 2009  přímým zadáním jsou platné do uplynutí doby jejich platnosti, pokud mají omezenou dobu trvání, srovnatelnou s trváním smluv dle nařízení, což je právě doba desíti let. Ministerstvo dopravy však v rámci svých metodik připouští, že slovní spojení „doba trvání srovnatelná s…“ je možné vykládat nejen jako smlouvu přímo na deset let, ale i s rozptylem až o 20 %. Dopravci tedy mohou uhájit až dvanáctileté smlouvy. Prodloužení smluv je možné až o polovinu v případě významných investic např. do vozového parku, myček a podobně.
 
Zajišťování veřejných služeb má možnost objednatel zajistit třemi způsoby. 1. Objednatel může zajišťovat dopravní obslužnost sám, svou příspěvkovou organizací, má licenci, schválené jízdní řády, vozidla. 2. Objednatel si zřídí vnitřního provozovatele ve 100 % vlastnictvím kraje (klasicky současné dopravní podniky) - a.s. nebo s.r.o. a má možnost přímého zadání. Platí povinnost zveřejnit 1 rok předem záměr v evropském věstníku a může se přihlásit jiný dopravce s levnější nabídkou. 3. Objednatel uzavře smlouvu s kterýmkoli existujícím dopravcem na základě nabídkového řízení nebo přímým zadáním. Ministerstvo tuto poslední variantu preferuje.

Ministerstvo připravuje technickou interoperabilitu - jednotný tarif, zatím pro železnici. Do budoucna se předpokládá i propojení IDS. Pro mezinárodní dopravu platí balíček mobility, zatím pro nákladní dopravu. Vzniká i balíček mobility pro autobusovou dopravu. Zatím existuje pracovní návrh, kde se předpokládá vznik nového regulačního úřadu podobně jako u železniční dopravy, nediskriminační přístup k autobusovým terminálům, změna povolování u spojů do 100 km a nad 100 km a další.

Diskuzní panel o zavedení "vládních" slev na jízdném zahájil Michal Němec z odboru financí a ekonomiky Ministerstva dopravy, který popsal historii a aktuální otázky a odpovědi, které vzešly z připomínek k Metodickým pokynům. Termín zavedení platí od 1. září. Že je zde zatím spousta otazníků potvrdil ředitel jihomoravského KORDISu Jiří Horský a generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

O aktuální situaci na Slovensku informoval víceprezident ČESMAD Slovakia a prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. U našich sousedů funguje 17 soukromých dopravních společností. Jízdné zdarma ve vlacích bylo součástí "sociálního balíčku". Přineslo zvýšený počet přepravených osob z 40 milionů na 70 milionů a přesun cestujících do 1. tříd. Na dálkových autobusových linkách je pokles cestujících o 10% a vede to k rušení spojů, na příměstských linkách je pokles 3%.

Velkým tématem současnosti je zajišťování dopravní obslužnosti výběrovým řízením na dopravce nebo zřízení vlastního vnitřního provozovatele. K první variantě se přiklání Ministerstvo dopravy, soukromé dopravní společnosti a některé kraje. Cestou soutěže se vydal jako první Jihomoravský kraj. Jihočeský kraj nabídkové řízení právě připravuje. Za 5 miliard bude soutěžit sedm oblastí. První oblastí bude Českobudějovicko, jak prezentoval poradce hejtmanky Ivan Študlar. Protipólem jsou kraje Ústecký a Liberecký. Ústecký kraj je, podle vystoupení Jakuba Jeřábka z krajského úřadu, v této oblasti nejdál. Jeho příspěvková organizace Dopravní společnost Ústeckého kraje postupně převezme dopravní obluslužnost všech semi oblastí. Jako první bude oblast Ústí nad Labem v létě příštího roku. Právě probíhá výběrové řízení na nákup vozidel. Liberecký kraj předpokládá zajišťovat dopravní obslužnost vnitřním provozovatelem společností Autobusy LK, s.r.o. nejméně ve dvou oblastech z celkových pěti. Podnětem k zřízení vlastního dopravce v obou případech bylo zejména Nařízení vlády o zvýšení mezd řidičům. Důvody rozhodnutí kraje prezentoval hejtman Libereckého kraje Martin Půta alespoň na předtočeném videozáznamu, s aktuální situací přítomné seznámil jednatel společnosti Autobusy LK Jiří Řádek.

Za dopravce vystoupil na konferenci ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan, který shrnul současnou situaci ve veřejné autobusové dopravě. Jeho hodnocení nevyznělo příliš optimisticky. Upozornil na roztříštěnost přístupu jednotlivých krajů a nejednotnost IDS, chaos díky přesunu dopravců do jiných regionů, upředňostňování železniční dopravy a složitost zadávacích dokumentací při veřejných soutěžích. Zřizování vnitřních provozovatelů vidí jako nesystémový krok do neznáma, který mimo jiné ochudí kraj o dialog s dopravci, který vede k vyšší kvalitě a hospodárnosti.

Posledním tématem na programu byly mzdy řidičů a přístup jednotlivých objednatelů k proplácení jejich navýšení. Obecně napříč republikou způsobuje velké problémy nedostatek řidičů. Ředitel společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa uvedl zajímavá čísla z průzkumu provedeného ČESMAD. Průměrný věk řidičů je 51,5 let, 12,5% je v důchodovém věku, přes 60 let má 25% řidičů. Je potřeba počítat s tím, že 2 500 jich odejde brzy do důchodu. Chybí učební obor opravář a řešení do budoucna je velkou neznámou. Jak to vidí odbory shrnul předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Ke zlepšení situace jsou ochotni a připraveni jednat na všech úrovních. Největší problém viděli účastníci z řad dopravců v Jihomoravském kraji. Důvody, proč má kraj problémy s proplácením navýšených mezd, uvedl náměstek kraje pro dopravu Roman Hanák. Obrátil se se žádostí i na zástupce ministerstva, aby mimořádným opatřením pomohli kraji situaci řešit.

I když na téma veřejná doprava každý rok proběhnou minimálně dvě konference - Veřejná doprava On-Line specializovaná na aktuální trendy v odbavovacích a informačních systémech a možnosti financování a Konference o zkušenostech z provozování integrovaných dopravních systémů, která letos oslavila už 25. výročí, akce pořádaná v Brně vhodně obě doplnila svými klíčovými tématy o směrování veřejné dopravy do budoucna.

O hodnocení akce jsme požádali pořádající Sdružení ČESMAD BOHEMIA, jeho generálního tajemníka Vojtu Hromíře: "Potěšila mě účast téměř stovky odborníků na autobusovou dopravu z celé republiky, majitelů a manažerů firem, zástupců objednatelů, organizátorů a ministerstva a také milá návštěva ze Slovenska. Proběhla i zajímavá diskuze, která potvrdila, že výběr hlavních témat byl správný. Dopravní obslužnost nyní prochází složitým obdobím, ale byla by škody, kdyby se nevratně poškodil excelentní systém autobusových spojení v České republice. Můj dík patří všem vystupujícím a samozřejmě partnerům, kteří konferenci podpořili."




O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Konferenci pořádalo Sdružení ČESMAD BOHEMIA, Svaz dopravy a obě dopravní asociace - ADSSF a ADSSS. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Ústecký kraj si založil vlastní dopravní společnost. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
O aktuální situaci na Slovensku informoval víceprezident ČESMAD Slovakia a prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Na konferenci přišlo do Brna přes 80 zájemců o autobusovou dopravu. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Diskuzní panel o zavedení "vládních" slev na jízdném zahájil Michal Němec z odboru financí a ekonomiky Ministerstva dopravy. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Nové "vládní" slevy jsou jedním z dalších témat k řešení. Foto BP
O perspektivách autobusové dopravy se jednalo 12. června v Brně
Nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů bylo v některých krajích impulzem k založení vlastního vnitřního provozovatele.Foto BP