Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů

Šest nových elektrobusů SOR NS 12 putovalo do MHD v Havířově, Frýdku-Místku a Karviné. S dvanácti vozidly patří 3ČSAD k největším provozovatelům elektrobusů u nás.
Šest nových elektrobusů SOR NS 12 putovalo do MHD v Havířově, Frýdku-Místku a Karviné. S dvanácti vozidly patří 3ČSAD k největším provozovatelům elektrobusů u nás.
Dopravní skupina 3ČSAD (ČSAD Havířov a.s., ČSAD Karviná a.s. a ČSAD Frýdek-Místek a.s.) do svých provozů městské dopravy pořídila šest nových elektrobusů SOR. Tři vozidla vyjela na linky MHD Havířov, dva vozy na linky MHD Frýdek-Místek, jeden vůz pak putoval do sítě MHD Karviná. Ve výše uvedených městech proběhla rovněž prezentace nových vozidel veřejnosti a komunálním zástupcům.

SOR NS 12 electric je třídveřový celonízkopodlažní elektrobus určený pro bezemisní přepravu osob v městském provozu. Jeho sériová výroba byla zahájena na podzim roku 2017. Poháněn je asynchronním, kapalinou chlazeným motorem TAM 1053 C6V o výkonu 160 kW. Baterie jsou lithium-iontové na bázi článků NMC (nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 225 kWh, umístěny jsou na střeše v několika podélných boxech. Oproti předchozím modelům elektrobusů SOR, kde byly akumulátory umístěny v zádi, se tak zvětšil vnitřní prostor vozu. K chlazení baterií slouží tzv. průmyslová klimatizace, kterou lze využít i k ochlazování salonu
pro cestující. Dojezd elektrobusu na jedno nabití je zhruba 180-200 km.

Vůz je 100% nízkopodlažní, třídveřový (s jednotnou šířkou dveří 1200 mm) a pojme až 105 cestujících, míst k sezení je 33. Čtrnáct sedaček je pak přístupných přímo z nízké podlahy (bez podest). Naproti prostředním dveřím se nachází místo pro kočárek či invalidní vozík. Délka vozu činí rovných 12 000 mm, šířka 2 550 mm a výška 3 150 mm. Rozvor náprav je 5 900 mm.

Připomeňme, že autorem designu elektrobusu je doc. Ing. arch. Patrik Kotas.

Šestice nových elektrobusů pro skupinu 3ČSAD je vyvedena v tmavě zeleném metalickém laku s černým polepem zdůrazňujícím bezemisní provoz na bateriový pohon, na zadních oknech jsou pak vylepeny černobílé grafiky významných dominant Havířova, Frýdku-Místku a Karviné. Interiér vozidel je laděn rovněž do odstínů zelené (potahy sedaček, přídržné tyče).

Cena jednoho elektrobusu činí zhruba 13 milionů korun, z 85% pokryje náklady dotace.

Spolu s hranickou flotilou šesti elektrobusů, uvedenou do provozu v říjnu loňského roku, je skupina 3ČSAD s aktuálně 12 vozidly jedním z největších tuzemských provozovatelů elektrobusů.

Autor: Stanislav Trunečka


Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů
Skupina 3ČSAD posílila svou flotilu elektrobusů