Plzeň hostí odborníky na parciální trolejbusy
Ilustrační foto Škoda Electric

Česká republika se stala centrem setkání šedesáti odborníků na bateriové trolejbusy z několika zemí v rámci UITP. Parciální trolejbusy u nás už v několika městech jezdí.
Česká republika se stala centrem setkání šedesáti odborníků na bateriové trolejbusy z několika zemí v rámci UITP. Parciální trolejbusy u nás už v několika městech jezdí.

Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) hostí 28. setkání Trolejbusové komise UITP, na které dnes do Plzně zavítalo na 60 mezinárodních odborníků. Naplánované jsou přednášky i technické exkurze, jejichž hlavním tématem budou bateriové trolejbusy.

UITP je mezinárodní organizace sdružující městské dopravní podniky, ale také výrobce vozidel a technologií a další instituce. Trolejbusová komise je odborná skupina zaměřená na sdílení zkušeností ze zavádění nových technologií a propagaci rozvoje této ekologické dopravy.

Kromě účastníků z naší republiky přijeli hosté z Rakouska, Německa, Švédska, Ruska, Ukrajiny, Polska, Bulharska, Švýcarska nebo také Turecka, které otevřelo nový trolejbusový provoz před třemi roky.

Hlavním tématem setkání v Plzni jsou bateriové trolejbusy, moderní verze trolejbusů, které jsou schopny jezdit delší úseky mimo trolejové vedení na trakční baterie a dobíjet se během jízdy či stání pod trolejí. Tato technologie nyní zažívá rozkvět a dosavadní zkušenosti jsou výborné. „Bateriové trolejbusy nejsou závislé na dráze, ale na rozdíl od elektrobusů jim stačí mnohem menší baterie. Díky trolejím a nabíjení při jízdě mají neomezený dojezd,“ popisuje Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.
 
„Z trolejbusů se stalo velmi flexibilní řešení elektromobility, zvláště pro velká kopcovitá města. I proto je nyní testuje Praha, kam se loni po 45 letech slavnostně vrátily,“ uvádí Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a dodává: „Město Plzeň má za cíl navýšit podíl elektrické MHD ze současných 64 % na 85 % do roku 2030. To, kromě zavedení tramvaje k univerzitě, bude znamenat právě rozšíření trolejbusového parku a převedení některých autobusových linek do elektrického režimu. Někde postačí jen baterie a stávající trolejové vedení. Naopak projekt znovuzavedení trolejbusů k Fakultní nemocnici a na Severní Předměstí se neobejde bez zatrolejování kopcovitých úseků.“

Čtvrteční den je věnován konferenci účastníků, pátek potom technickým exkurzím, na kterých se představí plzeňské trolejbusy i čeští výrobci. Poprvé budou předvedeny  stacionární bateriová stanice od společnosti Elektroline, která se před pár týdny objevily na konečné linky 16 Sídliště Bory. Stanice dokáže vyrovnávat poklesy napětí při rozjezdu více trolejbusů na konci trati a díky tomu umožní zachovat plný provoz kloubových trolejbusů na lince 16 i při plánované rekonstrukci měnírny Bory. Do budoucna vypomůže při rozšiřování počtu bateriových trolejbusů, které více zatíží současnou trolejovou síť. 

Zdroj: PMDP

Plzeň hostí odborníky na parciální trolejbusy