V Telči se jednalo o elektromobilitě

17. května uspořádalo Sdružení automobilového průmyslu konferenci o nastupující elektromobilitě a jejích dopadech do firem autoprůmyslu, které dodávají komponenty automobilkám.
17. května uspořádalo Sdružení automobilového průmyslu konferenci o nastupující elektromobilitě a jejích dopadech do firem autoprůmyslu, které dodávají komponenty automobilkám.
Cílem konference bylo seznámit vrcholový management firem a zaměstnance zodpovědné za vývoj a strategické plánování s předpokládanými dopady nástupu elektrických pohonů vozidel do automobilového průmyslu, zejména pak se zaměřením na dopady na dodavatelský řetězec. Konference se zúčastnili zástupci širokého spektra výrobních firem, návazných sektorů a zástupci státní správy.

Výrobce autodílů čekají s rozvojem elektromobilů změny produkce

Dodavatelé pro automobilový průmysl čekají s rozvojem elektromobility změny v produkci, protože v elektromobilech proti vozům se spalovacími motory řadu systémů nahrazuje jednodušší pohonná jednotka. Výrobou těchto systémů se podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) zabývá v ČR nejméně 80 firem. Přesto podle průzkumu, který se sdružením mezi výrobci provedla společnost EY, vidí řada firem v elektromobilech také příležitost k dalšímu podnikání.

"Dá se říci, že mezi trendy, které jsou nezvratné, elektromobilita patří," řekl prezident sdružení AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar na dnešní konferenci k nastupující elektromobilitě v Telči. K rozvoji elektromobilů v EU podle něj vede hlavně tlak na snižování emisí oxidu uhličitého. "Jsem přesvědčen, že si v českém automobilovém průmyslu nemůžeme dovolit elektromobilitu přehlédnout," řekl.

Poptávka po elektromobilech podle Wojnara stoupá i v Německu, které je tradiční destinací českého exportu. Prodej nových elektrických aut tam v prvním čtvrtletí vzrostl meziročně o 70 procent téměř na 18.000 vozů a jejich podíl na celkovém prodeji byl dvě procenta, uvedl. V Česku bylo podle Wojnara vloni zaregistrováno 390 čistě elektrických vozidel a jejich celkový počet se blíží 2000.

Výrobci v ČR jsou tradičně vysoce konkurenceschopní v oblasti spalovacích motorů, uvedl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl. Výrobou komponentů, na něž může mít nástup elektromobilů dopad, se v nějaké míře zabývá nejméně 80 firem. Ve Sdružení automobilového průmyslu z nich je nejméně 40, zaměstnávají na 40.000 lidí a jejich roční tržby převyšují 200 miliard Kč.

Z 80 podniků oslovených v průzkumu jich 88 procent předpokládá, že dokáže vyrábět komponenty pro elektrické vozy se současným výrobním zázemím. Více než dvě třetiny respondentů uvedly, že výrobu komponentů pro elektromobily plánují nebo s ní už začaly.

Vláda Bohuslava Sobotky a zástupci automobilového průmyslu loni v říjnu podepsali memorandum, které má tuzemským výrobcům vozidel usnadnit vývoj nových technologií a udržet krok se zahraničními výrobci. Memorandum se zaměřuje na vývoj elektromobilů, plně a částečně autonomních vozidel a rozvoj digitalizace. Wojnar dnes uvedl, že se k dokumentu hlásí i současná vláda.

Na konferenci E-mobilita v Telči mohli účastníci vidět vedle sebe vystavené autobusy dvou českých výrobců IVECO BUS a SOR Libchavy (oba členové AutoSAP). Iveco představilo členům AutoSAP a hostům konference svůj 12 metrový nízkopodlažní – Tector 7 Hybrid High Value EURO VI (Urbanway), zatímco SOR přivezl elektrobus typu EBN 11.

Na konferenci samotné představil výrobky SOR Libchavy a konkrétní technická řešení zástupce obchodního ředitele pro export Jindřich Chudý. Uvedl, že jako loni, tak letos prodají před 50 elektrobusů. Zároveň ale uvedl příklady některých metropolí evropských zemí, které před nákupem většího podílu elektrobusů do svých měst, dobře nezvážují všechna pro a proti. Pozornost vzbudili také výrobci baterií HE3DA a se SOR spolupracující firma EVC Group, která se zabývá prodejem elektrobaterií a elektrovýzbroje.

Člen představenstva AutoSAP a generální ředitel IVECO Bus Jiří Vaněk ocenil užitečnost takovýchto odborných setkání, kde se mohou prezentovat také výrobci autobusů a jejich klíčoví dodavatelé.



Zdroj: AutoSAP


V Telči se jednalo o elektromobilitě
V Telči se jednalo o elektromobilitě