MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
V Norimberku se ve výrobní hale motorárny MAN 6. března představil nový městský autobus Lion´s City. Foto Michal Štengl


Víme jak jezdí městský autobus MAN s novým motorem D15 a elektromotorem a proč nepotřebuje baterie.  V úterý 6. března proběhla v Norimberku jeho premiéra.


Víme jak jezdí městský autobus MAN s novým motorem D15 a elektromotorem a proč nepotřebuje baterie.  V úterý 6. března proběhla v Norimberku jeho premiéra.


V Norimberku se ve výrobní hale motorárny MAN představil novinářům nový městský autobus Lion´s City. Následující den si mohli vyzkoušet, jak funguje v běžném městském provozu a seznámit se s mildhybridním pohonem.

Za Českou republiku měl možnost se zúčastnit premiéry jako jediný novinář za MAN Truck & Bus Czech Republic šéfredaktor časopisu Trasport a Logistika Michal Štengl, člen Jura soutěže Bus & Coach of the Year. Jsme rádi, že se nám podařilo získat jeho hodnocení nových MANů:

Nový MAN Lion´s City vypadá pěkně, skoro až futuristicky, o což se stará hlavně rozsáhlé použití černých skleněných panelů na bocích. Stejně elegantní je také interiér autobusu, který dostal lepší a hodnotnější materiály, jiné barvy, nové sedačky i osvětlení z LED. Ze zásadních technických novinek jmenujme novou přední nápravu s nezávislým zavěšením kol, použitou u MAN u městského autobusu vůbec poprvé, nové tlumiče PCV, hlavně však úplně nový motor s označením D1556 LOH. Devítilitrový šestiválec nabízený ve třech variantách s 280, 330 a 360 k nahrazuje jednotku D20, ve srovnání s níž je o 6 % úspornější, o pětinu lehčí a hlavně i menší. Plní Euro 6d, a to jen se systémem SCR bez použití EGR.

První kilometry jsem absolvoval se základní verzí motoru D15 s 280 k, který nabízí spíše vlažnější dynamiku. A to i díky automatické převodovce, která ho rychlým řazením drží neustále v pásmu mezi 800 až 100 otáčkami, kdy je k dispozici maximální moment 1200 Nm. Pokud se tak člověk potřebuje rychle rozjet, nebo se někam vmáčknout, musí si pomoci kickdownem a vytočením motoru ke 1800 ot./min, kde vrcholí výkon. Jak už jsme naznačili, autobusy byly doplněné opční výbavou MAN Efficient Hybrid slibující úsporu paliva až 16 %. Jeho základem je tzv. KSG-Modul vložený mezi spalovací motor a převodovku, který při brždění vyrábí elektřinu jako generátor, při rozjezdu naopak pomáhá spalovacímu motoru (520 Nm). Slouží i jako startér systému stop-start a díky tomu, že má značnou sílu a vysoké otáčky (kolem 660 ot./min), motor nastartuje rychleji a bez větších otřesů než klasický startér. Elektřinu dodávají superkondenzátory umístěné na střeše autobusu v zadní části, které se dobíjejí při brzdění nebo při jízdě.

O poznání lepší dynamiku nabízí druhý motor v nabídce s výkonem 330 k, který jsem si vyzkoušel opět ve 12m variantě, ale v kombinaci se čtyřstupňovým automatem Voith. Ten řadí snad ještě rychleji než ZF a také systém stop-start se mi zdál být rychlejší a ještě měkčí. Naopak méně komfortnější bylo dobrzďování do křižovatek nebo do zastávky. Ale asi je to jenom o cviku.

Vůbec nejvíc jsem si ale užil jízdu v 18m kloubové verzi, kterou opět ve spojení s šestistupňovým automatem ZF Ecolife poháněla nejvýkonnější varianta motoru D15 s 360 k a 1600 Nm. Jednak se člověk až tak často s kloubákem v „ostrém“ provozu nesveze. ale hlavně na stejné trase autobus nabízel nejlepší jízdní komfort blízký coachům. K tomu navrch úžasné ticho. Už tak dobře odhlučněný motor je totiž od řidiče hodně daleko a kromě decibelů se k němu nedostávají ani žádné otřesy při startu.

Jízda s novým Lion´s City je velmi příjemná, na určitou prodlevu systému stop-start ve srovnání s osobními auty si člověk zvykne. Ani jako začátečník jsem na semaforech provoz nebrzdil. Jedinou větší výtku mám tak k výhledu do leva, kde mi docela překáží A-sloupek a u něj „nalepená“ vnější zpětná zrcátka. A testovací okružní trasy po Norimberku vedly proti směru hodinových ručiček.

Zdroj: Michal Štengl

MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Nový MAN Lion´s City. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Kloubový MAN Lion´s City. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Pracoviště řidiče. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Nový devítilitrový šestiválcový motor D1556 LOH. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Michal Štengl za volantem nového autobusu MAN Lion´s City v Norimberku 7. března 2018. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Nový MAN Lion´s City. Foto Michal Štengl
MAN Lion´s City Efficient Hybrid: Světová premiéra nové generace městského autobusu
Nový MAN Lion´s City. Foto Michal Štengl