Mercedes-Benz Citaro s plně elektrickým pohonem přijíždí
První elektrické Citaro bude dodáno koncem roku 2018 do testovacího provozu společnosti Rhein-Neckar-Verkehr GmbH. Foto Daimler

Daimler Buses představil technologii nového elektrického autobusu Citaro. Světovou premiéru oslaví v září na veletrhu IAA v Hannoveru, zároveň odstartuje sériová výroba.
Daimler Buses představil technologii nového elektrického autobusu Citaro. Světovou premiéru oslaví v září na veletrhu IAA v Hannoveru, zároveň odstartuje sériová výroba.

Nový elektrický Mercedes-Benz Citaro je víc než jen městský autobus: je klíčovou součástí integrovaného systému eMobility společnosti Daimler Buses. Ten zahrnuje poradenskou službu eMobility Consulting před zakoupením vozidla, včetně hloubkové analýzy dopravní společnosti a provozovaných tras. Služba Omniplus nabízí koncepty služeb na míru každému zákazníkovi.

První elektrické Citaro bude předáno koncem roku 2018 do testovacího provozu u Rhein-Neckar-Verkehr GmbH, dopravní společnosti v metropolitní oblasti Rhine-Neckar v jihozápadním Německu. Ta podepsala memorandum o porozumění s dceřinou společností Daimleru EvoBus GmbH. Sériová výroba Mercedes-Benz Citaro s plně elektrickým pohonem bude zahájena v autobusovém závodě v Mannheimu na konci roku.

Citaro: od nízkoemisních autobusů k autobusům s nulovými emisemi

Se svou řadou nízkoemisních a bezemisních městských autobusů Mercedes-Benz nabízí řešení při hledání ekologické městské veřejné dopravy. Všechna vozidla jsou založena na nejprodávanějším modelu Citaro, který se v roce 2012 stal prvním městským autobusem na světě, který splnil nejpřísnější emisní normu Euro VI. Citaro hybrid ještě více snižuje spotřebu paliva a je klasifikován jako autobus s nízkými emisemi. Plynové Citaro NGT je při provozu na bioplyn prakticky CO2 neutrální. Nové celoelektrické Citaro nyní dělá další krok od autobusů s nízkými emisemi k autobusu bez emisí.

Elektrická portálová náprava, modulární koncept baterií, flexibilní nabíjecí technologie

Základem pohonného systému je elektrická portálová náprava s elektromotory na nábojích kol. Výkon motorů je 2 x 125 kW, točivý moment 2 x 485 Nm. Energii dodávají lithium-iontové baterie o celkové kapacitě až 243 kWh. Jsou rozděleny do maximálně deseti modulů. Standardně jsou dva bateriové moduly na střeše a čtyři moduly na zadní straně autobusu. V závislosti na požadavcích zákazníka mohou být na střeše instalovány další dvě nebo čtyři baterie.

Flexibilní je i technologie nabíjení. Na začátku sériové výroby se předpokládá nabíjení pomocí konektoru Combo 2. Pokud bude požadavek na rozšíření řady vozidel o příležitostné nabíjení, bude v budoucnu také možnost nabíjet Citaro pomocí pantografu. Citaro počítá se všemi současně používanými variantami.

Inteligentní modulární koncept pro baterie a nabíjecí technologii znamená, že Mercedes-Benz je schopen nabídnout dopravcům možnost nakonfigurovat Citaro přesně podle individuálních požadavků společnosti nebo dokonce pro každou jednotlivou trasu.

Tepelné řízení: nové přístupy pro vytápění a kontrolu klimatu

Spotřeba energie elektrického městského autobusu je významně ovlivněna chladícími a především topnými požadavky na prostorný interiér. Systém řízení tepla je jedním z klíčových rysů nového Citara: jeho energetická účinnost je základem pro jeho provozní dojezd.

Prostor pro cestující v Citaro je vyhříván energeticky účinným způsobem tepelným čerpadlem s obvyklými tepelnými tělesy na bočních stěnách a v přední části. Všechny topné komponenty jsou propojeny, proto množství energie potřebné pro jejich chlazení klesá na minimu. V chladnějších měsících se střešní klimatizační systém používá jako tepelné čerpadlo. Použití CO2 jako chladiva přináší i další výhody.

Rozsah provozu v náročných podmínkách

Mercedes-Benz při poskytování údajů o rozsahu vozidla uvažuje o nejhorším scénáři a vychází z náročného "'Standardised On-Road Test cycle" SORT2. Podle jeho výsledků může Citaro s plně nabitými bateriemi ujet v létě 150 km. To znamená, že může jezdit na různých linkách celý den bez průběžného nabíjení.

Přehodnocení městské mobility: integrovaný systém eMobility

Elektrická mobilita znamená přehodnocení způsobu, jakým se autobusy používají pro městskou mobilitu. Celoelektrické Citaro je součástí integrovaného systému eMobility společnosti Daimler Buses. To zahrnuje odbornou poradenskou službu eConsulting ještě před nákupem vozidla. Odborníci analyzují varianty tras, vyhodnocují jízdy a a vytvářejí návaznosti linek. Simulační program potom vypočítá potřebnou energii a je vydáno doporučení pro dobíjecí infrastrukturu.

Mění se také servis, údržba a opravy elektrických vozidel. Služba eMobility poskytovaná servisní značkou Omniplus proto nabízí koncepty služeb na míru každému zákazníkovi.

Zdroj: Daimler


Mercedes-Benz Citaro s plně elektrickým pohonem přijíždí
Elektrický Mercedes-Benz Citaro. Foto Daimler
Mercedes-Benz Citaro s plně elektrickým pohonem přijíždí
Standardně jsou na střeše Citara dva bateriové moduly. Podle požadavku mohou být instalovány až další čtyři. Foto Daimler
Mercedes-Benz Citaro s plně elektrickým pohonem přijíždí
Standardně jsou dva bateriové moduly na střeše a čtyři moduly na zadní straně autobusu. Foto Daimler