* O zastávky, které ČSAD Liberec opustila, má zájem konkurence * V Libereckém kraji přibývá autobusů na plyn, chybí plnicí stanice *
* O zastávky, které ČSAD Liberec opustila, má zájem konkurence * V Libereckém kraji přibývá autobusů na plyn, chybí plnicí stanice *
www.igenus.cz - 16. 09. 2005 - HODKOVICE NAD MOHELKOU - O zastávky v obcích na frekventované trase Liberec - Praha, kam přestala ČSAD Liberec od začátku září zajíždět, mají zájem konkurenční firmy. "Oslovili jsme dopravce, zda by k nám nemohli zajíždět, už nyní máme příslib od tří. Sami nám to nabídly firmy ČSAD Jablonec a firma Hofmann, nyní se ozvala i Student Agency," řekl místostarosta Hodkovic nad Mohelkou Jan Staněk.

Obyvatelům obcí, které přišly o přímé spojení do hlavního města, se současná situace na lince Liberec - Praha nelíbí, výrazně jim to ztížilo cestovaní za prací nebo do škol. "Dříve k nám zajíždělo celkem 12 spojů, nyní nám zbyly jen tři - dva ranní ve směru do Prahy a jediný v podvečer v opačném směru. Změnu s námi nikdo ani nekonzultoval," řekl Staněk.

V podobné situaci jsou přitom i další obce na trase - Paceřice a Příšovice. Proto dopravce společně oslovily.

Student Agency už připravuje žádost o rozšíření své licence. Do jízdního řádu, kde je nyní 12 spojů v každém směru, chce přidat další dva spoje v exponovaných ranních a odpoledních časech, které by zajížděly do Hodkovic, Paceřic i Příšovic. "Tyto spoje začneme jezdit, jakmile na ně dostaneme licenci," řekl jednatel Student Agency Radim Jančura.

Zařazení nových zastávek vyžaduje změnu licence, která provoz na lince umožňuje. Zájem o ni mají i ČSAD Jablonec a firma Hofmann. Rychlost změny závisí na postoji krajského úřadu. "Z pohledu kraje není důvod, proč bychom měli dopravcům v zastavování bránit, úřad ale rozhoduje nezávisle," řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. O možnostech řešení celého problému se podle něj bude ještě jednat.

V Libereckém kraji přibývá autobusů na plyn, chybí plnicí stanice

www.igenus.cz - 16. 09. 2005 - LIBEREC - V Libereckém kraji v posledních letech přibývá plynových autobusů, jejich většímu rozšíření ale podle autodopravců brání nedostatek plnicích stanic na zemní plyn. V Libereckém kraji jsou jenom dvě - v Liberci a České Lípě. Dopravci, kteří plynové autobusy mají, je tak mohou nasazovat jen na linky, které do těchto měst zajíždějí. Například firma ČSAD Jablonec od záměru plynofikovat své autobusy zcela upustila, dojíždění za tankováním do Liberce totiž dopravu prodražovalo.

Zcela jinak se ale k plynofikaci staví ČSAD Semily. "V současné době máme tři plynové autobusy a další dva chceme koupit do konce roku, nasazujeme je na linky do Liberce, kde mohou tankovat," řekl generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček. Firma ČSAD Semily by podle Roubička chtěla park plynových autobusů rozšířit, i po zdražení plynu budou totiž provozní náklady zhruba o třetinu nižší než u autobusů s naftovými motory.

"Pořizovací náklady na plynový autobus jsou sice zhruba o dva miliony vyšší než u běžného naftového, stát na ně ale poskytuje vyšší dotace, což rozdíl z větší části kompenzuje," dodal ředitel. Problémem ale podle něho je, že mimo Liberec není kde tankovat. "Jednáme proto o možnosti vybudovat ve spolupráci se soukromým investorem plnicí stanici v našem areálu v Jilemnici," vysvětlil Roubiček.

Nejrozšířenější plynový park má ČSAD Česká Lípa. "Máme 13 plynových autobusů, další čtyři chceme koupit do konce roku a ještě dva zřejmě začátkem toho příštího," řekl ředitel firmy David Mahdal. Pětina autobusů podniku pak podle něj bude jezdit na plyn, což výrazně sníží náklady na pohonné hmoty. "Další nákup plynových autobusů ale zřejmě nebude možný, protože naše plnicí stanice nemá větší kapacitu a my bychom museli tankovat jinde," vysvětlil Mahdal.

Čtyři autobusy s plynovým pohonem vlastní ČSAD Liberec, jeden nasazuje na příměstské linky a dva do městské dopravy v Liberci. Další autobus sváží pracovníky do liberecké průmyslové zóny. "Do konce roku chceme koupit ještě další dva autobusy," řekl vedoucí autobusové dopravy ČSAD Liberec Jiří Řádek. I on přiznává, že právě malá síť čerpacích stanic se zemním plynem je pro jejich nasazování na linky limitující.

Liberecký podnik má přitom situaci o to jednodušší, že právě v jeho areálu už tři roky funguje plnicí stanici na stlačený zemní plyn, kterou za 13,4 milionu korun vybudovala Severočeská plynárenská (SČP). Její mluvčí Pavel Zajíc připustil, že síť těchto stanic je skutečně nedostatečná. "Jsme připraveni začít stanice budovat, v současné době už se připravuje dohoda mezi státem a českým plynárenstvím, která by měla zajistit podporu této oblasti dopravy," řekl Zajíc.