Klesající ceny nafty či benzínu neodradí dopravce od úmyslu zdražit ceny přepravních služeb. A někteří tak již učinili.
Reklama
Klesající ceny nafty či benzínu neodradí dopravce od úmyslu zdražit ceny přepravních služeb. A někteří tak již učinili.
HN - Praha, 13. 9. 2005 - Klesající ceny nafty či benzínu neodradí dopravce od úmyslu zdražit ceny přepravních služeb. A někteří tak již učinili. Dva nejvýznamnější autobusoví dopravci na komerční lince Příbram Praha, firmy Bosák a spol. a Cup Tour bus od neděle zvýšili cenu jízdenky o šest korun na padesát šest.

Padesátník nestačí

"To, že nafta zlevní zase o padesátník, nehraje roli. Pneumatiky se nám zdražily od revoluce z patnácti set korun na osm tisíc, autobus stojí místo 350 tisíc čtyři milióny. A naposledy jsme jízdné zdražovali před dvěma lety," argumentuje majitel firmy Cup Tour bus Jan Pol. Tvrdí, že zatímco příjmy se jim od roku 1989 zvedly asi dvaapůlkrát, vstupy až desetkrát. Třeba litr nafty tehdy stál 2,50 koruny, dnes je za 31 korun.

Firmy, jejichž autobusy jezdí na dotovaných linkách v závazku veřejné služby, neustoupí ani od tlaku na dopravní úřady, aby jim buď zvýšily dotace nebo povolily zdražit jízdenky. "To by nafta musela zlevnit o šest korun a ne o padesátník, abychom od toho upustili," poznamenal ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar. Právě o šest korun nafta podražila od začátku roku.

"Ceny za dopravu bude nutné plošně zvednout. Nic na tom nezmění fakt, že v průběhu tohoto týdne možná částečně klesne cena za naftu. Ceny za pohonné hmoty rostou dlouhodobě. Část dopravců je tak v červených číslech," říká Vojtěch Hromíř, zástupce generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia. Sdružení zastupuje více než sedmnáct set dopravců.

Nicméně dopravci přiznávají, že právě skokového zvýšení cen v předminulém víkendu využili k zahájení přesvědčovací kampaně u úředníků odborů dopravy krajských úřadů.

"Využili jsme euforie, že se bude zdražovat. Nejen jízdné, ale třeba i potraviny," připustil Pol z firmy Cup Tour bus.

Drahá je nafta i plyn

V potravinách však panuje větší konkurence a trh není ze strany úředníků regulován vydáváním licencí. "Tlak obchodníků na nízké ceny je obrovský," podotkl mluvčí Delta pekáren Jaroslav Pomp. Pekárny ještě ani nezačaly s hypermarkety jednat o nějakém zdražování pečiva. "To bude až za několik týdnů, možná měsíců," uvedl Pomp. Výrobce pečiva více trápí rostoucí ceny plynu, kterého při výrobě spotřebovávají velké množství. Plyn je totiž v příštích měsících bude stát o 20 procent více než od začátku roku.

"Pekárenský obor se ocitá v krizi. Naposledy jsme zdražovali v roce 2003, kdy zdvojnásobily ceny obilí," dodal Pomp.

Nejen dopravní, ale i stavební či průmyslové podniky však většinou odbírají naftu za jiné ceny než individuální motoristé. Na tuto firemní klientelu je specializovaná například firma Czech Distribution Logistic, jejíž pumpy jsou dokonce neveřejné.

"Naši zákazníci mají množstevní slevy. Ti nejlepší z nich navíc v úterý, kdy rafinérie vyhlásí nové ceny, dostanou od nás nižší cenu ihned a snížení bude ve stejném rozsahu, jako se snížila cena velkoobchodní," uvedl obchodní ředitel firmy Karel Ulík.

Menší firmy ale budou muset na lepší cenu pohonných hmot počkat nejspíše až do druhé poloviny týdne. A konečná cena se jim také o tolik nesníží jako velkým zákazníkům.

Nafta se u různých dodavatelů sníží o různé částky. Akcionáři České rafinérské - Shell, Benzina, Eni, ConocoPhilips - ji sníží o zhruba 70 haléřů na litr, Slovnaft o přesně 65 haléřů na litr.
Autoři: Jakub Salát,Jan Činčura
BUSportál uveřejňuje materiály z Hospodářských novin se svolením redakce.