Jumbocruiser skupiny Kelly Family byl a je famózní
NEOPLAN Jumbocruiser Type N 138/4 každým parametrem vyčníval nad standard: délkou 18 m, výškou čtyři metry, šířkou dva a půl metru i celkovou hmotností 18 t. Rozměry kloubového Skylineru byly na hranici legislativy. Foto MAN
Další
Mega velký kloubový NEOPLAN Skyliner představil MAN na veletrhu IAA v roce 1975. Kapela Kelly Family svého "anglického draka" používala 4 roky a pořád ho vlastní.
Čtvrtek, 07. prosinec 2017, rebus

Když se roku 1994 devítičlenné rodinné kapele Kelly Family po vydání alba Over the Hump konečně podařilo prorazit v celoevropském měřítku, měla za sebou již dvě desetiletí hudební kariéry. Kapela cestovala ve spartánsky vybavených londýnských patrových autobusech, ale po přelomovém úspěchu si zakoupila kloubový NEOPLAN Skyliner.

Autobus, kterým Kelly Family jezdili na turné koncem 90. let minulého století, byl stejně „mega“, jak jejich sláva v Německu. Protože NEOPLAN Jumbocruiser Type N 138/4 každým parametrem vyčníval nad standard: délkou 18 m, výškou čtyři metry, šířkou dva a půl metru i celkovou hmotností 18 t. Rozměry kloubového Skyliner byly na hranici legislativy, firma ho představila na veletrhu IAA již v roce 1975. Zákazníci měli na výběr tři varianty konfigurace zadní části spodního patra: mohl tam být bar, toaleta a zavazadlový prostor nebo společenská místnost, toaleta a zavazadlový prostor nebo jen rozšířený prostor na zavazadla. Autobus ve verzi se společenskou místností koupil Joey Kelly v roce 1996 od prvního majitele, šéfa cestovní kanceláře v Dortmundu. Celkem bylo vyrobeno pouze 11 takových vozidel, autobus Kelly Family měl pořadové číslo 2.

Původně se do čtyřnápravového mamuta mohlo usadit 99 cestujících, ale to u autobusu pro hudební skupinu nebylo velmi praktické. Obrovský NEOPLAN Skyliner nechali přestavět a vytvořili v něm královské prostory s 28 lůžky. „Ložnice“ byla na horním podlaží, sezení dole zůstalo zachováno. „Na délku měřil o šest metrů více než jiné autobusy a to bylo pro kapelu naší velikosti samozřejmě velmi zajímavé. Pokřtili jsme ho Lindworm, což byl odkaz na legendárního anglického draka,“ vzpomíná Joey Kelly. „Pokud jste se před něj postavili, opravdu vypadal trochu jako příšera.“ Jumbocruisera poháněl vidlicový dvanáctiválec, který s pomocí turbodmychadla generoval maximální výkon 500 k. Joey Kelly je dodnes překvapen výjimečným výkonem: „Jel jako vlak. Většina autobusů musela do kopce přeřadit na nižší stupeň. Ale tento ne.“

Skupina Kelly Family používala kloubový double decker čtyři roky. Dobře jim posloužil při mnoha turné, ale i jako soukromý zájezdový autobus. Spolehlivě je dopravil na 180 až 200 koncertů ročně – od Španělska a Francie přes Německo a Švýcarsko až do východní Evropy. Přepravil se s nimi dokonce trajektem i do Irska.

Čas běží, ale tento obří NEOPLAN Skyliner je stále stejně úžasný. Prvních pět let po skončení služby pro hudebníky strávil v muzeu v německém městě Sinsheim, které si ho zapůjčilo. Stál hned vedle obytné lodi skupiny Kelly Family. Když muzeum začalo mít problém s prostorem, autobusu se opět ujal Joey: „Je to opravdu zvláštní autobus, ale právě proto jde tak jedinečný. Připojit na konec dalších šest metrů byl opravdu dobrý nápad, „říká muzikant.

I přes svůj věk patrový autobus nadále jezdí jako nový. Pojede tedy na další turné? Joey Kelly se zasměje pod vousy: „Má 40 let. Je spolehlivý, ale nároky mých sester na pohodlí jsou ještě vyšší než kdysi. Proto ne.“ Svůj Lindworm však v žádném případě nehodlá prodat.

Zdroj: MAN

Sezení dole zůstalo zachováno. Foto MAN
Původně se do čtyřnápravového mamuta mohlo usadit 99 cestujících, ale to u autobusu pro hudební skupinu nebylo velmi praktické. Obrovský NEOPLAN Skyliner nechali Kelly Family přestavět a vytvořili v něm královské prostory s 28 lůžky. „Ložnice“ byla na horním podlaží. Foto MAN
Sezení dole zůstalo zachováno. Foto MAN