BUSportal - Premiéra patrového autobusu Setra TopClass S 531 DT na veletrhu CZECHBUS 2017
Premiéra patrového autobusu Setra TopClass S 531 DT na veletrhu CZECHBUS 2017
Jedním z lákadel návštěvníků byl nově vyvinutý patrový luxusní autobus pro zájezdovou dopravu na stánku společnosti EvoBus.
Čtvrtek, 23. listopad 2017, rebus

Maximální efektivita a variabilita, jedinečný komfort a mimořádná bezpečnost: Nový patrový autobus Setra S 531 DT třídy TopClass 500 nastavuje laťku ve své třídě o pořádný kus výš. Tento působivý zájezdový autobus je ve svém segmentu díky mimořádným hodnotám v oblasti aerodynamiky na nejlepší cestě stát se rekordmanem, pokud jde o spotřebu. Díky flexibilní spodní části pokrývá všechny typy nasazení v zájezdovém i linkovém segmentu. Interiér nadchne svým komfortem. Nový patrový autobus navíc slaví se svými asistenčními systémy Active Brake Assist 4 a Sideguard Assist světovou premiéru mezi autobusy. Oba zvyšují již tak vynikající bezpečnostní úroveň. To vše zahalili vývojáři do fascinujícího designu, který je mezi autobusy naprosto ojedinělý.

Mimořádného obra mezi zájezdovými autobusy na veletrhu doplňuje autobus Setra ComfortClass S 515 HD.

Bezpečnost: Světová premiéra systémů Active Brake Assist 4, Sideguard Assist v autobusu, sériově s hasicím zařízením

Maximální bezpečnostní standardy díky inovacím a technologiím v rámci koncernu - nový patrový autobus této prémiové značky je sériově vybaven například LED hlavními světlomety, které neunavují oči a mají dlouhou životnost. Světovou premiéru v segmentu autobusů zde slaví  – rovněž sériový – systém nouzového brzdění Active Brake Assist 4 (ABA 4). Kromě dosavadních funkcí – úplného zabrzdění před stojící překážkou či vozidlem před sebou – nabízí funkci detekce chodců s automatickou brzdnou reakcí. Řidič tak má možnost zabránit kolizi, a to buď kompletním zabrzděním, nebo zásahem do řízení.

Další světovou premiérou u autobusu je Sideguard Assist, systém sledování mrtvého úhlu. Pomocí radarových snímačů kontroluje pravý pruh v kompletní délce autobusu. Při odbočování varuje kontrolkou ve venkovním zrcátku na straně spolujezdce a vibrací sedadla řidiče před chodci, cyklisty a rovněž před překážkami v odbočovacím oblouku. Sideguard Assist navíc slouží mimo obec jako asistent při změně jízdního pruhu, protože při vyšší rychlosti se kontrolovaný pruh prodlužuje směrem dopředu až o pět metrů a dozadu až o 15 metrů přes délku vozidla.

Nový patrový autobus Setra je jako první zájezdový autobus z produktového portfolia Daimler Buses sériově vybaven hasicím zařízením v motorovém prostoru. Vozidlo tak již dnes splňuje zákon, který od června 2019 předepisuje tuto montáž pro všechny nově registrované zájezdové autobusy.

V případě požáru praskne detekční vedení, které je pod tlakem – řidič přitom obdrží optickou i akustickou výstrahu na centrálním displeji. Současně je zahájen proces hašení, během nějž se po celém prostoru motoru rozstřikuje vysokotlakými tryskami směs hasicího prostředku. Požár je uhašen, motorový prostor výrazně ochlazen a je zamezeno opětovnému vzplanutí.

Efektivita: Vynikající aerodynamika snižuje spotřebu pohonných hmot

Nový patrový autobus je odpředu dozadu dokonale aerodynamicky vyvážen. Co to přesně znamená? Silně klenuté přední sklo a velké zaoblení hran umožňují vpředu optimální proudění vzduchu s minimálním odporem, vzadu pak vzduch cíleně směřují různá vybrání a obrysové hrany.

Vývojáři šli až do nejmenších detailů: Stěrač horní paluby tak v klidové poloze směřuje kolmo směrem dolů – jedná se o inspiraci ze světa motorového sportu. Výsledkem je součinitel odporu vzduchu cw = 0,35, což je nejlepší hodnota v tomto segmentu. Aerodynamika je základem rekordně nízké spotřeby pohonných hmot: V závislosti na konkrétním použití klesá ve srovnání s předcházejícím modelem o sedm až deset procent. Podle počtu ujetých kilometrů to představuje úsporu několika tisíc litrů paliva za rok.

Rozsáhlá aerodynamická vylepšení kolem přídě vozidla snižují nejen odpor vzduchu, a s ním i spotřebu pohonných hmot a emise – současně také dokáží minimalizovat hluk větru, a přinášejí tak citelné zvýšení komfortu řidiče i cestujících.

Motor a pohon: od jednoho výrobce, perfektně sladěné

U pohonu využívá nový patrový autobus vysoce moderní a zároveň osvědčené technologie, které byly naposledy rozsáhle aktualizovány na podzim roku 2015 v nejnovější generaci motorů Mercedes-Benz OM 471. Hnací ústrojí od jediného výrobce nabízí vynikající efektivitu pohonných hmot a spolehlivost a je vyrobeno přímo pro autobusy.

Řadový šestiválec OM 471 se zdvihovým objemem 12,8 litru poskytuje i nadále výkon 375 kW (510 hp) a dosahuje pozoruhodného točivého momentu 2500 Nm. Dlouhé intervaly údržby až 120 000 km při výměně motorového oleje a 360 000 km pro první čištění filtru částic (poté vždy po 240 000 km) snižují náklady i dobu odstavení vozidel. Je spojen s plně automatizovanou osmistupňovou převodovkou pro autobusy GO 250-8 PowerShift. Znakem perfektně odstupňovaného agregátu je téměř neznatelné řazení i režim pro pomalou jízdu, který umožňuje citlivé pojíždění.

Přenos síly probíhá na hnací nápravě RO 440, která pracuje ještě s nižším třením, a tím i úsporně a tiše – tento faktor oceníte zejména ve spodním podlaží tohoto patrového autobusu. Jako doposud zvyšuje komfort jízdy vlečená náprava s nezávislým zavěšením kol, která zlepšuje vlastnosti vozidla a snižuje jeho hmotnost.

Patrový autobus s nepřekonatelnou úsporností

Na objednávku získá řidič navíc i další pomocníky: předvídavý tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) a Eco Driver Feedback (EDF) s individuálním zpětným hlášením o způsobu jízdy konkrétního řidiče. Díky této kombinace, dlouhým intervalům údržby i aerodynamicky dokonalé karoserii čerpá Setra S 531 DT třídy TopClass 500 veškeré potenciály úspor a na cestách je ekonomicky nepřekonatelná.

Do této kapitoly se počítá i jednoduchá údržba. Ta hrála u nové koncepce patrového autobusu důležitou roli. Chladič na pravé straně autobusu je tak nyní mnohem lépe přístupný díky velkým dveřím namísto dosud používaných dvou vík údržby. Na protilehlé straně umožňují další velké dveře údržbu výfukového systému. Nové velké víko údržby na vnější straně vozidla zjednodušuje vyprazdňování odpadkového koše. Usnadňuje rovněž přístup k sanitárnímu zařízení.

Variabilita: Nová Setra je autobus pro každou příležitost:

Prázdninové zájezdy, dálkové linky, elegantní bistro autobusy, linková doprava – nová Setra pokrývá veškeré myslitelné využití autobusu tohoto formátu. Jeho délka přesně 14 metrů představuje ideální rozměr patrových autobusů v zájezdové dopravě. Z toho plyne vynikající obratnost, 83 míst pro cestující se sériovým osazením sedadel, a přesto dostatek místa pro komfortní výbavu jako umývárna a toaleta či malá kuchyňka ve spodním podlaží. Dále je k dispozici přiměřený prostor na kufry a tašky v zavazadlovém prostoru nad pohonnou jednotkou a rezervní úložné prostory ve spodní části.

Nový autobus S 531 DT překvapuje svou mimořádnou všestranností. Kromě typické individuální výbavy a sedadel je základem variabilně využitelné spodní podlaží vozidla. Díky zcela nové konstrukci lze v přízemí vpravo ve směru jízdy na objednávku zrušit podestu.

Vznikají tak nové možnosti: Místa pro cestující na invalidním vozíku, zařízení pro bistro autobusy, výměnná podesta s místem pro dětský kočárek pro linkovou dopravu nebo s podestou pro klasické osazení sedadly pro zájezdovou dopravu. Pro použití v zájezdové a linkové dopravě lze tento patrový autobus zakoupit také bez kuchyňky a umývárny s maximálním počtem míst k sezení. Různorodost vládne i v kabině řidiče. Kupující mohou vybírat mezi elegantní a funkční kabinou Setra ComfortClass 500 a luxusní kabinou třídy TopClass 500.

Komfort: Světlý interiér, pohodlná schodiště, inovativní umývárna

Díky prosvětlenému interiéru s moderní úpravou působí vnitřek nové Setry velkoryse prostorným dojmem. Nápadná jsou především schodiště spojující spodní a horní podlaží. Zvenčí jsou prosklená, uvnitř jsou obložena průhledným akrylem. Rovnoměrné, dvoubarevné schody s individuálním osvětlením, podestou a madly po celé délce zvyšují bezpečnost při nastupování i vystupování.

Zcela nový vzhled získala kabina pro cestující v první řadě horního podlaží. Její oblý vzhled a dvoubarevná úprava přejímá design kabiny řidiče. Instalace madla přes celou přední část vytváří dojem prostornosti. Nově zde přibyly držáky na kelímky, je zde nyní místo na tablety, například na svačinky z palubní kuchyně.

Pozornost si zaslouží také zcela nově upravená umývárna. Přístup je nyní bezbariérový, výška k stání výrazně větší. Její zařízení je uspořádáno diagonálně, což znamená maximální úsporu místa. Leskle bílý nábytek v horní části a přívětivé LED osvětlení připomíná svým tvarem, barvami a osvětlením moderní koupelnu.

Patrový autobus Setra je skutečně voňavý

Osvěžovač vzduchu, který je dodáván na objednávku, přináší na palubu nové Setry příjemné klima. Při zapnutí zapalování a otevření dveří resp. při otevřených dveřích vstřikuje generátor vůně automaticky decentní a nevtíravou příjemnou vůni. Vítá tak cestující a zve k příjemnému posezení. Hlavní komponenty pocházejí z vozidel Mercedes-Benz třídy S. Vybírat můžete ze šesti vůní, od čerstvé a osvěžující sportovní a až po plné dřevěné odstíny.

Design: Moderní a překvapivě svébytný vzhled

Nový patrový autobus patří do třídy Setra TopClass 500. Díky širokému spektru použití a variabilnímu provedení i výbavě mu však v rámci konstrukční řady 500 náleží vlastní, vyšší třída. Dobře to dokumentuje jeho moderní a zároveň svébytný vzhled. „Obličej“ této Setry s tmavým předním krytem a stříbrným logem značky zjevně náleží do třídy TopClass 500. Obě čelní skla jsou poprvé spojena beze švů a jsou členěna hliníkovou páskou.

Na čelní stěně designéři nově zpracovali typickou hliníkovou lištu „La Linea“. Nyní se táhne vodorovně podél střešní hrany a patrový autobus, který i přes téměř totožné míry překvapí novými dimenzemi, prodlužuje opticky do délky.

Výrazné zasklení se ve výšce zadního schodiště stáčí opačným směrem. To propůjčuje autobusu dynamičnost, zejména ve spojení s hliníkovou lištou. Oplechování horního podlaží se vznáší jako ostrůvek uprostřed prosklených ploch. Dole pak podokenní lištu spodního podlaží přerušuje hliníková lišta s logem nad předním podběhem.

Záď je lemována bočními lištami s obrysovou hranou a zadními světly konstrukční řady 500. Dvě větrací mřížky motoru jsou u nového patrového autobusu poprvé propojeny. Nad nimi je zvýrazněna černá mřížka integrované klimatizace TopAir. Pod oknem na zádi každému padne do oka chromovaná lišta s logem značky z třídy TopClass 500 – perfektní zakončení autobusu, který všude vyvolává pozornost.

Setra TopClass S 531 DT:
Motorové vybavení: OM 471, 375 kW (510 PS)
Převodovka: GO 250-8 PowerShift
Délka x šířka x výška: 14 000 x 2550 x 4000 mm
Sedadla: 78 + 1 + 1

Vybrané vybavení: Lakování Viola Pyxis, sedadla Voyage Ambassador textilní v kombinaci s materiálem Composition, potahy sedadel Gecko oblázková a Composition tmavě šedý odstín Evo, komfortní hlavové opěrky Composition tmavě šedý odstín Evo, designový dekor vložený do kolébky na přestavování a madla v sedadle javor cukrový černý, závěsy Starlet Marone. Multifunkční kožený volant, prosklená střecha TopSky, systém řízení vozového parku Fleetboard Bus, Coach Multimedia System (CMS), jedna zásuvka 230 V na dvousedadlo, video monitory 2 x 7 palců v horním podlaží, vždy 2 x 19 palců v horním a spodním podlaží, Sideguard Assist, Attention Assist (AtAs), tempomat k regulaci odstupu vozidel (ART) se systémy Active Brake Assist 4 a Stop-and-go-Assistent, Predictive Powertrain Control (PPC), Eco Driver Feedback (EDF), Coach MediaRouter, dešťový a světelný senzor, kabina řidiče Comfort Plus, temperování parapetů, osvěžovač vzduchu, hliníková kola, systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPM), hlavní světlomet provedený v LED technologii, odbočovací světlo, osvětlení okolí pro couvání, otočné sedadlo řidiče s klimatizací, videokamera nad druhými dveřmi, palubní kuchyňka, palubní toaleta

Zdroj: EvoBus

EvoBus Česká republika s.r.o.

Největší evropská pobočka koncernu Daimler AG. Se značkami Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus a BusStore zajišťuje celé spektrum služeb na evropském trhu s autobusy. Rozvíjí trvale udržitelné hodnoty. Výzvami EvoBusu jsou řešení mobility budoucnosti. Coby součást divize Daimler Buses je největším evropským výrobcem autobusů a jedním z největších producentů na celém světě. 

Setra na veletrhu Czechbus ve trochu stísněných podmínkách.