Scania předala společnosti Arriva MORAVA autobusy Citywide
Ve čtvrtek 2. listopadu převzala Arriva do pronájmu jeden autobus Scania Citywide LE CNG a jeden Suburban LE. Oba autobusy budou jezdit na příměstské lince mezi Ostravou a Šilheřovicemi u polských hranic.
Středa, 08. listopad 2017, rebus

Předání autobusů proběhlo v areálu autorizovaného servisu Scania v Paskově, kde si zástupci Arrivy 2 autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a naftu převzali. Jedná se o první předávku modelové řady Scania Citywide pro tuto společnost.

Oba autobusy budou v pronájmu na 12 měsíců s následnou kupní opcí. Specifikace byla odladěna přímo pro potřeby Arrivy a obě vozidla navíc obsahují řadu nadstandardních prvků výbavy, jako např. Bi-LED světlomety, posuvné otevírání dveří, komfortní sedadlo řidiče, barevný palubní počítač Colour Plus, atd.

Scania Citywide LE s pohonem na CNG je 12 metrový autobus, jehož rám a kostra jsou vyrobeny z hliníkových profilů. Vozidlo pojme 39+2 sedících cestujících, 38 stojících a 1 vozík pro tělesně postižené. Celkem tedy 78 cestujících. O pohon se stará řadový pětiválcový motor Scania o objemu 9,3 litrů s výkonem 206 kW a maximálním kroutícím momentem 1350 Nm splňující emisní normu EURO 6.  Převodovka je 8 stupňová s automatickým řazením Opticruise. Nádrže na CNG jsou vyrobeny z kompozitních materiálů a mají objem 1280 litrů (4x320 litrů). Umístěny jsou na střeše v přední části vozu a zakrytovány aerodynamickými spojlery.

Citywide Suburban LE je rovněž dlouhý 12 metrový autobus vyrobený ve Finsku. Rám a kostra vozidla jsou z nerezových profilů (svařených). Tento model vyniká obrovskou flexibilitou. Vyrobit lze na zakázku v délce od 11 do 15 metrů vždy po 20 cm.

Oproti konkurenci je velkou výhodou použité hnací ústrojí. U obou vozů je motor i převodovka vlastní výroby. Opticruise umožňuje pohonné jednotce pracovat v nižších otáčkách, což přispívá k nižší spotřebě.

Oba autobusy jsou nasazeny na příměstské lince, která má charakter městského provozu. Jedná se o linku 910068 spojující Ostravu s hraniční obcí Šilheřovice, kde se nachází Střední hotelová škola a zámecký areál s golfovým hřištěm. Linka je součástí systému ODIS a je na ní umožněn nástup všemi dveřmi.

„Na této lince jsou nasazeny obě Scanie. Díky tomu, že se na nich střídají pouze dva řidiči jezdící ve stejných turnusech, získáme díky stejnému proběhu kilometrů objektivní porovnání plynové a naftové Scanie přímo v praxi“, říká Miroslav Halász, správce vozového parku Arriva Morava a.s.

Po předávce si jeden z autobusů vyzkoušel sám provozní ředitel společnosti Arriva Morava a.s. Armin Cieslar. „Jsem z CNG verze opravdu nadšený. Jedná se o velmi pohodlný autobus, který se příjemně ovládá. Převodovka Opticruise pracuje skvěle. Změna převodových stupňů probíhá hladce a bez nepříjemného škubání, což ocení nejen řidič, ale hlavně cestující“.

K oběma vozidlům je sjednán plný servisní kontrakt. V ceně měsíčních splátek jsou zahrnuty poplatky za údržbu, veškeré opravy a navíc také havarijní pojištění. Součástí kontraktu jsou také Tachografové služby, Fleet management, školení řidičů a Scania Assistance.

„Velmi nás těší, že můžeme demonstrovat všechny výhody Scania autobusů v praxi u tak významného provozovatele veřejné dopravy jakým Arriva Transport Česká Republika a.s. bezesporu je“, říká Lukáš Martinů, obchodní manažer prodeje autobusů Scania. „Jako první pobočka byla vybrána Arriva Morava a.s., která má bohaté zkušenosti s používáním jak naftových tak i CNG autobusů. Záměrně jsme proto zvolili modely s motory na naftu a stlačený zemní plyn, u kterých budeme monitorovat jejich provozní hodnoty, které věříme, budou velmi pozitivní. Předáním obou modelů tak pro nás začíná proces, během kterého si Arriva vyzkouší vedle samotných autobusů také benefity plného servisního kontraktu, Scania telematických a tachografových služeb a průběžných školení řidičů. Rádi bychom navázali na úspěšnou spolupráci Scanie a Arrivy, která již funguje například v Dánsku či v Norsku. 

Zdroj: Scania