Třínápravový Crossway Low Entry: nový přírůstek do řady Crossway
Třínápravový Crossway LE o délce 14,5 m se dvěma nebo třemi dveřmi. Foto Iveco

Počátek nové éry v řadě městských a meziměstských autobusů IVECO BUS: Třínápravový Crossway LE o délce 14,5 m se dvěma nebo třemi dveřmi.
Počátek nové éry v řadě městských a meziměstských autobusů IVECO BUS: Třínápravový Crossway LE o délce 14,5 m se dvěma nebo třemi dveřmi.

Crossway LE, který je k dispozici se dvěma či třemi dveřmi, rozšiřuje už tak rozsáhlou řadu Crossway, jež je synonymem spolehlivosti a efektivnosti, a představuje dokonalý vůz pro optimální dopravní obsluhu měst a pro provoz na vysoce frekventovaných trasách.

Třínápravový Crossway Low Entry, poprvé představený na veletrhu Busworld v Kortrijku, splňuje nároky na vysokokapacitní příměstskou a meziměstskou dopravu. Tento autobus je novým přírůstkem do řady Crossway, která má na svém kontě již přes 30 000 prodaných vozů.

Třínápravový Crossway LE, jenž je nyní k dispozici ve verzi Class I pro městskou dopravu a Class II pro meziměstskou dopravu, je díky své vysoké přepravní kapacitě dokonalým vozem pro vysoce frekventované trasy a meziměstské linky.

Více cestujících, více zisku

S celkovou délkou 14,5 m má třínápravový Crossway LE výjimečnou přepravní kapacitu. Model City získal oproti předchozí verzi 50 míst navíc a celkem tak přepraví 138 cestujících. Verze Line pojme 104 cestující, což je o 30 více než u standardního dvounápravového 13m modelu. Díky třetí nápravě se také zvyšuje komfort sedadel (min. 710 mm) ve verzi Line s 61 sedadly i ve verzi City se 45 sedadly. Celková délka také umožňuje vybavit vůz ski boxem (úložným prostorem pro lyže).

Dispozice (nebo Uspořádání) verze City i Line bylo přizpůsobeno nové délce. Konstrukce podvozku a základová konstrukce podlahy byly upraveny tak, aby do nich mohla být zakomponována třetí náprava a aby splňovaly normu o převrácení (R66.02). Ve verzi City lze část s rovnou sníženou podlahou vybavit nižšími okny kvůli vizuálnímu komfortu sedících cestujících.

Crossway Low Entry má nejnižší celkové provozní náklady ve své třídě, srovnatelné s provozními náklady vozů pro meziměstskou dopravu, přitom však nabízí stejné vlastnosti jako nízkopodlažní vozy určené pro městskou dopravu. Třínápravový Crossway LE ve verzi City umožňuje dopravcům optimalizovat dopravní obslužnost zvýšením přepravní kapacity o 40 %.

LED technologie uvnitř i vně vozu nabízí nižší spotřebu elektřiny a zároveň vyšší komfort pro řidiče i cestující. Nové vnitřní obložení pomáhá udržovat teplou atmosféru ve vozidle. Efektivní provoz s podstatně nižšími celkovými provozními náklady zaručuje rychlou návratnost investice.

Univerzální přístupnost

Stejně jako ostatní vozy této řady, i třínápravový Crossway Low Entry nabízí snadnější nástup a výstup, a to díky dvojitým dveřím vpředu a uprostřed, přičemž verze City je doplněna ještě o třetí dvojité dveře.

Pracoviště řidiče vybavené palubní deskou, speciálně navrženou pro snadnější ovládání, nabízí řidiči větší pracovní prostor vhodný pro jakýkoli typ dopravy. Ovládací prvky rádia na volantu, sjednocený integrovaný modul pro ovládání klimatizace na pracovišti řidiče i v prostoru cestujících a nezávislé topení umožňují řidiči bezpečně a snadno nastavovat všechny hlavní funkce vozu.

Třínápravový Crossway LE bude k dispozici také s pracovištěm řidiče splňujícím požadavky VDV, které je u ostatních vozů této řady nabízeno už 3 roky: norma VDV zajišťuje, že tlačítka a ovládací prvky se na pracovišti řidiče nacházejí vždy na stejném místě. Hlavním účelem této mezinárodní normy je zaručit jak pro řidiče, tak pro cestující co největší komfort a bezpečí. Pracoviště řidiče IVECO BUS bezezbytku splňuje požadavky této normy z hlediska ergonomie, dosažitelnosti a topného i ventilačního systému. Je jedním z nejlepších, pokud jde o viditelnost, nízkou hlučnost v kabině a prostor pro zavazadla.

Optimalizované řízení a spolehlivost

Přes svou značnou délku 14,5 m si třínápravový Crossway LE zachoval skvělou manévrovatelnost, jíž je 13m verze známá. Díky integrovanému elektrohydraulickému systému na třetí nápravě nabízí nejlepší poloměr zatáčení ve své třídě, který činí 11,9 m. Řídící náprava, vybavená nezávislým elektronickým řídícím systémem, umožňuje dokonalé ovládání vozu a v automatickém režimu snižuje opotřebení pneumatik.

Třínápravový Crossway LE využívá spolehlivě prověřené komponenty. Řídící třetí náprava, používaná vozy IVECO a průmyslovými vozy ASTRA, zajišťuje skvělou stabilitu při vysoké rychlosti, plnou kontrolu nad vozem v zatáčkách a mimořádnou manévrovatelnost při nízké rychlosti.

Díky optimalizované hmotnosti a délce nabízí třínápravový Crossway LE výjimečný výkon. Za nepříznivých silničních podmínek lze pohon druhé řídící nápravy vylepšit přesunem zatížení ze třetí na druhou nápravu. Tento přesun může řidič aktivovat ručně pomocí tlačítka redistribuce zatížení, když je vůz v nehybnosti nebo při rychlosti do 30 km/h. Jakmile je tato rychlost překročena, tlačítko se automaticky deaktivuje. Při dosažení hranice 45 km/h je zadní náprava vycentrována a hydraulicky uzamčena, aby zajišťovala lepší stabilitu při plynulé jízdě.

Motor IVECO Cursor 9 o výkonu 360 HP s maximálním točivým momentem 1 650 Nm při 1 200 – 1 500 RPM je spřažen s 6stupňovou automatickou převodovkou a nabízí tak optimalizovaný výkon a jízdní komfort v každé situaci. A jelikož společnost IVECO BUS vychází vstříc stále náročnějším normám stran škodlivých emisí, upravila svůj motor Cursor 9 podle požadavků normy EN15940 a učinila ho kompatibilním s obnovitelnými palivy jako HVO a GTL. Motor Cursor 9 díky tomu doplnil motor Tector 7, který již tuto kompatibilitu nabízí.

Zdroj: Iveco


Třínápravový Crossway Low Entry: nový přírůstek do řady Crossway
Třínápravový Crossway Low Entry: nový přírůstek do řady Crossway
Třínápravový Crossway Low Entry: nový přírůstek do řady Crossway
Třínápravový Crossway Low Entry: nový přírůstek do řady Crossway