Scania poskytne čisté autobusy do 20 hlavních měst

Scania se připojila ke Global Industry Partnership se závazkem poskytnout do roku 2018 moderní bezemisní autobusy do 20 velkých měst v Africe, Asii, Latinské Americe a Austrálii.
Scania se připojila ke Global Industry Partnership se závazkem poskytnout do roku 2018 moderní bezemisní autobusy do 20 velkých měst v Africe, Asii, Latinské Americe a Austrálii.

"Black carbo" (saze) je významnou složkou znečištění venkovního ovzduší ve formě jemných částic (PM2,5), která je spojena s řadou nepříznivých účinků na zdraví, zejména předčasnou úmrtnostností. Vzniká při nedokonalém spalování fosilních paliv. Nedávný vědecký výzkum také naznačuje, že černý uhlík hraje důležitou roli při změně klimatu.

Scania dnes vyrábí a prodává autobusy, které produkují až o 99 procent méně emisí sazí než starší technologie dieselových motorů. Ze všech prodávaných autobusů na světě má méně než pětina motory bez těchto částic. Global Industry Partnership uvádí: "Nyní je rostoucí příležitost vytvořit ekonomické, ekologické a zdravější benefity pro lidské zdraví přechodem z nejstarších motorů s nejvyššími emisemi na globální flotily městských autobusů s co nejčistějšími dostupnými motory a palivy."

Přechod na autobusy bez sazí je iniciativou vedenou International Council on Clean Transportation (ICCT) a OSN Environment  ve spolupráci se skupinou C40 Cities Climate Leadership Group a Centro Mario Molina - Chile.

Cílená města jsou Abidjan, Accra, Addis Abeba, Bangkok, Bogotá, Buenos Aires, Casablanca, Dar es Salaam, Dháka, Istanbul, Jakarta, Johannesburg, Lagos, Lima, Manila, Mexico City, Nairobi, Santiago, São Paulo a Sydney. Některá z těchto měst se již zavázala, že začnou kupovat čistší autobusy a Scania v současnosti dodává autobusy bez emisí několika cílovým zemím.

Města zase poskytnou pohonné hmoty pro motory, které splní emisní normy Euro 6 nebo USA 2010, včetně motorové nafty s obsahem síry nižší než 10 ppm a jiných nízkouhlíkových alternativních paliv, jako jsou bionafta, plyn a ethanol. Scania může poskytovat autobusy pro všechny tyto technologie. V roce 2016 prodala 2 583 autobusů bez emisí pevných částic (Euro 6), což představuje 30,5 % celkového prodeje autobusů.

Tento přechod vyžaduje závazek a zapojení několika partnerů. Scania bude pro těmto městům nabízet autobusy. Kromě toho musí poskytovatelé energie, včetně dovozců paliv a rafinerií, investovat do čistějších paliv. Také majitelé vozového parku musí upřednostňovat nákup technologií bez emisí. Vlády zemí a vedení měst jsou odpovědné za stanovení standardů a požadavků na nové autobusy, norem kvality paliva, zajištění odpovídající infrastruktury a zavedení komplexního programu řízení kvality ovzduší na ochranu veřejného zdraví a životního prostředí.

Zdroj: Scania