Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl

Nejprodávanější zájezdový autobus Evropy se po jedenácti letech dočkal generační obměny. Tradiční kvalita značky Mercedes potvrzena.
Nejprodávanější zájezdový autobus Evropy se po jedenácti letech dočkal generační obměny. Tradiční kvalita značky Mercedes potvrzena.
Předposlední z recenzí všech šesti kandidátů na titul Coach of the Year 2018 od Michala Štengla, šéfredaktora magazínu TRANSPORT A LOGISTIKA CZ. Prestižní ocenění získá na veletrhu Busworld v Kortrijku jeden z šestice autokarů: Irizar i8, Iveco Evadys, Scania Interlink RD, VDL Futura FFD2, Mercedes-Benz Tourismo a Neoplan Tourliner. Připomínáme, že Eurotest proběhl první zářijový víkend na švédském okruhu Mantrop Park nedaleko Lönkopingu.

"Na tento autobus jsem se hodně těšil, protože je to největší novinka, se kterou se zatím žádný novinář nesvezl. Staticky jsem se s ním seznámil v létě v Bruselu, nyní konečně usedám za volant.

Nejprodávanější zájezdový autobus Evropy Mercedes-Benz Tourismo RHD se po jedenácti letech dočkal generační obměny. Jelikož převezme částečně i roli luxusnějšího Travega, bude k dispozici v mnohem větší šíři variant. Ze čtyř délek (od 12 295 do 13 935 mm, nově i pro pravostranné řízení) na nás ve Švédsku čekalo dvounápravové provedení M2 s délkou 13,1 m v zelené barvě Kiwi. Už při prvním setkání v Bruselu jsem nebyl z designu nikterak u vytržení, je to spíš taková evoluce předchůdce. Na druhou stranu stylisté byli asi trochu svázaní, aby Tourismo náhodou nevypadalo lépe než Setra, která má za úkol převzít zákazníky Travega. Příliš se mi nelíbí zakomponování předních světel z nákladního Actrosu. I když tato unifikace dílů má jasnou výhodu v servisních nákladech v případě výměny.

Ani uvnitř nepůsobí Tourismo takovým tím vow-efektem, který jsem měl třeba v Irizaru. Materiály nevypadají lacině, na coach ale zároveň málo exkluzivně. Vše je takové seriózní a hlavně funkční. I v Evadysu jsem měl pocit většího luxusu než v Tourismu. Možná to bylo i tím, že jako jediný autobus neměl kožené sedačky. Těch bylo uvnitř 48, takže místa pro kolena bylo dost. U každé řady byly na boku zástrčky na USB, pod nimi byla i 230V zásuvka.

Testované Tourismo bylo vybavené lepší variantou přístrojové desky Comfort Plus. Nepůsobí sice tak elegantně a líbivě jako třeba v Irizaru, má ale jasně čitelné přístroje a všechny důležité ovladače všechny po ruce. Navíc řidiče nezahlcuje tolika tlačítky. Platí pro ni totéž, co o interiéru. Působí relativně jednoduchým, ale ryze funkčním dojmem. Maximálně spokojený jsem naopak s výhledem ven, oboje zrcátka nepřekáží ve výhledu a ještě mi zprostředkovávají skvělý výhled o dění před přídí autobusu. V tomto ohledu je Tourismo bezkonkurenční. V dešti ale vyplynula na povrch jedna nectnost. Pokud prší, čehož jsme si ve Švédsku užili dost, výhled do levého vnějšího zrcátka nepříjemně narušuje sloupec vody setřený stěračem. Ten totiž nezajíždí až do jeho kraje.

Od Mercedesu má člověk vždy velké očekávání, a ta Tourismo splnilo do puntíku. Je to vynikající autobus, který ze zatím testovaných autobusů nabízí (pro mě) asi nejlepší svezení. Všechno zde funguje tak nějak samozřejmě. Sladění motoru, v našem případě OM 470 ve verzi s 315 kW (428 k) a 2100 N a osmistupňové automatizované převodovky PowerShift vlastní výroby (ostatní používají ZF) nemá prostě chybu. Někomu by se mohlo zdát, že osm rychlostí je proti dvanácti nevýhoda, jenže v tomto případě platí, že méně je někdy více. Dokonce bych řekl, že ze všech zatím zkoušených převodovek řadí nejrychleji a nejlépe. Hodně těží z velkého a silného motoru, takže nemusí řadit ve vysokých otáčkách. Pocitově se mi zdá Tourismo také nejživější, byť nemá zdaleka nejsilnější motor. Chválím i jízdní komfort, který se vyrovná Irizaru nebo Ivecu. Na dálnici zůstává i ve větru stabilní, celkově se velmi dobře řídí. Na ještě jednu věc si ale stěžovali skoro všichni porotci. Už od 60 km/h se od okna řidiče ozýval aerodynamický hluk."

Michal Štengl

Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Mercedes-Benz Tourismo
Euro Test 2017: Mercedes-Benz Tourismo RHD. Foto Michal Štengl