Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl

Své želízko v ohni měla i Česká republika, protože do zdánlivě nerovného boje s klasickými vysokopodlažními zájezdovými autobusy se pustil Evadys vyráběný ve Vysokém Mýtě. Do testu dorazil v luxusní zájezdové konfiguraci s celou řadou příplatkových prvků.
Své želízko v ohni měla i Česká republika, protože do zdánlivě nerovného boje s klasickými vysokopodlažními zájezdovými autobusy se pustil Evadys vyráběný ve Vysokém Mýtě. Do testu dorazil v luxusní zájezdové konfiguraci s celou řadou příplatkových prvků.
Iveco Evadys měl světovou premiéru vloni na IAA v Hannoveru, v Česku jsme ho mohli poprvé vidět v listopadu na výstavě Czechbus. Není to úplně neznámé označení, před lety se prodával pod značkou Irisbus. Nicméně nyní se jedná o zcela novou generaci, která s tou původní nemá vůbec nic společného.

Základ Evadysu totiž vychází z meziměstského modelu Crossway, část techniky pak přebral od zájezdového typu Magelys. Evadys se do testu dostavil v základní délce 12,1 m s jednodílnými dveřmi uprostřed a hodně netradičními polepy bočních panelů. Hlavní odlišností Evadysu proti Crossway je vedle designu vyšší podlaha, která je 1142 mm nad zemí. To umožnilo konstruktérům nafouknout objem zavazadlových schrán na maximálních 12 m3. Testovaný autobus však měl WC, takže pro zavazadla zbývalo 8,1 m3. Vzhledem k tomu, že Evadys i Crossway mají shodnou výšku karoserie, má novinka celkem logicky menší vnitřní výšku. Hlavou o strop se ale nepraštíte, ledaže byste měřili víc než 2050 mm.

Ve Vysokém Mýtu tento autobus vybavili tím nejlepším, co mají pro Evadys k dispozici. Vnitřek byl nakonfigurovaný pro 48 cestujících, takže pro kolena zde panovaly hodně přátelské podmínky. Sedadla v kombinaci látka kůže nabízejí velmi příjemné sezení, vnitřní sedadla se dají vysunout směrem do uličky. Kvůli hodně zatmaveným oknům a polepům na nich však působí interiér lehce ponuře i za denního světla. Toho navíc ve Švédsku ho moc nebylo. Vnitřní osvětlení zajišťují LED, hned vedle nich jsou nezvykle umístěné zástrčky na USB. Je to asi lepší varianta než na boku, nicméně pokud máte krátký kabel, tak máte smůlu. Navíc kabely visící ze stropu vypadají jako kapačky v nemocnici. Kromě WC měl Evadys i kuchyňku. Všichni porotci se shodli na tom, že vzhledem k původu (Crossway) působí vnitřek celkově překvapivě hodnotně. Za jízdy je ale znát větší hluk motoru i podvozku, což je ale logické, protože Evadys má mnohem nižší podlahu než ostatní autobusy.

Pracoviště řidiče se nijak zásadně neliší od modelu Crossway, takže nevypadá zdaleka tak honosně jako u třeba v Irizaru. Člověk si připadá jako v linkovém autobuse. Skoro až humpolácky pak působí příplatkový displej parkovací kamery přidělaný na A-sloupku. Osobně mám trochu potíž s malým levým zpětným zrcátkem, které není na rameni jako to pravé, ale je přidělané zvenku k A-sloupku. Nejen že to opticky zvenku nevypadá příliš hezky, hlavně ale k němu musím za jízdy otáčet hlavu, což není úplně optimální.

Evadys pohání šestiválec Cursor 9 z Magelysu, který má výkon 400 k (294 kW) a maximální točivý moment 1700 Nm. S motorem mohu spolupracovat hned 4 typy převodovek, vedle manuální dvě automatické a jedna automatizovaná.

Místo dosavadního AS-Tronicu ale Evadys dostal jako vůbec první autobus horkou novinku od společnosti ZF, 12stupňovou automatizovanou převodovku TraXon. Ta má být rychlejší, úspornější, třeba i tím, že umí spolupracovat s GPS a podle profilu tratě upravuje logiku řazení. Na převodovku jsme se těšili úplně všichni, a snad právě proto zůstala skutečnost trochu za očekáváním.

Při závěrečném hodnocení se všichni shodli, že se těšili na revoluci, ale v Evadysu přišla jen evoluce. Ve srovnání s AS Tronicem je sice znát posun, nicméně čekali jsme větší rychlost i plynulost. I když otázkou zůstává, jak moc to jde zrychlit, protože motor Cursor má své charakteristiky položené hodně vysoko (výkon ve 2200 ot./min, točivý moment 1200 ot./min). Body k dobru Evadys naopak získal za komfortní pérování, podvozek totiž používá komponenty ze zájezdového Magelysu a na jízdě je to skutečně znát.

Evadys se mezi čistokrevnými zájezďáky rozhodně neztratil. Jeho silnou stránkou je i příznivá cena (nejnižší v testu) a příznivé TCO související s tím, že používá řadu shodných dílů právě s Crosswayem.

Michal Štengl

Připomínáme, že sérii reportáží o testech jednotlivých kandidátů na Coach of the Year 2018, které probíhaly na švédském okruhu Mantrop Park první zářijový týden, nám poskytuje Michal Štengl z magazínu Transport a Logistika.

Šestice testovaných autobusů:

Irizar i8,
Iveco Evadys,
Mercedes-Benz Tourismo RHD,
Neoplan Tourliner,
Scania Interlink RD a
VDL Futura FFD2.


Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys přijel do Švédska z Vysokého Mýta. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Michal Štengl při testovací jízdě v Iveco Evadys. Foto Michal Štengl
Euro test 2017: Jízdní dojmy Iveco Evadys
Coach Euro Test 2017: Iveco Evadys. Foto Michal Štengl