MAN Lion's Coach: Atraktivní nejen ekonomicky
Nový MAN Lion’s Coach bude veřejnosti představen na letošním veletrhu Busworld v Kortrijku. Foto MAN

Nový MAN Lion’s Coach oslaví premiéru na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku.
Nový MAN Lion’s Coach oslaví premiéru na veletrhu Busworld 2017 v Kortrijku.

Norma o převrácení ECE R66.02 dala podnět k novému zkoncipování autobusu MAN Lion’s Coach. Výsledkem je autobus, který může být vzorem v otázkách hospodárnosti a spolehlivosti.

  • MAN Lion’s Coach se zvýšenou pevností skeletu, novým hnacím řetězcem a inovovaným designem MAN
  • Vysoká hospodárnost díky optimalizované strategii rozjezdu a řazení a dále díky četným asistenčním systémům a zlepšením v oblasti údržby a o 20 % zdokonalené aerodynamice
  • Hlavní světlomety i zadní světla poprvé k dispozici kompletně v provedení LED

Na první pohled je zřejmé, že jde o opravdový produkt značky MAN. Moderním a současně nadčasovým způsobem vyjadřuje přepracovaný MAN Lion´s Coach počátek nové designové éry v oblasti čela, zádi a boků autobusu. Velký důraz při tom designéři kladou na jasné oddělení funkčních oblastí, jako je pracoviště řidiče a prostor pro cestující, zavazadlový prostor a pohonná jednotka. Kromě vzhledu pozitivně působí tato segmentace rovněž na nenáročnost údržby a tím i na hospodárnost, neboť případné poškozené díly mohou být vyměněny rychle a levněji. Nové materiály a výrobní postupy dělají autobus lehčí, robustnější a zároveň zvyšují komfort při obsluze, např. při otevírání vík motorového prostoru či zavazadelníku. 

Nový MAN Lion’s Coach bude veřejnosti představen na letošním veletrhu Busworld v Kortrijku. Zájezdový autobus pro uvedení na trh existuje ve třech délkách: 12 101 mm, 13 361 mm a 13 901 mm na dvou resp. třech nápravách. Ke konci roku 2017 přibude jako čtvrtý model 13 091 mm dlouhý autobus na dvou nápravách. Bude se jednat o ekonomicky mimořádně atraktivní vozidlo vzhledem k šesti místům pro cestující navíc oproti 12metrové verzi. K jeho flexibilním možnostem nasazení přispěje také jeho maximální přípustná hmotnost 19,5 t. Důležitou roli při ideálním rozvržení zatížení náprav hraje výtah pro vozíčkáře (na přání), který má své místo u této verze nad přední nápravou, a tím odlehčuje zadní nápravě a nezabírá místo v zavazadlových prostorech. Výška autobusu činí standardně 3 870 mm. Při absenci toalety najde v novém MAN Lion´s Coach místo k sezení při 3hvězdičkové konfiguraci sedadel celkem 53, 57, 59 resp. 63 cestujících. Kapacita zavazadlových prostor se pak v závislosti na modelu pohybuje mezi 11,7 a 14,3 m3. 
Do oka hned padnou nové přední světlomety, které mohou být poprvé, stejně jako sériová zadní světla, kompletně v provedení LED. Jak tlumená, tak i dálková světla LED svítí o zhruba 50 % jasněji než halogenová světla. Navíc se u LED světlometů dosahuje širšího rozprostření, současně i výrazně delšího dosahu světla a dále vykazují výrazně delší životnost. Mimořádně markantní je u nových světlometů pro značku typické denní svícení ve formě LED pásky, které funguje i jako blinkr.

Optimální rovnováha mezi efektivitou a komfortem
Že je MAN Lion´s Coach i ve své nové podobě hospodárný, jak je u něj zvykem, ukáže pohled do motorového prostoru. Protože v novém MAN Lion´s Coach pracuje optimalizovaný hnací řetězec euro 6, profituje mimo jiné z dlouhého stálého převodu nápravy i=2,73 a ze zvýšeného výkonu o 20 k a 20 Nm. O optimální brzdný účinek rovněž ve spojení s dlouhým stálým převodem se stará nový sekundární retardér. Poskytuje vyšší maximální točivý moment (4 000 oproti dosavadním 3 200 Nm) a o 80 kW vyšší výkon (celkem 500 kW). Poskytuje tak větší rezervu i při prudkém brzdění, čímž zvyšuje bezpečnost vozidla.  

V rámci elektronického brzdového systému MAN BrakeMatic přichází v novém MAN Lion´s Coach ke slovu, stejně jako v ostatních zájezdových a meziměstských autobusech MAN a NEOPLAN, silnější motorová brzda EVBec. Umožňuje díky elektronické regulovatelnosti protitlaku výfukových plynů lepší brzdný účinek v celém rozsahu otáček a dosahuje vysokého brzdného výkonu i při pomalé jízdě.

U vozidel s výkonem motoru od 460 k (337 kW), kde je standardně zabudovaná automatizovaná převodovka MAN TipMatic, přichází ke slovu nová strategie rozjezdů a řazení, která je optimálně přizpůsobená motorům D26. Kromě toho obsahuje některé nové funkce: klíčovou roli při dosahování optimální vyváženosti mezi efektivitou a komfortem při řazení hraje nová funkce převodovky SmartShifting. Kombinuje nový rychlý průběh řazení všech převodových stupňů, podporu při řazení vyšších  stupňů a řazení odpovídající jízdní situaci. Pro náročné nasazení v kopcovité krajině či s těžkým nákladem poskytuje nový motor D26 optimalizaci rozjezdu. K vynikajícímu průběhu rozjíždění přispívá i o 200 Nm vyšší točivý moment. Celkově vykazuje o 20 k silnější motor suverénní jízdní projev v široké oblasti otáček.  
 
Idle Speed Driving umožňuje komfortní jízdu při volnoběžných otáčkách bez ovládání plynového pedálu. S touto novou funkcí „klouže“ autobus bez námahy pro řidiče s uzavřenou spojkou skrz hustý provoz. Zatímco řazení vyšších rychlostních stupňů 1 až 6 je možné manuálně, řazení níže probíhá automaticky, když točivý moment při volnoběhu není dostačující pro vyšší rychlostní stupeň, nebo když řidič brzdí.    

Kromě toho jsou k dispozici dostupné četné asistenční systémy jako topografii zohledňující tempomat MAN EfficientCruise s funkcí "plachtění" EfficientRoll, tempomat s regulací odstupu ACC, asistent hlídající vybočení z jízdního pruhu LGS a MAN Attention Guard upozorňující na možnou únavu řidiče.  

O vyšší komfort jízdy, lepší jízdní vlastnosti a vyšší bezpečnostní rezervy se starají tlumiče nové generace a optimální naladění podvozku. Asistenční systémy přispívají ke komfortu a bezpečnosti při jízdě, ale představují, stejně jako vylepšená aerodynamika (o 20 % oproti předchůdci), důležitý příspěvek také pro efektivitu. Příkladem je funkce volnoběhu EfficientRoll, která samotná při mírném klesání přináší efektivitu, když převodovka automaticky přeřadí na „N“ (neutrál) a autobus v tu chvíli jede s minimálním odporem způsobeným třením v rámci hnacího řetězce. Již s minulou generací tempomatu EfficientCruise se dalo ušetřit až 6 % paliva. Nyní s novými funkcemi efektivita využití pohonných hmot dále roste.      

Elegantní schránka a mnoho i pod ní: Inovace rovněž v interiéru
Rovněž v interiéru jsou u nového MAN Lion´s Coach patrné inovace zvyšující atraktivitu. Například páska LED světel osvětluje strop v příjemném odstínu „warm white“. Nový koncept ladění barev vsadil na světlejší osvěžující barevné tóny. U polic na odkládání zavazadel upoutají jejich nově tvarovaná zakončení. Police byly protaženy ve směru k řidiči, což přináší cestujícím a řidiči velkolepý pocit prostornosti. Integrované servisní sady přesvědčují svojí praktičností. Lze zde plynule nastavovat sílu a směr ventilace, vypínat či zapínat LED lampičku a reproduktor. Na všech sedadlech cestujících je možné nechat zabudovat přípojky USB a umožnit tak neomezené využívání mobilních telefonů či tabletů během jízdy.    

Pracoviště řidiče bylo přepracováno s ohledem na ergonomii, praktičnost a moderní vzhled. V této souvislosti byly mimo jiné přemístěny některé ovládací prvky a přepracován odkládací prostor vlevo od řidiče. Odkládací schránka nyní nabízí více místa a je optimalizována pro ukládání často používaných potřeb řidiče, jako jsou desky s dokumenty formátu A4, velká láhev s nápojem či mobilní telefon. K pohodlí řidiče i bezpečnosti přispívá i vylepšené vyhřívané okno řidiče s téměř neviditelnými vodiči tepla. Na přání může být v provedení s bezpečnostním sklem, kdy drátky vyhřívání skla mají průměr 0,02 mm. K tomu se do interiéru autobusu dostane pouze 1 % UV záření, a to díky UV-filtru, který obsahuje fólie umístěná mezi vrstvami skla.

Norma ECE R66.02, která bude od 9 listopadu platit pro všechny nově přihlášené autobusy tříd II a III, definuje nutný prostor pro přežití v případě převrácení vozidla. Struktura vozu proto, aby prostor pro cestující zůstal zachován, musí být schopna pojmout mnohem více energie. Aby byly splněny požadavky předpisu, byly u MAN do skeletu autobusu integrovány díly z vysoce pevné oceli a dále byla použita patentovaná technologie Rohr-in-Rohr (tj. trubka v trubce) pro ochranné oblouky v oblasti B-sloupku a zádi. Obě tato opatření se starají o potřebnou pevnost nástavby a podstatně přispívají k tomu, aby byla energie nárazu při eventuálním převrácení vozidla optimálně absorbována. Nový MAN Lion´s Coach tak může zachytit o 50 % více nárazové energie.

Aby přes potřebné zpevnění, přinášející kilogramy navíc, nebylo nijak omezeno vysoké užitečné zatížení autobusu, museli na jiných místech vývojáři přistoupit k přepracování. Tak je například na přední masce a na zádi autobusu použit jiný materiál a jiné výrobní postupy s cílem uspořit hmotnost. Jen samotné nově zpracované víko motorového prostoru přinese úsporu hmotnosti 15 kg.  

Tato mnohá dílčí opatření přispěla společně k tomu, aby se nový MAN Lion´s Coach stal mimořádně atraktivním z hlediska efektivity a spolehlivosti – když teď záměrně zcela opomineme jeho nadčasově dynamický a rovněž nadmíru atraktivní design.

Zdroj: MAN


MAN Lion's Coach: Atraktivní nejen ekonomicky
Nový MAN Lion’s Coach. Foto MAN
MAN Lion's Coach: Atraktivní nejen ekonomicky
Nový MAN Lion’s Coach. Foto MAN
MAN Lion's Coach: Atraktivní nejen ekonomicky
Nový MAN Lion’s Coach. Foto MAN
MAN Lion's Coach: Atraktivní nejen ekonomicky
Nový MAN Lion’s Coach. Foto MAN