Na Letiště Václava Havla pojedeme už příští léto velkokapacitními autobusy

Pražští radní schválili 20. června pořízení 15 kusů těchto vozidel pro letištní linku 119.
Pražští radní schválili 20. června pořízení 15 kusů těchto vozidel pro letištní linku 119.

Podle analýzy, kterou provedla příspěvková organizace Hlavního města Prahy - ROPID - je nejzávažnějším problémem současného spojení mezi letištěm a centrem města akutní a stále se zhoršující převis poptávky nad nabídkou kapacity autobusové dopravy. Cestujcí se do autobusů jezdících k terminálům na letiště často ani nevejdou.

Letiště Václava Havla zaznamenává trvalý růst počtu cestujících. Doposud byl 10%, což patří mezi nejrychleji rostoucí letiště v Evropě, ale v měsících leden – duben byl růst dokonce více jak 20%, v dubnu atakoval hranici 30%. Od roku 1990 se počet cestujících zvýšil 8x, zatímco nabízená kapacita spojů MHD na letiště se zvýšila pouze 4x. Již dnes se pražské mezinárodní letiště řadí mezi několik největších světových letišť, která nemají napojení na kolejovou dopravu. Do doby realizace už dlouho plánovaného železničního spojení letiště s centrem Prahy tak bude muset dojít ke skokovému navýšení nabízené kapacity spojů MHD, přičemž zahušťování intervalů linky 119 je podle ROPID technicky a personálně velmi problematické.

Podle průzkumů, které ROPID průběžně provádí, dochází v letní turistické sezóně na linkách na letiště k neustálému přetěžování autobusových spojů linky 119. Jednou z možností, jak tuto situaci řešit, je nasazení velkokapacitních autobusů, jejichž provoz se již rok na lince testuje.

V březnu 2017 skončil 4měsíční zkušební provoz dvoukloubového autobusu Van Hool AGG 300, během kterého vozidlo najezdilo více než 30 tisíc kilometrů. Zkušební provoz potvrdil, že se v době akutního nedostatku řidičů, zvyšujících cen pohonných hmot a nedostatečného místa v obratišti Nádraží Veleslavín a krátké odbavovací hrany zastávky Terminál 2 vyplatí provozovat kapacitnější vozidla namísto zdvojených spojů stávajích vozidel. Pokud by autobusy této délkové kategorie v počtu 15 ks byly nakonec pořízeny, je nutné, aby tato vozidla splňovala standardy kvality PID, včetně městského uspořádání interiéru, informačních systémů a vozidla byla vybavena 5 dvoukřídlými dveřmi. Z hlediska umístění košů pro objemná zavazadla je doporučeno tyto koše umístit nad nevyužitý prostor (nápravy), tak aby nesnižovaly celkovou kapacitu vozidla. Celková obsaditelnost autobusu Van Hool dle naměřených standardů PID je 124 cestujících, a je tedy o 34 cestujících vyšší než v obyčejném kloubovém autobusu. Rozdíl kapacit vozidla SOR NB18 a Van Hool AGG 300 je 38%, přičemž takto zvýšená nabízená kapacita vozidla by měla vystačit dle předpokládaného růstu Letiště Václava Havla za horizont roku 2022.

V únoru 2016 byl na lince 119 provozován velkokapacitní autobus Mercedes-Benz Capacity L délky 21 m. Provoz vozidla byl ze strany společnosti ROPID a cestujících vnímán pozitivně. Z hlediska standardů kvality obsaditelnosti vozidel PID nastavených společností ROPID nabízí současný kloubový autobus SOR kapacitu pro 90 cestujících, zatímco vozidlo Mercedes-Benz kapacitu přibližně 105 cestujících. Kapacita je tedy vyšší přibližně o 17%. Pozitivně byl vnímán počet dveří, který je pro délku 21 m nastaven výrobcem na 5 jako optimální. Vozidlo nemělo zásadní problém s průjezdností trasy, ani s odstavy v terminálech. Pouze bude potřeba rozšířit zastávkové zálivy na Evropské ulici, které jsou dlouhodobě nevyhovující a při provozu velkokapacitních vozidel by se situace ještě zhoršila. V rámci souvislé údržby komunikace je předpoklad částečných úprav zastávkových zálivů pravděpodobně ještě v letošním roce. Společnost Český Aeroholding přislíbila prodloužení zálivu v zastávce U Hangáru, pokud dojde ze strany Dopravního podniku hl. m. Prahy  k pořízení velkokapacitních vozidel.

Zkušební provoz dlouhých vozidel potvrdil vhodnost tohoto řešení, které významně nenavýší finanční prostředky vynaložené na provoz, nesníží kapacity současné infrastruktury a nezhorší průjezd skrz křižovatky a nenavyšuje počet řidičů. Rada hlavního města, tak po téměř dvouleté snaze ROPID o řešení kapacitních problémů "letištní dopravy", dala zelenou pro přípravu pořízení prozatím 15 kusů 25 metrů dlouhých autobusů. ROPID nyní s Dopravním podnikem hl. m. Prahy bude spolupracovat na vyhlášení výběrového řízení na dodavatele. Ať už to bude Van Hool, Mercedes-Benz nebo jiný typ autobusu, cestující by se s ním měli svézt už příští letní sezónu. Věříme, že to naši čeští, ale i zahraniční turisté, ocení a ještě to zvýší dobrou pověst pražské veřejné dopravy.

Děkujeme ROPID za informace


Na Letiště Václava Havla pojedeme už příští léto velkokapacitními autobusy
Foto ROPID
Na Letiště Václava Havla pojedeme už příští léto velkokapacitními autobusy
Foto ROPID
Na Letiště Václava Havla pojedeme už příští léto velkokapacitními autobusy
Foto ROPID
Na Letiště Václava Havla pojedeme už příští léto velkokapacitními autobusy