Miliony Dánů budou jezdit autobusy MAN Lion's City GL CNG
Do MHD v Kodani dodá MAN 41 autobusů s kapacitou až 150 cestujících.
Úterý, 11. duben 2017, rebus

Autobusy budou nasazeny na nové BRT lince na severu dánského hlavního města.

• Movia uvede do provozu na nové BRT lince na severu Kodaně 41 kloubových autobusů MAN s pohonem na CNG
• MAN přesvědčil provozovatele Arrivu svým promyšleným konceptem a výrazným designem


Autobus jako reklamní poutač: Moderní design 41 autobusů MAN Lion's City GL A40 CNG s pěti automatickými posuvnými dveřmi přitahuje pozornost. Pro provozovatele Arrivu a pro společnost Movia, největší dopravní společnost v Dánsku, jde o podstatný aspekt. Neboť místem nasazení kloubových autobusů bude nová trasa BRT, která vede z Herlev na severu Kodaně přes centrum města až na letiště. „City Line je první BRT linka společnosti Movia. Na několika úsecích jezdí autobusy ve vlastních pruzích. Proto by se autobusy měly odlišovat i opticky,“ říká Klaus Kormann, International Key Account Manager společnosti MAN Truck & Bus a doplňuje: „Mimo jiné díky čelní masce s velkými světlomety, futuristicky působícími kryty kol a světlopropustnému měchu v kloubu vozidla se toho podařilo dosáhnout.“ Jelikož Movia nevlastní žádná vozidla, bude linku subdodavatelsky provozovat společnost Arriva.

MAN nepřesvědčil Arrivu a Moviu pouze designem autobusů MAN Lion's City GL A40 CNG, ale obzvláště jejich promyšleným konceptem. Vozidla v sobě kombinují vysokou obsaditelnost s enormně rychlou výměnou cestujících. Autobusy dlouhé 18,75 m disponují pěti 1 250 mm širokými dvoukřídlými dveřmi s optimalizovaným elektrickým pohonem. „Prostoje na zastávkách se podstatně zkrátily. To uspoří nejen čas, ale i pohonné hmoty“, uvádí Klaus Kormann. K tomu jsou autobusy schopny dopravit až 150 cestujících na pohodlných sedačkách a v prostoru pro stojící cestující. Proč jsou požadavky na tyto městské autobusy tak vysoké, ukáže pohled na linku „City Line“, která je s až 20 miliony cestujících za rok a až 75 000 pasažéry denně nejfrekventovanější linkou na severu hlavního města Dánska.¨
  
Aby měl řidič vždy přehled i navzdory vysokým počtům střídajících se cestujících, je interiér autobusu snímán kamerou. Bezpečnost k tomu zajišťují četné prvky výbavy jako EBS s ABS a ASR a dále světelné závory ve dveřích. Autobusy o výkonu 310 k (228 kW) jsou poháněny bioplynem. Autobus MAN Lion’s City GL A40 CNG nabízí řešení městské mobility s extrémně nízkými emisemi, které nezatěžuje klima a současně je hospodárné. „Je-li poháněný bioplynem, jezdí kloubový autobus téměř neutrálně z hlediska CO2, a dostává se tak na úroveň plně elektrického vozidla“, říká Klaus Kormann.

Pod vlajkou společnosti Movia jezdí zhruba 1 250 autobusů tvořících třetinu celkové autobusové flotily pro MHD v Dánsku. Dopravní společnost Movia využívá subdodavatelů Arriva, Keolis, Nobina a místních dánských operátorů. Arriva Danmark A/S, je 100procentní dceřinou společností společnosti Deutsche Bahn, která provozuje téměř 40 procent autobusů, které jezdí pro společnost Movia. 
 
Zdroj: MAN