Průzkum počtu cestujících v pražských tramvajích

Překvapivé výsledky i navzdory prodloužení metra A. Tramvajemi jezdí více lidí.
Reklama
Překvapivé výsledky i navzdory prodloužení metra A. Tramvajemi jezdí více lidí.

Počátkem listopadu 2016 proběhl celosíťový průzkum tramvajových linek, který poskytl podrobná data o tom, kolik cestujících během typického pracovního dne využívá k cestám Prahou tento druh dopravy. Sčítači byli přítomni v 5 828 denních tramvajových spojích, které v období od 6 do 23 hodin přepravily celkem 1 069 863 cestujících.

Srovnání celkového počtu přepravených osob s daty z předchozích průzkumů je obtížné, protože v letech 2011, 2014 i 2016 byly průzkumy prováděny vždy v době, kdy probíhala nějaká výluka.  Průzkum v roce 2016 byl ovlivněn ještě dvěma dalšími faktory. Po změnách realizovaných v srpnu minulého roku přibyla řada přímých spojení, tedy ubyla část nutných přestupů a tím i počet cest, které cestující vykonají. Vlivem otevření nového úseku metra A směrem do Motola přešlo do podzemní dráhy 11 022 cestujících v oblasti Evropské ulice a 7 798 lidí z okolí tratě na Petřiny.

„Očekávali jsme, že by právě kvůli prodloužení metra A na Praze 6 mohl průzkum ukázat mírný pokles počtu přepravených osob, nicméně ten nenastal. Tramvaje ve zbytku sítě tento úbytek dorovnaly a ještě přepravily o dalších téměř 19 tisíc lidí denně navíc, což je velmi dobrá zpráva. Cílem totiž je, aby ekologickou kolejovou dopravu využívalo co nejvíce cestujících,“ říká náměstek primátorky a radní hl. m. Prahy pro oblast dopravy Petr Dolínek. Při nezahrnutí území Prahy 6 ovlivněného metrem tramvaje oproti roku 2014 dokázaly v rámci celé sítě přepravit v pracovní den od 6 do 23 hodin o 37 587 cestujících více (+3,58 %). Při zahrnutí území Prahy 6 narostl počet přepravených cestujících oproti předchozímu průzkumu absolutně o 18 767 (+1,79 %).

Nárůst počtu cestujících i přes jejich částečný přesun do nového úseku metra nám napovídá, že změny tramvajové sítě provedené v srpnu loňského roku dokázaly již dva měsíce po jejich provedení přilákat do tramvajové dopravy další uživatele,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Výsledky z pravidelných přepravních průzkumů jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Listopadový průzkum nám potvrdil, že zájem cestujících o cestování pražskými tramvajemi i nadále roste. Naší snahou bude i nadále udržet vysoký komfort cestování našimi dopravními prostředky,“ doplňuje dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Ladislav Urbánek.

Zajímavé údaje z průzkumu tramvají 2016
(uvedená srovnání jsou vždy s průzkumem z roku 2014)

Celkový počet přepravených osob (pracovní den 6:00 – 23:00 hodin):
• 1 069 863 (nárůst o 1,78 % absolutně, při nezahrnutí okolí metra na Praze 6 nárůst o 3,58 %)

Linky s největším počtem cestujících (počet přepravených osob na lince za celé období průzkumu):
• 22  118 075 cestujících (-11,3 % vlivem posílení Ječné ulice linkou 6)
• 9  101 226 cestujících (-9,4 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
• 10  65 520 cestujících (-1,0 %)
• 26  58 548 cestujících (-15,1 % vlivem posílení Seifertovy ulice linkou 15)
• 16  54 891 cestujících (+3,6 %)

Nejvíce využívané linky (průměrný počet cestujících, kteří nastoupí do jednoho spoje linky):
• 24  274 cestujících (+80,3 %, vlivem provozu linky jen v období vyšší poptávky)
• 10  265 cestujících (beze změny)
• 22  258 cestujících (-9,8 %)
• 26  250 cestujících (-15,0 %)
• 16  233 cestujících (+6,9 %)

Nejvytíženější zastávky a uzly:
• Anděl   83 480 cestujících (+6,6 %, bez lokality Na Knížecí)
• Karlovo náměstí   73 790 cestujících (+5,1 %, včetně zast. Novoměstská radnice a Moráň)
• I. P. Pavlova   65 552 cestujících (+3,8 %, včetně zastávek v Bělehradské ulici)
• Palmovka   54 688 cestujících (+4,7 %)
• Hradčanská   44 184 cestujících (+4,3 %)

Počet přepravených osob v nejvytíženějších úsecích:
• Karlovo náměstí – I. P. Pavlova 84 731 cestujících (+14 %)
• Václavské náměstí – Jindřišská   78 578 cestujících (+11 %)
• I. P. Pavlova – Náměstí Míru   65 400 cestujících (+2 %)
• Národní divadlo – Národní třída 65 128 cestujících (-2 %)
• Hlavní nádraží – Husinecká   60 739 cestujících (+8 %)

Počet přepravených osob na dalších vybraných úsecích:
• Náměstí Míru – Jana Masaryka 38 109 cestujících (+3 %)
• Zborovská – Palackého náměstí 46 229 cestujících (+10 %)
• Lotyšská – Vítězné náměstí   19 002 cestujících (+19 %)
• Bruselská – I. P. Pavlova   19 952 cestujících (+22 %)
• Nádraží Vršovice – Otakarova  25 827 cestujících (+33 %)

Vývoj kapacitní nabídky a počtu cestujících na vybraných tramvajových radiálách:
• Sídl. Petřiny – Vozovna Střešovice   nabídka klesla o 34 %, poptávka klesla o 40 %
• Divoká Šárka – Dejvická   nabídka klesla o 13 %, poptávka klesla o 34 %
• Sídl. Modřany – Nádraží Braník nabídka vzrostla o 8 %, poptávka vzrostla o 6 %
• Sídl. Barrandov – Smíchovské nádr. nabídka vzrostla o 13 %, poptávka vzrostla o 16 %
• Nádraží Vysočany – Balabenka  nabídka vzrostla o 93 %, poptávka vzrostla o 43 %

Úseky, kde došlo k největšímu zlepšení z pohledu průměrného vytížení spojů:
• Olšanské náměstí – Flora   ve špičkách ze 103 % na 41 %
• Jindřišská – Hlavní nádraží   ve špičkách z 97 % na 67 %
• Hlavní nádraží – Olšanské náměstí ve špičkách z 84 % na 74 %
• I. P. Pavlova – Karlovo náměstí  dopoledne a kolem poledne ze 76 % na 66 %

Průměrná délka jedné cesty tramvají
:• 2,87 km (délka jedné cesty se oproti roku 2014 prodloužila o cca 100 metrů, tedy o 3,2 %)

Zdroj: Ropid


Průzkum počtu cestujících v pražských tramvajích