Ministerstvo je připraveno pomoci krajům s úpravou uzavřených smluv s dopravci.
Ministerstvo je připraveno pomoci krajům s úpravou uzavřených smluv s dopravci.

Ministerstvo pro místní rozvoj je dotazováno na smluvní závazky krajů s autobusovými dopravci dle zákona o zadávání veřejných zakázek v souvislosti s možností zvýšení platů řidičů autobusů. Dotazy přišly z Ústeckého a Moravskoslezského kraje. Vzhledem k tomu, že se jedná o vztah mezi krajem a dodavateli, nemůže Ministerstvo dělat arbitra těchto vztahů či do nich jinak vstupovat. Ministerstvo je připraveno konzultovat úpravy smluv, nicméně odpovědnost je vždy na straně krajů. MMR opakovaně doporučovalo krajům, aby si samy provedly analýzu svých smluv s přepravci. Jde skutečně o vztah dodavatele (přepravce) a objednatele (kraje). Problém nastal v důsledku nevýhodných smluv.

Od 1. ledna 2017 vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 78 Kč a byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Pro kraje to znamená zvýšení nákladů na dopravu cca o miliardu korun. MMR souhlasí s návrhem na navýšení platů řidičů autobusů, avšak uvádí, že je nutné, aby případné navýšení plateb ze strany krajů dopravcům proběhlo podle uzavřených smluv. Zákon o zadávání veřejných zakázek nepřipouští automatické navyšování plateb od objednatelů. Podle zákona jde o změny smlouvy a ty jsou přípustné jen za určitých podmínek. Zákon tedy změny smlouvy umožňuje, avšak vždy záleží na textu konkrétní smlouvy. Zákon například umožňuje změnu smlouvy do 10%, i v takovém případěje ale nutné individuální posouzení smlouvy.

Ministerstvo je připraveno pomoc krajům s úpravou smluv, které mají kraje uzavřeny jako objednatelé dopravy s jednotlivými dopravci. Také doporučuje zkontrolovat smlouvu, zda v ní není vyhrazena možnost vyšší platby v případě změny okolností smlouvy a případně změnit smlouvu v souladu se zákonem. Některé kraje již mají právní posouzení, že tyto dodatky mohou upravit.

K celé problematice bylo uveřejněno na Portále o veřejných zakázkách Metodické doporučení ve věci zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravní obslužnosti a Stanovisko k možnostem řešení otázky zohlednění sociálních aspektů v autobusové dopravě na adrese http://www.portal-vz.cz/cs/Jak-na-zadavani-verejnych-zakazek/Metodiky-stanoviska/Metodiky-k-zakonu-c-134-2016-Sb-,-o-zadavani-verejnych-zakazek/Metodiky-specialni-k-zadavacim-rizenim/Metodiky-socialni     .

Zdroj: MMR


MMR: Odpovědnost za řešení platů řidičů je na jednotlivých krajích
Ilustrační foto