Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner

MAN představuje vůz ze segmentu standardních zájezdových autobusů s typickým designem NEOPLAN a novými prstencovitými LED světly pro denní svícení.
MAN představuje vůz ze segmentu standardních zájezdových autobusů s typickým designem NEOPLAN a novými prstencovitými LED světly pro denní svícení.

Nový NEOPLAN Tourliner vstupuje do prémiového segmentu:

• Vylepšením aerodynamických hodnot o více než 20 %
• Rovná podlaha umožňuje flexibilní uspořádání interiéru pro různé využití
• Nový motor MAN D2676 LOH s optimalizovaným hnacím řetězcem a novým MAN EfficientCruise s EfficientRoll
• Nejvyšší bezpečnost díky četným asistenčním systémům a shodě se směrnicí o převrácení ECE R66.02

Svoji příslušnost k rodině NEOPLAN prokazuje nový NEOPLAN Tourliner na první pohled. Od IAA 2016 budou mít všechny zájezdové autobusy NEOPLAN nově tvarované světlomety s denním svícením. Místo současného stříbrného pozadí zde nově bude vozům moderní vzhled propůjčovat černá barva. Navíc přibývá denní svícení v provedení LED, které je pojato jako světelný prstenec okolo tlumeného světla. Takové provedení je známé především ze sportovních vozů, což u NEOPLAN Tourlineru, stejně jako ostatních zájezdových autobusů NEOPLAN, podtrhuje jejich dynamický výraz.       

Zvýšený standard výbavy pro cestující a řidiče
V barevně sjednoceném interiéru čeká cestující dostatek světla a pocit prostoru, k čemuž přispívají i převislé odkládací police na zavazadla. Barevný koncept vědomě sází na silné kontrasty šedivých a béžových tónů, a vytváří tím příjemné a pohodové prostředí. Nové možnosti designu osvětlení otevírá využití technologie LED k osvětlení vnitřního prostoru, stejně jako v lampičkách, jež jsou součástí nových servisních setů. Tyto sety navíc poskytují více komfortu díky bezprůvanové ventilaci s individuálně nastavitelnými ventilačními tryskami. Celkově byl pro dosažení lepšího vnitřního klimatu přepracován koncept ventilace a odvětrání. Téměř na všech sedadlech jsou umístěny dvojité USB zásuvky.
Díky rovné podlaze má provozovatel mnoho možností, jak tento skutečně univerzální autobus ideálně nakonfigurovat pro svůj vlastní podnikatelský záměr. Kromě toho se cestující pohodlněji dostanou ke svým sedadlům a současně k policím na zavazadla, neboť střední ulička byla zdvihnuta. Pro nasazení na dálkových linkách je pro varianty s levo- i pravostranným řízením dostupný výtah pro vozíčkáře v kombinaci s možností přemístění až šesti řad sedadel na kolejničkách k sobě s cílem získání místa až pro dva vozíčky. 
Řidič najde v novém NEOPLAN Tourlineru ergonomicky optimalizované pracoviště. Přepracován zde byl například boční panel s ovládacími prvky a byl opatřen lepšími odkládacími schránkami, které nyní ve svém provedení zohledňují velikost věcí denní potřeby, jako je velká láhev s nápojem či složka s dokumenty ve formátu DIN A4. Kromě toho zde byly z ergonomického hlediska lépe rozmístěny samotné ovládací prvky. Roli zábavného spolucestujícího plní druhá generace informačního systému Multi Media Coach (MMC) ve dvou možných provedeních MMC Basic či MMC Advanced s 5- resp. 7palcovými monitory. Nové je mimo jiné zadání jazyka či možnost současného propojení s až dvěma smartphony. Celkově se pracoviště řidiče vyznačuje mimořádnou hodnotou a kvalitou zpracování.   

Hospodárný díky aerodynamice
Tento autobus umí přesvědčit nejen svým vzhledem, ale i hospodárností. Se svým novým designem exteriéru se hodnoty aerodynamiky opět zlepšily o více než 20 % oproti předchozímu modelu. S hodnotou cW = 0,36 je nový NEOPLAN Tourliner na úrovni moderního vanu střední třídy. Přispívá k tomu mimo jiné nové vnější zrcátko, které kromě příznivější hodnoty odporu vzduchu zajišťuje i lepší výhled.
K tomu dále přibývá inovovaný motor D2676 LOH s vyšším výkonem a točivým momentem s optimalizovaným hnacím řetězcem, který se stará o až 10procentní úsporu paliva. K tomu přispívají mimo jiné dlouhý převod nápravy i=2,73 a dále optimalizovaná strategie řazení. Dále je dostupná nová generace topografického tempomatu MAN EfficientCruise a s ním poprvé pro zájezdové autobusy nabízená funkce volnoběhu MAN EfficientRoll. Tato funkce „plachtění“ vozidla se v případě mírného klesání stará o další plus v efektivitě, když se převodovka automaticky přepne do neutrálu „N“ a autobus jede s minimálním možným třením v hnacím řetězci.            

Vylepšení bezpečnosti a servisu
NEOPLAN Tourliner jede v čele i v otázce bezpečnosti. Dostupný je tak poprvé asistenční systém sledující pozornost řidiče MAN AttentionGuard. Cílem tohoto systému je včas rozpoznat sníženou pozornost řidiče a v případě potřeby mu dát varovný signál. Pro tento účel jsou využívána mimo jiné data asistenčního systému hlídání jízdního pruhu LGS (Lane Guard System). Rozpozná-li systém MAN AttentionGuard nepozornost, varuje řidiče vizuálně, akusticky a hapticky, nezasahuje ale aktivně do průběhu jízdy. Stejně jako pro všechny zájezdové autobusy NEOPLAN je i u nového NEOPLAN Tourlineru k dispozici celá řada asistenčních systémů, v rámci toho asistent nouzového brzdění EBA, adaptivní tempomat ACC či systém kontroly tlaku pneumatik TPM. Výhodu v otázce disponibility vozidla slibuje nový počítač údržby, který monitoruje a předpovídá termíny pravidelné údržby a opotřebení dílů.
K pasivní bezpečnosti přispívá zesílená struktura skeletu, která již nyní splňuje normu o převrácení autobusu ECE R66.02 platnou od roku 2017. K tomu účelu musí nástavba pojmout o 50 % více energie nárazů při převrácení, což MAN dosahuje pomocí patentované technologie Rohr-in-Rohr a díky užití vysoce pevné oceli. Navíc NEOPLAN Tourliner disponuje dvěma mimořádně stabilními rameny chránícími nástavbu při převrácení v oblasti B-sloupku a zádi.                 
O více komfortu při údržbě a opravách se starají mimo jiné z hlediska hmotnosti a ovládání optimalizovaná víka zavazadlových a motorového prostoru a dále krytu na čelní masce. Poslední jmenovaný kryt je tak například nyní z více dílů, takže v případě poškození je třeba vyměnit pouze poškozený díl a nikoliv celou čelní masku. Navíc je možné dopředu vyklopit čelní rohy autobusu i s připevněnými světlomety. To umožňuje řidiči jednoduchou a rychlou výměnu žárovek. Další výhodu přinášejí zkrácené kryty blatníků a s tím spojená jejich segmentace: za prvé se rozšířil přístup do zavazadlového prostoru o cca 18 cm. Za další je nyní rozdělen doposud jednodílný kryt kol u zadní nápravy u tříosé verze autobusu na dvě samostatné části. V případě poškození je možné je vyměnit jednodušeji, rychleji a levněji.  

Od konce roku 2017 bude NEOPLAN Tourliner dostupný také v délce 13 m se dvěma nápravami. 
 
Zdroj: MAN


Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner
Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner
Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner
Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner
Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner
Na veletrhu v Hannoveru probíhá premiéra nového NEOPLANu Tourliner