V začátcích své činnosti zastupoval ČESMAD 11 státních podniků v současnosti je to kolem 2 100 firem.
V začátcích své činnosti zastupoval ČESMAD 11 státních podniků v současnosti je to kolem 2 100 firem.

Vedoucí role v Sdružení Česmad zpočátku patřila státnímu orgánu Ministerstvu dopravy, které bylo do té doby jediným orgánem kompetentním pro řízení v oblasti dopravy. Dopravci v této době neměli s mezinárodní kamionovou dopravou téměř žádné zkušenosti. Zásadní změna přišla s přijetím mezinárodní konvence TIR o zjednodušení celních postupů, kdy se jejím signatářem stává i Československo. Sdružení Česmad se následně stává vhodným partnerem ústřednímu orgánu celní správy státu a také partnerem Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, která se stala garantem záručního systému TIR pro všechny uživatele. Sdružení Česmad pak vydával karnety TIR všem podnikům ČSAD.

 Historické vozidlo

Dva roky po vzniku se Sdružení Česmad stalo reprezentantem našich dopravců na mezinárodní úrovni v IRU sídlící v Ženevě. Z mezinárodní kamionové dopravy se stal v Evropě konkurenceschopný obor, který stačil zajišťovat nejen potřeby zahraničního obchodu vlastního státu, ale byl schopen nabízet úspěšně své služby zahraničním speditérům formou tzv. třetizemních přeprav.

Sdružení Česmad postupně přebíralo vyřizování dalších agend. Jednalo se zejména o vydávání zahraničních povolení tuzemským mezinárodním silničním dopravcům a o povolení k čerpání devizových prostředků.   

Počátkem 70. let mělo Sdružení Česmad k dispozici flotilu okolo 3 000 souprav nákladních vozidel o celkové hmotnosti 38 tun a přepravovaný  náklad přesahoval 3 mil. tun. Prosperita  kamionové dopravy umožnila postupné obnovování vozidly na tehdejší evropské úrovni. V roce 1974 byla dovezena první zkušební kvóta 10 kusů vozidel Volvo a následně pak každý rok v počtu 100 kusů byl obnovován park vozidel určených jen pro mezinárodní kamionovou dopravu ČSAD.

V této době Československo nebylo ještě signatářem významných mezinárodních dohod, upravujících smluvní vztahy v mezinárodní dopravě. K dalším činnostem Sdružení Česmad proto patřily agendy právní a pojišťovací zaměřené na mezinárodní vztahy a školicí činnost pro členské podniky ČSAD.

Nákladní auto historické

V roce 1991 došlo k oddělení činnosti svazové a obchodní a vznikly tři následnické instituce - ČESMAD PRAHA a ČESMAD BRATISLAVA zajišťující činnost svazovou a ČESMAD Camion Servis s.r.o. (pozdější ČESMAD DKV, nyní pobočka DKV Euro Service v České republice). Na podzim roku 1992 bylo založeno v ČR samostatné Sdružení ČESMAD BOHEMIA, na Slovensku pak vzniklo ČESMAD SLOVAKIA. Tato dvě nová národní sdružení od roku 1993 zastupují odděleně české a slovenské dopravce v domovských zemích a v mezinárodních institucích. Členové Sdružení ČESMAD BOHEMIA již neprovozovali pouze mezinárodní kamionovou dopravu, ale i dopravu vnitrostátní a autobusovou.  Následující období bylo pro dopravce obdobím prosperity, vznikla celá řada nových firem. Základním omezením pro mezinárodní kamionové dopravce byly počty dostupných povolení pro přepravy do jednotlivých zemí, jejich distribucí bylo pověřeno Sdružení ČESMAD BOHEMIA. Vstupem ČR do EU v roce 2004 došlo k postupné liberalizaci v přístupu na trhy jiných zemí.

TIR

V tržním prostředí se role Sdružení ČESMAD BOHEMIA postupně měnila. Hlavním posláním byla podpora rozvoje a prosperity silniční dopravy a obhajoba  zájmů svých členů v České republice i ve světě.

Vstup do Evropské unie a otevření schengenského prostoru přineslo českým automobilovým dopravcům zcela nové možnosti.  Změnil se způsob vyjednávání podmínek pro podnikání mezi dopravci z různých zemí, těžištěm jednání s evropskými zeměmi se stal Brusel. Vzrostl   význam členství Sdružení ČESMAD BOHEMIA v IRU. Povinná vstupní povolení do mnoha zemí byla odstraněna a vzniklo konkurenčního prostředí.  Sdružení ČESMAD BOHEMIA se stává komplexním poskytovatelem služeb autodopravcům. V oblasti služeb to znamená kompletní nabídku rezervačních služeb trajektů, přičemž Sdružení ČESMAD BOHEMIA je výhradním zástupcem společnosti P&O Ferries pro ČR a SR. Zprostředkovává všechny typy pojištění, které dopravce i samotní řidiči k výkonu své profese potřebují. Nabízí několik druhů dálničních a palivových karet a karet k bezhotovostní úhradě mýta. Zajišťuje dopravním firmám komplexní servis při podávání žádostí o navrácení DPH z provedených nákupů na území všech členských zemí EU. Pořádá pro zaměstnance svých členů téměř padesát druhů různých kurzů, školení a seminářů, provozuje aktivní informační systém a vydává publikace, příručky, oborový časopis Transport magazín a elektronický bulletin. K základním pilířům portfolia služeb patří prodej vyčerpávajícího sortimentu zboží pro dopravce.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA bude i v budoucnosti nadále pokračovat ve své hlavní činnosti, tj. obhajovat zájmy českých dopravců v Evropské unii i v České republice. Aktuálně sdružuje 2 100 členů, kteří vlastní cca 25 000 vozidel.

Jako každoročně pořádá Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA v květnu již 21. tradiční Slavnostní večer podnikatelů v silniční dopravě, tentokrát bude spojený s oslavou 50 let od jeho založení.

---------------------------------

Sdružení Česmad také přispělo ke vzniku internetového portálu BUSportál a na jeho provozu se od roku 2000 zhruba 3 roky podílelo spolu s ČSAD SVT Praha. Spolupráce s ČSAD SVT vznikla již po přijetí Úmluvy o mezinárodní přepravě zboží na podkladě karnetů TIR, kdy ČSAD SVT vyvinulo komplexní informační systém zahrnující mimo jiné zpracování karnetů TIR, distribuci přepravních povolení a další subsystémy včetně vazby na Generální ředitelství cel. Systém pracoval na celém území ČR, na 9 databázových serverech a 60 terminálových pracovištích až do konce roku 2004, neboť po vstupu ČR do EU ztratil své opodstatnění.

----------------------------------

Zdroj: ČESMAD a Busportal


Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců ČESMAD slaví 50 let od svého vzniku