Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Finální montáž v autobusovém závodě v Hosdere.

Jeden z nejmodernějších výrobních dokončovacích závodů autobusů na světě se rozšířil a produkuje až 11 kompletních autobusů za den.
Jeden z nejmodernějších výrobních dokončovacích závodů autobusů na světě se rozšířil a produkuje až 11 kompletních autobusů za den.
Istanbul/Hoşdere, 22. červen 2005

Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.

V Hoşdere poblíž Istanbulu otevřel DaimlerChrysler AG dne 18.června 2005 jeden z nejmodernějších výrobních autobusových závodů na světě – rozšířený autobusový závod Hoşdere. Na více než 360 000 m² plochy, z které je okolo 115 000 m² zastavěno, bude nyní turecká dceřiná společnost firmy DaimlerChrysler AG dále koncentrovat své celkové aktivity v oblasti autobusů. Za tímto účelem vybavila závod nejmodernější výrobní technologií. Standardizované procesy a technologie na západoevropské úrovni vedou ke stejné kvalitě jako ve všech ostatních závodech obchodní skupiny DaimlerChrysler Autobusy. Mercedes-Benz Türk A.Ş. je proto v Evropě nedílnou součástí autobusového odvětví DaimlerChrysler.

Po šest pracovních dní v týdnu budou v novém závodě Hoşdere vyráběny vysoce kvalitní městské, linkové a zájezdové autobusy s hvězdou Mercedesu, které splňují mezinárodní standardy kvality. K tomu přispívají též vlastní firemní laboratoře na provádění materiálových zkoušek, ve kterých se velice důkladně dle nejmodernějších západoevropských zkušebních kritérií testují materiály, oleje, díly od subdodavatelů atd., používané při výrobě autobusů. Celých 60 - 70 % autobusů vyráběných v Hoşdere jde v současné době na export a je dodáváno do 70 zemí světa. Hlavní odbytiště jsou především východní a západní Evropa, země Arabského poloostrova a severní Afriky. Mercedes-Benz Türk A.Ş. zaměstnává v autobusovém odvětví v současné době okolo 2500 pracovníků. Vyšší produktivita a především kvalita na nejvyšší mezinárodní úrovni byly vrcholnými metami při novém uspořádání a restrukturalizaci závodu Hoşdere. Kromě výroby v nové karosárně a nové energetické centrály bylo na konci roku 2004 uvedeno do provozu moderní zařízení KTL (katodické ponorné lakování). Do tohoto zařízení mohou být ponořeny kompletní autobusové karoserie podobně jako v případě zařízení KTL ve výrobním závodě v Mannheimu. KTL garantuje celistvé nanesení základní barvy (bez jakýchkoliv vynechaných míst), dokonce i na těch místech autobusové karoserie, které jsou nepřístupné v případě tradičního ručního způsobu základování. Na světě neexistuje lepší antikorozní ochrana kompletní autobusové karoserie, včetně skeletu, potahových a upevňovacích dílů, svárů jakož i vrtaných otvorů. Podnikateli v autobusové dopravě je díky KTL garantována delší životnost vozidla a zároveň vyšší hodnota při jeho opětovném prodeji.

Závod Hoşdere se kromě toho v průběhu výstavby rozšířil o obory přípravy výroby a vývoje. Nové centrum pro vývoj a výzkum autobusů se zabývá realizací individuálních přání zákazníků, jakož i vývojem a přípravou budoucích produktů, vhodných k sériové výrobě. Odpovídajícím způsobem byla též vybudována periferní zařízení, jako například vytápěcí centrála či čistička, která byla prostřednictvím vysoce moderní technologie přizpůsobena vyšším požadavkům. K rozšíření infrastruktury patří také nově zřízená energetická centrála. Podniková elektrárna o výkonu 8 Megawatt pokrývá celkovou energetickou potřebu závodu.

Zřízením druhého závodu na výrobu autobusů v Hoşdere v roce 1995 (1. je od svého založení od roku 1967 fungující závod Davutpasa) sledoval podnik v první řadě rozšíření portfolia výrobků při současném zvýšení kapacity a produktivity, dále pak zvýšení kvality na úroveň vyžadovanou na západoevropských exportních trzích. První investiční fáze v závodě Hoşdere zahrnovala oblasti lakování, montáže a dokončovacích prací. Karoserie, vyráběné v závodě Davutpasa a opatřené základním nátěrem byly speciálními vozidly převáženy do Hoşdere, kde byly lakovány, montovány a připravovány k expedici.

Druhá investiční fáze má hodnotu celkem 75 mil. EUR a v současné době je završena otevřením podniku v Hoşdere, rozšířeného o haly na výrobu dílů a karoserií, o zařízení KTL jakož i o oblast přípravy výroby a vývoje. V novém závodě je kompletní výroba autobusů firmy Mercedes-Benz Türk A.S od nynějška soustředěna na jednom místě.

Výroba plechových dílů pro všechny varianty autobusů, jakož i kompletní výroba karoserií pro modelovou řadu autobusů Mercedes-Benz Tourismo a Conecto zůstává stále ještě v závodě Davutpasa. Z Davutpasy jsou ještě nezákladované autobusové skelety převezeny do Hoşdere. Zde jsou opatřeny základní barvou v zařízení KTL, následně smontovány, dokončeny a předány zákazníkům. V roce 2007 bude dnes již prodaný závod v Davutpase s konečnou platností uzavřen. Veškeré tam umístěné výrobní činnosti budou postupně přeloženy do Hoşdere.

Celkový objem investic, které firma DaimlerChrysler AG v uplynulých 10 letech vynaložila na rozšíření svých aktivit v oblasti výroby autobusů v Turecku, činí za časové období 1995 – 2005 okolo 150 mil. EUR.
Zdroj: Tisková zpráva EvoBus - část

Podrobně celá tisková zpráva (doc)
Plánek nové karosárny (doc)
Plánek závodu (doc)

Oblíbené Tourismo si vyzkoušela i redakce BUsportálu -

Mercedes-Benz Tourismo série 10 000 - cesta redakce testovacím busem.


Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Leteck snímek závodu Mercedes-Benz Hosdere.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
V závodě jsou tři nové špičkově vybavené laboratoře.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Svařování jednotlivých dílů a předmontovaných segmentů s hotovým skeletem autobusu.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Potahovací linka.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Zařízení na katodické ponorné lakování (KTL).
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Hala finální montáže.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
Kvalitu podporuje systém permanentního školení.
Nový autobusový výrobní závod Hoşdere firmy Mercedes-Benz Türk A.Ş.
I toto Tourismo vyrobili v Turecku. Foto BUSportál.