BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál

a malé zamyšlení nad CNG pohonem.
a malé zamyšlení nad CNG pohonem.
Strategie Mercedes-Benz v pohonech je z pohledu do posledních let přinejmenším pozoruhodná. Neoodiskutovatelná je péče o vývoj špičkových dieselů, velmi zajímavá a razantní byla hybridní a vodíková etapa, v očekávání pořád je téma elektrobusu (vodíkovému palivovému článku byl ze strany výrobce přisuzován svého času větší potenciál než klasickým bateriím). S nasazením nové generace CNG pohonu v nových Citarech se možná trochu čekalo, jak moc perspektivní se tento pohon ukáže. Pokud se situace v Evropě (vyjma už "plynofikovaných" států jako je Španělsko) vyvíjela a vyvíjí podobně jako v České republice, přichází New Citaro NGT se svou nabídkou v nejvyšší čas (ne-li pozdě). I když jsou nadále města, která CNG vozidla jako řešení nevidí, zpravidla jsou to města s rozsáhlou závislou elektrickou trakcí a chtějí se orientovat nadále v rámci ekologizace elektricky, svoje zákazníky si CNG pohon možná i díky drtivému dlouhodobému tlaku CNG (a v poslední době i LNG) lobby nachází. Ekologické argumenty oproti dieselu v době EURO 6 přitom zeslábly, cena ropy, která měla dlouhodobě strmě růst, se chová jinak, stále zůstávají vyšší náklady na pořízení vozidla a údržbu a u velkých dopravců nutnost pořízení dostatečně kapacitních plniček. Když to někdo jiný (EU) zaplatí (Brno, Ostrava), pak se plynofikuje hned snadněji. Zapomíná se na velmi důležitou skutečnost, a to je prodejnost použitého vozu. Zatímco diesely se stářím do deseti let se prodávají na východ velmi snadno, je otázkou, kdo si koupí ojeté CNG vozy s jejich požadavky na infrastrukturu a údržbu. Necháme se vývojem rádi překvapit.

Každopádně Mercedes-Benz nabízí technologicky špičkové CNG řešení v Citaru NGT - standardním i kloubovém. Vozidlo je schváleno pro využití obnovitelného zemního plynu (patrně míněn bioplyn) podle DIN 51624. Motor na CNG je obecně tišší, což spolu s ekologickým hlediskem dává předpoklad pro využití těchto vozidel v centrech i rezidenčních čtvrtích.

Segment městských autobusů v západní Evropě vykazuje 10500 nových registrací ročně, z toho je už okolo 1000 plynových. Mercedes-Benz očekává další nárůst.

Lahve se stlačeným plynem na střeše zvyšují vozidlo na 3389 mm. Všechny ostatní rozměry zůstavají stejné jako u dieselu. Umístění lahví je dáno ideálním rozložením váhy. Kryt zásobníku je z polyuretanu s hliníkovým rámem. Lehké a zároveň robustní lahve jsou z kompozitu. Plnění je možné jak z prostoru motoru, tak (volitelně) obdobně jako u dieselů. Kapacita lahví nové generace vzrostla ze 190 na 227 l. V porovnání s předchozím modelem je tedy na stejný operační prostor třeba o lahev méně. Podle požadavku zákazníka lze umístit na střechu 4,6,7 nebo 8 lahví. V důstedku to znamená, že má plynové Citaro stejný dojezd jako dieselové.

V oblasti spotřeby deklaruje výrobce pokles až o 20 % oproti předchozímu modelu. Při ujetí 60000 km ročně je servisní interval pro motor rok. Převodovka je automatická. Všechny technické a bezpečnostní vymoženosti New Citara jsou uplatněny i u New Citara NGT.
Citaru NGT jsme věnovali prioritu i v obrazovém materiálu.
Dagmar Braunová s využitím podkladů Daimler
BUSWORLD 2015: Aktualizovaný přehled materiálů

BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
Foto Daimler
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
Foto Daimler
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
Foto Daimler
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Mercedes-Benz ve světové premiéře s New Citarem NGT
© BUSportál