BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál

Německá technologie pohonu elektrobusů elektromotory v kolech je otevřená - na Busworldu byl vystaven i český elektrobus EKOVA Electron s touto technologií.
Německá technologie pohonu elektrobusů elektromotory v kolech je otevřená - na Busworldu byl vystaven i český elektrobus EKOVA Electron s touto technologií.
Dlužno poznamenat, že to byl jediný další český "dospělý" autobus na veletrhu - kromě vysokomýtských Crosswayů (případně Urbanwaye) v expozici IVECO BUS. Dvě malokapacitní nástavby představil nástavbář Buzola Bus Design. Jak už jsme uváděli, po letech se neúčastnil SOR, který se chce orientovat pouze na IAA. Čest českých výrobců tak ještě zachraňovala expozice Poličských strojíren.
Společnost Ziehl-Abegg představila vozidla osazená svojí technologií ZAwheel
Ředitel Ziehl-Abegg Automotive Ralf Arnold uvedl reference několika výrobců městských autobusů v Evropě, kteří úspěšně spolupracují s bezpřevodovkovým elektropohonem v nábojích kol ZAwheel. Někteří z nich se představili i na Busworldu (na snímcích jsme zachytili český elektrobus EKOVA Electron, pokud se někomu podařilo objevit a vyfotografovat mezi vozidly na volné ploše avizovaný elektrobus Troliga Bus, uvítáme snímky).

Na tiskové konferenci 16.10. zazněly informace o dosavadních zkušenostech s provozem vozidel osazených touto technologií na pravidelných linkách.

Inteligentní dobíjecí technologie umožňuje hladkou integraci mezi dieselová vozidla. Na jaře uvedl dopravce v německém Münsteru pět elektrobusů jako součást projektu ZeEUS. Oddělení veřejných služeb instalovalo rychlonabíjecí stanice do svého depa a na dvě konečné stanice. Střešní dobíjení umožňuje dobít baterie během běžného čekání vozidel na konečných. K rezervám v dobíjení bylo sděleno, že i pokud nebylo vždy možno baterie dobít např. kvůli zpoždění linky, autobus mohl pokračovat. Baterie mohly být díky umístění nabíječek a efektivitě technologie dimenzovány na minimum. Vozidlo tak váží téměř stejně jako konvenční autobus.

Otázkou bývá provoz elektrobusů v chladném klimatu. Podle Hybricon Bus Systems AB to není problém. Výrobce staví elektrobusy speciálně pro chladné regiony: se zvláště izolovanými kabinami a podlahou, regenerací tepla, vzduchovými clonami u vchodu, speciálně izolovanými okny a také s příslušnou bezpřevodovou technologií. Autobusy jsou stoprocentně vytápěny elektricky i při venkovní teplotě minus 25 stupňů Celsia. Pozitivní zkušenosti dokazuje i objednávka z města Umea na severu Švédska na dalších 8 autobusů.

Hlavní výhodou technologie je absence převodů, která dává možnost být lepší v oblastech jako je hlučnost, účinnost a provozní náklady než jsou diesely či hybridy. Momentální reference jsou zejména od výrobců VDL Bus & Coach (Nizozemí) a Hybricon Bus Systems (Sweden). Ziehl-Abegg dále uvádí českou firmu Ekova Electric, kde jsme zaznamenali zatím jediné vozidlo právě na veletrhu Busworld, slovenského výrobce Troliga Bus, polského Lider Trading a ebe Europe (Německo).

Mezi dopravci vzrůstá zájem i o dovybavení stávajících konvenčních vozidel na naftu či CNG technologií ZAwheel. V tomto kontextu společnosti hledají komplexního projektanta pro konverzi. Ziehl-Abegg splňuje tyto požadavky - jakýkoli standardní autobus 10,5 a 12 až 18 m dlouhý může být jednoduše konvertován na elektrobus s technologií ZAwheel novým modujem hnacího ústrojí. Komplexní služby v tomto oboru nabízí společnost Benteler Engineering Services. Ta nabízí přestavbu jak pro městské, tak pro letištní autobusy.
Ziehl-Abegg: Krátké video z Busworldu
Dagmar Braunová a informace z TZ Ziehl-Abegg
BUSWORLD 2015: Aktualizovaný přehled materiálů

BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
Zdroj: Ziehl-Abegg
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
Zdroj: Benteler
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
© BUSportál
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
Mnichov - Technoligie ZAwheel ve voze VDL Citea. Foto Ziehl-Abegg
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
Foto Ziehl-Abegg
BUSWORLD 2015: Technologie ZAwheel  Ziehl-Abegg. Elektrobus EKOVA Electron
Foto Ziehl-Abegg