Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Zdroj: Daimler

Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan II. Malé autobusy s velkou tradicí.
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan II. Malé autobusy s velkou tradicí.
Zářijovými předváděcími jízdami v rámci akce „60 let kompaktních zájezdových autobusů“ umožnila značka Setra přesouvat se vozidly různých generací z minulosti do současnosti. Nejnovější generaci zastupovaly modely S 511 HD
Nové modely S 511 HD navazují na historii clubbusů Setra
Trasy vedly malebnou saskou krajinou kolem zámku Moritzburg, na závěr pak přímo podél Labe do historického centra Drážďan k Grandhotelu TaschenbergPalais v sousedství historických památek jako je např. Semperova opera. K předváděcím jízdám byly připraveny kromě S 511 HD také SETRA S 6 konstrukční řady 10 a modely S 208 H a S 210 HD konstrukční řady 200 jako tří význačných představitelů úspěšné historie clubbusů Setra. Největší "hvězdou" byla ta nejstarší - muzeální - Setra S 6, kterou vlastní skupina Daimler. U tohoto vozu s řazením pod volantem se redakce nechala pouze vézt s pocitem cestujícího v maximálním pohodlí.
Malé autobusy s velkou tradicí
Jako první clubbus značky Setra byl v roce 1955 představen model S 6. Autobusy pro exkluzivní zájezdy malých skupin byly nabízeny ve všech konstrukčních řadách.

Na počátku byl kompaktní autobus S 6

S délkou 6700 mm to byl nejmenší autobus značky Setra, jaký byl kdy vyroben, a přesto představuje velkou a dlouhou tradici. V autobusu S 6 - třetím typu v rámci první konstrukční řady 10 značky Setra - představila společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH z Ulmu na automobilovém salonu v Ženevě přesně před 60 lety první kompaktní autobus se samonosnou karoserií. Vývoj tohoto vozidla, ve kterém mohlo usednout až 25 cestujících, zaplnil mezeru v rozvíjejícím se programu autobusů z Ulmu, protože celá řada firem provozujících autobusovou dopravu požadovala zájezdový autobus s délkou maximálně sedm metrů. Jeho realizace však málem ztroskotala, protože pro kompaktní autobus byl přesah až 2,6 m nemožný. Kromě toho chybělo místo pro normální odpružení. Řešení nalezli konstruktéři v podvozku vybaveném nezávislým zavěšením kol vpředu a kyvadlovou nápravou vzadu s progresivně působícími, bezúdržbovými pryžovými torzními pružinami, a jehož hnací ústrojí spojovalo motor, převodovku a diferenciál do jednoho bloku.

Tento autobus o šířce 2250 mm s velkorysým panoramatickým zasklením měl úspěch u zákazníků i novinářů. Do roku 1964 se celkově vyrobilo a prodalo 1172 autobusů S 6.
Setra S 6
Rok výroby: 1955
Číslo podvozku: 55 587
Míst k sezení: 20 + 2
Motor: 4válcový Henschel 517 D 4 K
Výška: 2 630 mm
Délka: 6 700 mm
Šířka: 2 250 mm
O deset let později v roce 1965 představila Setra autobus S 7 jako nástupce modelu S 6. Tento autobus o délce 7670 mm již měl hranatý tvar modelů Setra konstrukční řady 100, které se začaly vyrábět o dva roky později, a se sedmi řadami míst k sezení vyplňoval mezeru, která vznikla zastavením výroby modelu S 6. Zvláštním řešením bylo nezávislé zavěšení kol vpředu a speciálně konstruovaná zadní náprava, která umožňovala velmi krátký zadní přesah. Z dalšího vývoje modelu S 7 vyplynul již v březnu 1968 model S 80 konstrukční řady 100 v sérii, která byla pokračováním úspěšné historie „malých“ clubbusů značky Setra. Autobus pro 34 pasažérů měl šířku 2300 mm, celkovou délku 7 690 mm a byl vhodný pro jakoukoli cestu. Podvozek, řízení, komfort autobusu, který měl nyní osm řad sedadel, byly dimenzovány stejně jako ve velkém zájezdovém autobusu. Od roku 1975 značka Setra nabízela tento typ vozidla navíc s venkovní šířkou 2500 mm. Od roku 1968 do roku 1977 se prodalo celkem 1246 kusů modelu S 80.
Dagmar Braunová s využitím TZ DAIMLER.
Odpoledne s oldtimery v okolí Drážďan I.: Vyjížďka s autokarem SETRA S 208
Setkání generací autokarů Setra v Drážďanech ... úvodní záběry
Retro z Drážďan podruhé - tentokrát v kontextu se současností

Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Zdroj: Daimler
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
© BUSportál
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Foto Daimler
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Zdroj: Daimler
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Zdroj: Daimler
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Foto Daimler
Začalo to v roce 1955, kdy Karl Kässbohrer představil Setru S6
Foto Daimler