IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu

Významným faktorem při volbě Magelysu byl poměr cena-kvalita. Souhrnná závěrečná informace. Velká FOTOGALERIE
Významným faktorem při volbě Magelysu byl poměr cena-kvalita. Souhrnná závěrečná informace. Velká FOTOGALERIE
Porota soutěže „International Bus & Coach of the Year“, složená z odborných novinářů 22 předních evropských periodik zabývajících se autobusovým segmentem, zvolila Iveco Magelys výtězem “International Coach of the Year 2016”. Zájezdový autobus - autokar Magelys obstál v konkurenci dalších pěti vozidel: Neoplan Skyliner, Setra TopClass S 516 HDH, Sunsundegui SC7 na Volvo B11R , Temsa HD12 s motorem DAF a VDL Futura FMD2-129/370 s motorem DAF.
Vítězové 'Coach of the Year' na BUSportálu: Setra ComfortClass 500 v roce 2013, ...
Obrazem a odkazem: Jak šel čas s autokarem MAGELYS. Komentář redakce k titulu.
O vítězi bylo rozhodnuto po skončení Coach Euro Testu, která se letos konala v červnu v Plovdivu, druhém největším městě Bulharska, ke zveřejnění ze strany poroty došlo 31.8.2015. Získaná trofej bude vystavena ve stánku Iveco Bus na výstavě Busworld v belgickém Kortrijku, jejíž brány se otevřou veřejnosti od 16. do 21. října 2015. Oficiální ceremoniál proběhne během tiskověho dne. Předpokládáme, že přineseme čtenářům BUSportálu vlastní fotoreportáž. Na stánku Iveco Bus vedle autokaru Magelys, který se vyrábí ve Francii, uvidíme jistě ještě městský Urbanway a také objemem prodaných vozidel jeden z nejúspěšnějších evropských linkových autobusů, vysokomýtský Crossway. Iveco CR ve Vysokém Mýtě je největší výrobní kapacitou Iveco Bus. Vyrábí se zde momentálně Crosswaye a Urbanwaye.
BUSportál: International “Coach of the Year 2016” je rozšíření titulu tak, aby bylo jasné, že jde o cenu, která je mezinárodní. Jasné je v tomto případě logo. Titul Autokaru roku- Coach of the Year si volí i některé jednotlivé evropské země a výrobci to samozřejmě zveřejňují. Zavedený titul pro Evropu je však pouze jediný.

Magelys je v současnosti nabízen jako Magelys Line a Magelys Pro se dvěma délkami (12,2 m a 12,8 m). (Varianty HD a HDH a třínápravová verze odezněly s nástupem PRO.) Vítězný vůz soutěže International "Coach of the Year 2016" (CotY 2016) byl vybaven všemi prvky požadovanými zájezdovou dopravou, mj. aplikovanými v důsledku německého a francouzského uvolnění trhu pro dálkovou dopravu v rámci těchto zemí i po Evropě (legislativa zde dlouhodobě upřednostňovala železnici).

V Magelysu designéři mysleli evidentně na maximální rozhled a zážitek z jízdy, k tomu je využito i originální boční střešní prosklení, které je součástí standardní výbavy, které umožňuje panoramatický výhled.

V CotY 2016 byla prezentována nejvyšší verze vozu Magelys Pro, vybavena dalšími prvky: rampou pro vozíčkáře se speciálními dveřmi a odnímatelným stolkem, který umožňuje řidiči snadno naložit postiženého bez nutnosti odstranit sedadla, 46 koženými sedadly, 3 elektricky sklopnými LCD monitory, WIFI, zásuvkami 220 V a USB, GPS a silniční kamerou.

Magelys v rámci vyvinuté technologie výrobní skupiny, jejíž součástí je i Iveco Bus, byl mezi kandidáty jediným autobusem, který využívá technologii SCR (selektivní katalytickou redukci) - HI-SCR bez nutnosti kombinace s EGR. Motor Iveco Cursor 9 má objem pouze 8,7 litrů, jeho výkon však dosahuje 294 kW (400 HP) a kroutící moment činí 1 700 Nm při 1 250 ot./min. Je spojen osvědčenou s automatizovanou (robotizovanou) převodovkou ZF AS-Tronic. Spotřeba paliva je ve srovnání s Euro V až o 10 % nižší, k čemuž přispělo snížení hmotnosti o 200 kg a optimalizované aerodynamické vlastnosti.

Magelys, jehož životnost prodlužuje antikorozní úprava ponořením do kataforetické lázně, je vybaven nejmodernějšími bezpečnostními prvky jako LDWS a AEBS, včetně samonosné konstrukce, která splňuje podmínky normy R66/01 pro odolnost proti deformacím při převrácení vozidla.
Motor Cursor, jímž je Magelys vybaven, se v roce 2013 objevil v nové generaci Cursor Euro VI s nižší spotřebou paliva a ekologičtějším provozem. Tento moderní motor využívá systém katalytické redukce HI-SCR patentovaný společností FPT IndustrialI bez přidávání dalších komponentů. Došlo i k výraznému zkvalitnění aerodynamických vlastností. Vylepšení jsou výsledkem intenzivních testů sloupků čelního okna, ramen zpětných zrcátek či tvaru předního nárazníku ve větrném tunelu (viz. foto) tak, aby bylo dosaženo maximální optimalizace aerodynamického proudění. Nová řešení pak byla ověřena v praxi při silničních testech dvou vozů vlastněných zákazníky. Jako jednu z hlavních výhod vozu Euro VI Magelys deklaruje výrobce minimalizované provozní náklady.

Předseda poroty CotY 2016 Stuart Jones mj. uvedl:
"Magelys není na autokarovém trhu novým jménem, v provedení EURO 6 však nabízí mnoho inovací nad rámec nového designu přední části ve stylu ‘Silver Smile’, který je význačným společným rysem řady autobusů a autokarů Iveco.
Iveco Magelys Pro je stylový v interiéru. Zavedený účinek prosklených bočních střešních sekcí poskytuje světlejší interiér s větším prostorem nad hlavou pro cestující. Stylový vzhled je doplněn poskytnutím připojení a sofistikovaným systémem zábavy.

Jako ilustraci flexibility designu bylo testované vozidlo vybaveno zdviží pro invalidní vozík spolu s možností demontáže stolkového aranžmá, což umožňuje řidiči jednoduchý nástup invalidního vozíku bez nutnosti odstraňovat sedadla.
V porovnání s dalšími kandidáty jediný Magalys využívá k řízení činnosti motoru s emisní normou EURO 6 pouze systém SCR (selective catalytic reduction) bez dodatečné technologie EGR (exhaust gas recirculation). Navíc motor FPT Cursor 9 o objemu pouhých 8,7 l dodává výkon 294kW (400hp) a kroutící moment 1,700Nm při 1,250rpm. Využita je robotická převodovka ZF AS-Tronic. Spotřeba paliva je redukována p 10 % v porovnání s EURO 5, tomu pomáhá i redukce hmotnosti o 200 kg. Nejde "závodní stroj", ale o poskytnutí komfortní jízdy.
Iveco se s Magelysem zaměřuje na účinnost a porotci ocenili mnoho cest, které byly navrženy k dosažení redukce celkových nákladů pro dopravce.
Vozidlo má samozřejmě nejmodernější bezpečnostní výbavu včetně adaptivního tempomatu, důležité jsou i základní prvky jako mimořádný výhled, se kterým počítá systém zrcátek.
Významným faktorem při volbě Magelysu byl poměr cena-kvalita. Dopravce za rozumné peníze dostává vozidlo, které nedělá kompromisy ve specifikaci a standardu užitých materiálů. Pro vozidlo je možno najít mnoho způsobů využití."

Dagmar Braunová s využitím tiskových zpráv Iveco Bus a poroty Coach of the Year 2016.

IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
© Visavu
IVECO MAGELYS: International  “Coach of the Year 2016”
Foto Iveco Bus