pro globální obchod s užitkovými vozidly. Katalyzátory SCR (BlueTec) s vysoce efektivním filtračním účinkem.
pro globální obchod s užitkovými vozidly. Katalyzátory SCR (BlueTec) s vysoce efektivním filtračním účinkem.
Stuttgart/Berlín –DaimlerChrysler vyvinul pro obchodní úsek Užitková vozidla (včetně autobusů) program „Global Excellence“ k podpoře a optimalizaci současné strategie. Je založen na krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých cílech, které stavějí především na zvýšení efektivity a využití úspor z velkosériové výroby. „Global Excellence“ zahrnuje čtyři směry iniciativy:
  • optimalizace obchodního modelu
  • dosažení efektů z rozsahu a synergických účinků
  • další růst na celosvětových trzích s užitkovými vozidly
  • budoucí generace produktů
„Optimalizace obchodního modelu“ snižuje vliv cykličností typickou pro tuto oblast na obchodní úsek Užitková vozidla v budoucnu k zajištění ziskovosti úseku. Ten dosáhl v roce 2004 rekordního odbytu a celosvětově se prodalo více než 712 000 nákladních automobilů, transportérů a autobusů (o 42 % více v porovnání s minulým rokem). Bez Mitsubishi Fuso, který byl konsolidován v březnu 2004, prodalo by se přes 594 000 užitkových vozi-del (+19 %). V prvním čtvrtletí roku 2005 úspěch předešlého roku pokračoval. Odbyt se oproti prvnímu čtvrtletí roku 2004 zvýšil o 43 % na 179 500 vozidel; obrat se zvýšil o 32 % na 8,7 mld. € (v minulém roce 6,6 mld.).

Obchod s užitkovými vozidly je však kvůli specifickému využití vozidel v oblasti podnikání silně podřízen životnosti vozového parku, směnným kurzům, celosvětové konjunktuře i legislativě v oblasti výfukových plynů.

„Operational Excellence” je vytrvalé snižování nákladů na materiál a fixních nákladů a optimalizace celosvětových procesů a další zpružnění ve výrobních závodech. Jako největší světový výrobce užitkových vozidel s asi 115 000 zaměstnanci na 60 stanovištích pracuje DaimlerChrysler intenzivně na tvorbě dalších efektů z rozsahu a synergických účinků, kdy jednotlivé obchodní úseky budou ještě silněji propojeny a produkty budou svázány do inteligentní strategie shodných dílů. Tak bude vedle společné rodiny motorů pro budoucí generace těžkých nákladních vozidel („Heavy-Duty Engi-ne Platform“) použita také společná architektura elektroniky a jednotné nápravové komponenty.

V rámci iniciativy celosvětové strategie růstu bude také japonský obchodní úsek Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) jakožto podstatná část působení v Asii ještě více integrován do ob-chodního úseku Užitková vozidla. Tam byla v návaznosti na získávání většinových podílů společností DaimlerChrysler u vozidel MFTBC odhalena celá řada jakostních problémů sahajících do 70. let. Takto vzniklé poklesy prodeje na japonském trhu vyrovnal v roce 2004 silný nárůst v jihovýchodní Asii, na Blízkém východě a v Evropě. Jakostní problémy z doby před účastí DaimlerChrysler na společnosti MFTBC byly mezitím zpracovány a existují jejich technická řešení. Mitsubishi Fuso zůstává nejdůležitější oporou asijské strategie společnosti.

Inovací a zatraktivněním budoucích generací produktů DaimlerChrysler posílí své vůdčí postavení v oblasti koncepcí bezpečnosti a nových technologií. V rámci vize „Řízení bez nehod“ pracuje podnik již přes 25 let na nových asistenčních systémech, které mají zaručit především řidičům nákladních automobilů větší bezpečnost při řízení v silniční dopravě. DaimlerChrysler tradičně drží vedení v oblasti aktivních bezpečnostních systémů. Na jaře roku 2006 přijde na trh nouzový brzdový systém Telligent, který výrazně přispěje k tomu, aby se předcházelo nárazům zezadu a zmírnily se jejich následky. Z těchto technických inovací profitují opět i ostatní značky užitkových vozidel koncernu.

Další stěžejní technologické úkoly si společnost DaimlerChrysler stanovuje u alternativních pohonů jako jsou technologie zemního plynu nebo palivových článků. Kromě toho zaujímá podnik přední místo v oblasti vývoje hybridních pohonů pro autobusy, nákladní automobily a transportéry: Aktuálními příklady jsou nízkopodlažní autobus Orion VII HybriDrive, který již v letech 2003 a 2004 vyhrál soutěž newy-orkských dopravních podniků na 325 vozidel a Mitsubishi Canter Hybrid.

Od února 2005 jsou na trh velmi úspěšně uváděny nákladní automobily Mercedes-Benz s novou dieselovou technologií BlueTec. Vozidla již dnes splňují limity výfukových plynů Euro 4 pro rok 2006 a předpisy Euro 5, které budou platit až na podzim roku 2009. Dosud se prodalo přes 4 800 vozidel, což odpovídá míře 70 % s ohledem na odpovídající trhy a produkty. Vzhledem k současným předpisům to znamená minimálně o 80 % méně vyprodukovaných emisí částic a až o 60 % méně oxidů dusíku. V porovnání s Euro 3 mají nové pohony BlueTec stupeň účinnosti filtru 80 % vzhledem k částicím výfukového plynu. I s ohledem na nejjemnější částice dosahuje kombinace katalyzátoru SCR a nejmodernější techniky motoru filtrační účinnosti. Daimler hrysler nyní velmi intenzivně pracuje na řešeních dovybavení vozidel, která jsou již na trhu, filtry zachycujícími sazové částice.
Zdroj: Tisková zpráva Daimler Chrysler, redakčně upraveno a kráceno.