Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
10:28 elektrobus vyráží. Cestující evidentně nic zvláštního nepozorují ... © BUSportál

s cestujícími v úterý 1. září 2015. Na linku 213 vyrazil elektrobus do ostrého provozu směrem na Jižní Město v 10:28. Informace a další fotografie.
s cestujícími v úterý 1. září 2015. Na linku 213 vyrazil elektrobus do ostrého provozu směrem na Jižní Město v 10:28. Informace a další fotografie.
Dopravní podnik hlavního města Prahy uvedl do provozu s cestujícími elektrobus SOR EBN 11, který je součástí dlouhodobého ověřovacího provozu tohoto druhu vozidla. Roční projekt, na kterém dopravce spolupracuje se společnostmi SOR Libchavy, s. r. o., a Cegelec, a. s., mimo testování vozidla v plnohodnotném provozu, slouží také jako zdroj dat a zkušeností pro podobné projekty v dalších evropských městech. DPP má elektrobus v dlouhodobém pronájmu (rok s možností prodloužení). DPP oslovil i další výrobce elektrobusů, ti však většinou prosazují aplikaci vlastního řešení (zpravidla nezávislé dobíjecí stanice s vrchním dobíjením) a zatím neakceptují specifické požadavky DPP, který evidentně zaujala možnost symbiózy elektrobusu se závislou elektrickou trakcí.

Nový elektrobus bude testován na různých autobusových linkách provozovaných Dopravním podnikem. Cílem je maximálně přiblížit provoz elektrobusu podmínkám běžným pro autobusové linky využívající vozidla s konvenčním pohonem. Cestující se s novým elektrobusem v první fázi setkají především na pravidelných autobusových linkách číslo 213 (v pracovní dny, pořadí 3) a 188 (o sobotách a nedělích, pořadí 3). Kapacita vozidla je plně srovnatelná se standardními autobusy na těchto linkách.
Odkaz na jízdní řád elektrobusu na linkách číslo 188 a 213 naleznete v Kompletní tiskové zprávě DPP
Pro zajištění potřebného denního dojezdu je elektrobus nabíjen nejen v noci (cca 8 hodin ze zásuvky 3 x 400 V, 32 A), ale také během provozních přestávek v obratišti Želivského. Průběžné denní nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje (dobití plně vybité baterie - teoretická možnost - je 100 minut, oddělená síť 750 V/240 A). Nabíjecí úsek je napájen z přilehlého úseku tramvajové sítě 600 Va je zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení. (Vzpomeneme-li si na zkušební provoz elektrobusu Siemens/Rampini, pak na Bořislavce byla napájecí trolej vyvedena z měnírny). Elektrobus je plně elektrický včetně vytápění vozidla. Podle informací, které zazněly na místě, dobití elektrobusu z troleje zajistí absolvování linky minimálně 3x,a to i v zimním provozu s vytápěním. Vozidlo má baterie se 180 články s kapacitou 300 aH.

Společnost SOR Libchavy, (SOR) se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu 19 kusů elektrobusů. Prototyp vozidla SOR EBN 11 se poprvé představil na veletrhu v německém Hannoveru. Prodlouženou verzí městského elektrobusu vychází SOR vstříc aktuální poptávce dopravních podniků po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných s běžným dvanáctimetrovým vozidlem na naftový pohon. Celková obsaditelnost vozidla je 93 cestujících (z toho 23 + 6 míst je určeno pro sedící), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD (kapacita klasického standardního dieselu je podle typu o 5 -10 cestujících vyšší. Vysoká obsaditelnost jedenáctimetrového elektrobusu je dána i uspořádáním sklopných sedadel v prostoru druhých a třetích dveří podélně) . Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec.

Z TZ DPP

 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
Nasazení na linku předcházelo slavnostní uvedení do provozu © BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál
 Uvedení elektrobusu SOR/Cegelec EBN 11 do pravidelného provozu
© BUSportál