Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál

o délce necelých 10,5 m doplňuje portfolio tradičních autokarů Setra. Podrobnosti o autokaru Setra S 511 HD a malý přehled krátkých autokarů na českém trhu.
o délce necelých 10,5 m doplňuje portfolio tradičních autokarů Setra. Podrobnosti o autokaru Setra S 511 HD a malý přehled krátkých autokarů na českém trhu.
Autokar určený pro menší skupiny jsme si projeli na cestě ze servisního centra EvoBus do Břve a zpátky. Odpustili jsme si tentokrát dálniční "nudu", ale zase jsme si např. neužili komfort aktivního tempomatu a asistenta v pruzích. Na poměrně úzkých silnicích se osvědčila velká obratnost vozidla. To je přeci jen vyšší než příměstské autobusy, které do této oblasti zajíždějí, proto "zarovnání větví" dopravou zde obvyklou vzbuzovalo trošku nervozitu. Odměnou byla malebná fotozastávka u výpusti rybníka s pozoruhodně dochovanými retro patníky. Jízda s autokary Setra je obecně vždy příjemná, robotická převodovka řadí téměř neznatelně. Retardér se zapojením na lehké sešlápnutí brzdového pedálu někteří dopravci rádi nemají a upřednostňují vlastní volbu zapojení retardéru pouze páčkou pod volantem. Pro občasného řidiče "nezatíženého" rutinou je to naopak velmi příjemné. Vzhledem k volnému prostoru jsme si dovolili i zacouvat na parkovací místo v servisním centru. Napodruhé se to i přes malou praxi zřejmě i díky kratší délce povedlo. Linkovou Setrou LE business jsme pak objeli jen areál centra. I tak krátká zkušenost těsně po byla velmi zajímavá, už to, že jsme se z robotického automatu dostali ke klasickému řazení, které je u standardní "linky" obvyklé. Adaptovat se z komfortnějšího na běžné nešlo až tak snadno.
V oblasti krátkých autokarů klasického provedení s motorem vzadu jsme v posledních letech kromě jedenáctimetrového Volvo Beulas Cygnus (u Student Agency) zaznamenali před několika lety pokus čínského Yutongu s modelem Smile 10,8 m. Ten však přes veškerou snahu o prezentaci čeští - dle BUSportálu końzervativní - zákaznícj nekoupili ani jediný. Asi je ještě brzy usuzovat, zda se bude dařit tureckému modelu Visigo z Anadolu Isuzu, který je dokonce dlouhý pouze 9,56 m. EvoBus nabízí aktuálně hned dva krátké autokary - kromě Setry i Mercedes-Benz Tourismo K 10,32 m. Je třeba si uvědomit, že autokarová klientela se velmi liší od autobusové, která se pohybuje na trhu nezbytně deformovaném nařízenou dopravní obslužností, dotacemi a až nerozumným tlakem na nízkou pořizovací cenu vozidel ze strany objednatelů i dopravců. Také klientela cestujících je rozdílná. Prestižní autokaroví dopravci včetně cestovních kanceláří a agentur si už kvůli zahraniční klientele nemohou dovolit příliš riskovat ve výběru značky. Také více přemýšlejí o ceně, za kterou ojeté vozidlo prodají. Zde je vidět velká síla tradičních značek, ke kterým patří právě Setra a Mercedes-Benz. Pokud jsme na nějaký krátký klasický autokar (s motorem vzadu) u českých dopravců zapomněli, rádi doplníme.
Segmentu krátkých autokarů budeme věnovat pozornost a po čase se pokusíme vyhodnotit, jak se jim na českém trhu daří.
Dagmar Braunová


Portfolio produktů Setra se rozšířilo v rámci řady ComfortClass 500 o typ S 511 HD o délce pouhých 10 465 m. Výrobce označuje vozidlo za nejkompaktnější model této konstrukční řady. Využití je jak pro menší zájezdové skupiny, tak jako "klubový" autobus, vozidlo VIP ... Autokar je následovníkem předchozí generace S 411 HD třídy TopClass 400.

Díky rozvoru náprav 5005 mm je poloměr otáčení S 511 HD pouhých 17 468 mm. Nabízí se využití v úzkých uličkách městských center i v horských oblastech. Svahový úhel vpředu je 6,0°, vzadu 7,2°. Segmenty přídě i zádě byly u autobusu S 511 HD v porovnání s typem S 515 HD zkráceny o 120 mm a 625 mm bez omezení míry bezpečnosti. K základnímu vybavení patří technologie Front Collision Guard.

Autokar je vhodný pro vestavbu variabilních kuchyňských modulů nebo exkluzivní klubové úpravy v zadní části vozidla. Autobus S 511 HD lze také konfigurovat s druhými zadními dveřmi. Objem zavazadlového prostoru se mění podle uspořádání zadních dveří a s instalací toalety.

U tříhvězdičkové klasifikace (podle rozestupů mezi sedadly) se může v S 511 HD nainstalovat celkem 41 sedadel, u pětihvězdičkové varianty pak 32. Pokud je vozidlo vybaveno nástupem na zádi, jde v tříhvězdičkové variantě o 38 míst k sezení.
Kategorizace autokarů
Autokar pohání motor OM 470 generace Mercedes-Benz Euro VI „Blue Efficiency Power“ o výkonu 290 kW (394 hp). Pro přenos sil lze u autobusu S 511 HD zvolit plně automatickou osmistupňovou převodovku GO 250-8 PowerShift.

Bezpečnostní výbava zahrnuje Active Brake Assist (ABA2), který reaguje také na stojící překážky. Akustická výstraha systému ABA2 umožňuje řidiči zvládnout kritickou situaci vlastními silami. Pokud řidič nezareaguje odpovídajícím způsobem, spustí systém ABA2 v případě vpředu jedoucího vozidla plné brzdění, u stojícího objektu pak částečné brzdění. Pokud před autobusem žádné vozidlo nejede, pracuje tempomat regulace odstupu vozidel (ART) jako regulérní tempomat a při rychlosti nižší než 15 km/hod se automaticky vypne. Ve třídě ComfortClass 500 je systém ART k dispozici ještě s rozšířenou funkcí „Stop-And-Go“ asistenta zastavení. Ten zůstává aktivní i při nižší rychlosti a i v dopravní zácpě udržuje funkci bezpečného odstupu.

Bezpečnostní systém Attention Assist (AtAs), který pomocí mnoha faktorů vyhodnocuje kondici řídiče, je k dostání na objednávku. Upozornění je realizováno vibraci sedadla řidiče. Kamera asistenta jízdního pruhu (SPA) a dešťový a světelný senzor jsou integrovány na jednom místě pod čelním sklem. Nově uspořádané čelní světlomety jsou sériově vybaveny denními svítilnami v provedení LED.

Technologie Front Collision Guard (FCG), pasivní bezpečnostní systém na ochranu řidiče a průvodce, mimo jiné splňuje požadavky nárazového kyvadlového testu podle ECE-R29 a zahrnuje ochranu proti podjetí vpředu, integrované absorpční struktury v roli deformačního prvku a modulu, který v případě nárazu posune celé sedadlo řidiče směrem dozadu.

Sériově je k dispozici funkce kneeling, pomocí níž lze celou pravou stranu vozidla snížit až o 40 mm. Nová generace ComfortClass má rozšířený snímač stopy na zadní nápravě a přídavný snímač úrovně vozidla na přední nápravě. Celkem čtyři snímače zajišťují přesnou regulaci úrovně na jednotlivých kolech. Díky elektronicky řízenému poklesu vozidla o 20 mm se od rychlosti 95 km/h snižuje odpor vzduchu až o 20 procent.

Podrobně: S_511_HD.DOCX

Zdroj: EvoBus ČR
Část specifikace také pod obrázky.

Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
© BUSportál
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
Zdroj: EvoBus
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
Zdroj: EvoBus
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
Zdroj: EvoBus
Na projížďce s předváděcím autokarem Setra S 511 HD. Zajímavý 'krátký' autokar
Hezké léto přeje redakce.