Nové autobusy pro MHD Liberec
IVECO Urbanway. Foto DPMLJ

postupně nahrazují v Dopravní podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou dosluhující nízkopodlažní vozidla z let 2001–2002.
Reklama
postupně nahrazují v Dopravní podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou dosluhující nízkopodlažní vozidla z let 2001–2002.
Dopravní podnik postupně od roku 2013 obnovuje svůj vozový park. Celkem má být vyměněno 21 autobusů.

Zakázka na obnovu vozového parku MHD v Liberci byla vypsána v roce 2013. Odběr vozidel byl rozdělen do několika etap. Prvních 6 autobusů typu IVECO Irisbus CITELIS bylo veřejnosti představeno v prosinci 2013. V letošním roce 2015 bude předáno celkem 6 vozidel, a to už z nové řady typu IVECO Urbanway 12 m. V roce 2016 bude dodáno pět a 2017 případně poslední čtyři kusy, na které je opce.

Městský autobus IVECO Urbanway s motorem EURO 6 autobusy je plně nízkopodlažní, dvounápravové a třídveřové vozidlo. Obsaditelnost vozu s 1 místem pro vozíčkáře je více než 90 cestujících. Autobusy jsou vybaveny moderními barevnými informačními panely společnosti Bustec. Kombinace dvou LED technologií („monochromatické“ a RGB) umožňuje dopravci pomocí barevného segmentu předat cestujícímu dopravní zprávy. Každou jednotlivou LED lze cíleně nastavit a vytvořit až 256 různých barevných odstínů.Vybrané řešení provozujev ČR například již Dopravní podnik města Ústí nad Labem.. Novinkou ve vozidlech je zabudovaný „sčítací rám“. Automatické počítání osob je systém složený z čidel, datových a napájecích kabelů, centrální jednotky a komunikačního rozhraní pro centrální software pro zpracování a prezentaci dat. Čidla jsou umisťována nad dveře pro nástup a výstup cestujících. Při průchodu osob dveřmi   dochází k automatickému anonymnímu spočítání osob v obou směrech (nástup, výstup). Centrální jednotka ve vozidle dokáže rozlišit různé scénáře nástupu a výstupu. Výstupem systému je pak přehled o reálném počtu přepravených cestujících v dopravních prostředcích, které mohou sloužit jako podklady pro objednatele dopravní obslužnosti a marketink. Dopravce se tak obejde bez sčítacích kampaní. Důsledkem může být také přizpůsobení jízdního řádu reálným potřebám cestujících nejen podle jejich počtu, ale i např. podle sledování délky otevření dveří. Zajímavým údajem je i porovnání počtu odbavených cestujících vůči počtu reálně přepravovaných cestujících. Aktuální informace budou moci být mj. využity i pro záchranné složky v případě nehody nebo jiné mimořádnéudálosti a pro stanovení kapacity pro objednání náhradní dopravy.

Z TZ DPMLJ

 Nové autobusy pro MHD Liberec
IVECO Irisbus Citelis a IVECO Urbanway. Foto DPMLJ