Přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11 u DPP:
Foto DPP

Nasazení do pravidelného provozu s cestujícími je plánováno od září, ověřovací provoz se předpokládá v trvání minimálně jednoho roku.
Nasazení do pravidelného provozu s cestujícími je plánováno od září, ověřovací provoz se předpokládá v trvání minimálně jednoho roku.
V rámci společného projektu Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), společnosti SOR Libchavy (SOR) a Cegelec probíhají přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11. Zkoušky nabíjecí infrastruktury byly zahájeny od 24.6.2015, testovací provoz bez cestujících je předpokládán od poloviny července a nasazení do pravidelného provozu s cestujícími je plánováno od září. Projekt navazuje na předchozí zkušenosti s nasazením menších elektrobusů.

2012: Konec elektrobusů v Praze - zatím? Minibusy Zeus se vrátily do Itálie

2014: Vídeňský elektrobus na návštěvě v Praze


Praha testováním dalšího elektrobusu jasně deklaruje svůj dlouhodobý cíl, a to odlehčit městu po dopravní stránce a postupně zavádět ekologický způsob dopravy na vybraných linkách. Cílem je ověřit provozní, technické a ekonomické parametry vozidla, které je z hlediska obsaditelnosti již srovnatelné se standardními dvanáctimetrovými autobusy. Důležitým požadovaným parametrem je plně elektrický systém vytápění vozidla, který zajistí zcela nulové emise v místě provozu.

Pro zajištění potřebného denního dojezdu bude elektrobus nabíjen nejen v noci, ale také během provozních přestávek pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované troleje trolejbusového typu v obratišti Želivského. Nabíjecí úsek bude napájen z přilehlé sekce tramvajové sítě a bude zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení.

Snižování emisí autobusové dopravy je jedním z klíčových strategických cílů DPP a projekt dlouhodobého testování bezemisního elektrobusu standardní velikosti je důležitou inciativou k jeho naplňování. Ověřovací provoz se předpokládá v trvání jednoho roku, přičemž užívání vozidla bude poté možné případně prodloužit.
Společnost SOR se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu 17 ks elektrobusů. Ve výrobním programu společnosti jsou aktuálně tři verze vozidel na bateriový pohon v délkách 8 – 11 m. Prototyp vozidla SOR EBN 11 se poprvé představil v roce 2014 ve světové premiéře na veletrhu IAA v německém Hannoveru, následně pak v polských Kielcích. Premiérou pro ČR byl veletrh Czechbus v listopadu 2014 v Praze. Prodlouženou verzí městského elektrobusu odpovídá společnost SOR na aktuální poptávku dopravců po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných s běžným 12 m vozidlem na naftový pohon.
Zcela bezemisní jedenáctimetrové nízkopodlažní dvounápravové třídveřové vozidlo je vybavené elektrickým topením a dvěma klimatizačními jednotkami, které jsou určeny pro zvýšení cestovního komfortu řidiče i cestujících. Motor o výkonu 120kW a baterie s kapacitou 172 kWh zajišťují základní dojezd elektrobusu podle náročnosti provozu v rozsahu 120 – 150 km. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec.
V tomto vozidle jsou použity lithium-iontové baterie, jejichž nabíjení bude prováděno v nočních hodinách v areálu garáže Hostivař v řádu několika (5 až 7) hodin. Nově je dále na tomto vozidle aplikováno rychlonabíjení pomocí dvoupólového pantografu využívající napájení z tramvajové sítě (doba nabíjení plně vybité baterie cca 1 hodina), které zajistí požadované prodloužení denního dojezdu elektrobusu minimálně na 260 km. Celková obsaditelnost vozidla je 93 cestujících (z toho 23 + 6 míst je určeno pro sedící), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod.
Z TZ DPP

Přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11 u DPP:
Foto DPP. Výřez.
Přípravy na dlouhodobý ověřovací provoz elektrobusu SOR EBN 11 u DPP:
Foto DPP