100 let nákladních vozidel a autobusů MAN

Procházka historií užitkových vozidel se lvem ve znaku se zaměřením na autobusy.
Reklama
Procházka historií užitkových vozidel se lvem ve znaku se zaměřením na autobusy.
Koncern MAN se může ohlédnout za svojí více než 250letou historií. V letošním roce podnik slaví další významné jubileum: Před 100 lety se začala psát historie výroby užitkových vozidel MAN.
Dne 21. června 1915 byla do obchodního rejstříku ve městě Norimberk zapsána nová firma „Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer“. Podnik vznikl jako Joint Venture Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG a švýcarského výrobce užitkových vozidel Saurer. Krátce na to opustil společnou továrnu v Lindau u Bodamského jezera první 3tunový nákladní vůz MAN-Saurer. Brzy byl následován prvními autobusy, které jako meziměstské autobusy vozily kromě pasažérů rovněž dopisy a balíčky pro říšskou poštu.
V roce 1916 se výroba přemístila do továrny MAN v Norimberku. Po oddělení od Saurer roku 1918 se firma nazývala „M.A.N. Lastwagenwerke“. Roku 1924 prezentoval MAN první nákladní vozidlo s dieselovým motorem s přímým vstřikováním paliva, čímž byl položen základní kámen vítězného tažení dieselových motorů světem nákladních automobilů. Ve srovnání s tehdy běžnými benzínovými motory uspořil až 75 procent provozních nákladů. Ve stejném roce vyrobil MAN první autobusy se speciálními pro ten účel konstruovanými podvozky s nízkým rámem. Do té doby byly autobusy, které MAN vyráběl od roku 1915, stavěny na podvozky nákladních vozidel.
V roce 1928 představil MAN svůj první nákladní automobil se třemi nápravami. Roku 1932 dostal vůz S1H6 motor D4086, což byl velký vznětový motor o výkonu 140 k, a stal se tak nejsilnějším dieselovým nákladním automobilem na světě. V roce 1937 následovaly j úsporný dieselový motor s přímým vstřikováním a pohon všech kol.
Po druhé světové válce byla v době obnovy hospodářství nákladní vozidla velmi žádaným artiklem. V roce 1955 přemístil MAN výrobu nákladních vozidel i autobusů do svého nového sídla v Mnichově. Továrna v Norimberku se vyvinula v kompetenční centrum pro výrobu motorů. Roku 1961 uvedl MAN na trh první autobus postavený na modulárním principu – 750HO. Na jednotný podvozek tak byly montovány varianty nástaveb pro městskou, linkovou i zájezdovou dopravu.
V roce 1971 převzal MAN společnost Büssing Automobilwerke s továrnou v Salzgitteru. Mimo techniky podpodlažních motorů, na kterou byl Büssing specializovaný, se ujalo i logo Büssing, braunschweigský lev, který se od té doby blýská na masce všech užitkových vozidel MAN. V segmentu lehkých nákladních vozidel zahájil MAN na konci sedmdesátých let spolupráci s VW. Dnes je MAN součástí koncernu VW.
Hlavní „disciplínou“ MAN byly odjakživa kapotovaná nákladní vozidla pro stavby a těžké trambusy vhodné pro dálkový provoz. V segmentu autobusů uvedl MAN v roce 1992 zájezdový autobus Lion´s Star, který měl ovlivnit jméno všech následujících generací autobusů MAN. Se svojí hodnotou cw = 0,41 byl tento zájezdový vysokopodlažní autobus mimořádně aerodynamický, a tím úsporný.
Do nového milénia odstartoval MAN s novými změnami. Výrobní řada „Trucknology Generation Typ A“, zkráceně TGA, nastavila v roce 2000 nové standardy, jak v komfortu a ergonomii, tak rovněž v oblasti technologie, jako například MAN TipMatic nebo MAN Comfort-Shift pro optimální průběh řazení. S převzetím značky autobusů NEOPLAN upevnil MAN roku 2001 svoji pozici v prémiovém segmentu zájezdových autobusů.
Milníkem v technologii motorů bylo uvedení motorů D20 se vstřikováním Common-Rail roku 2004. Díky kombinaci zpětného vedení výfukových plynů a filtru jemných částic se dařilo dosáhnout hodnot vyžadovaných tehdy platnou normou Euro 4 zcela bez potřeby přídavného činidla AdBlue.
V roce 2010 zahájil MAN sériovou výrobu městského autobusu s hybridním pohonem MAN Lion´s City Hybrid. Díky sériovému hybridnímu pohonu uspoří autobus až 30 procent paliva.
Úsporné dieselové motory dosahují se svým dvojstupňovým turbodmychadlem výkonu až 640 k. MAN je ve vývoji zaměřen i na různé koncepty alternativních pohonů. Kromě hybridů jsou to i elektrovozy. V podobě experimentálního vozidla Metropolis, které se aktuálně nachází ve fázi testování, navrhnul MAN plně elektricky poháněné těžké vozidlo s extenderem dojezdu pro úkoly uvnitř měst.
Rovněž stlačený zemní plyn (CNG) a bioplyn jsou vhodnou variantou. Motory na CNG mohou být provozovány také s využitím bioplynu, čímž jsou z hlediska CO2 takřka neutrální, stejně jako u nového plynového kloubového autobusu Lion´s City GL CNG, který obdržel titul „Bus of the Year 2015“. K již etablované nabídce plynových městských autobusů přibudou v roce 2016 také nákladní vozidla s pohonem na CNG.
Ve fázi projektů se již dnes v MAN pracuje např. na vozidlech, která pro určité úkoly již nepotřebují mít řidiče, podobně jako výstražné vozidlo, které zabezpečuje stavby na dálnicích.

Ocenění pro MAN/Neoplan

8 x Design Award / 7 x Truck of the Year / 5 x Coach of the Year / 4 x Bus of the Year

Z TZ MAN Truck & Bus Czech Republic
2008: MAN oslavuje 150. výročí narození Rudolfa Diesela - vynálezce vznětového motoru
BUSportál SK: 250 rokov nemeckej priemyselnej histórie a najlepšie vyhliadky do budúcnosti

100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
Saurer z roku 1935 © BUSportál
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
1915. Zdroj MAN Bus & Truck
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
1937 Zdroj MAN Bus & Truck
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
MAN z roku 1954 © BUSportál
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
1961 MAN. Zdroj MAN Bus & Truck
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
Büssing /MAN 1974 © BUSportál
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
Zdroj MAN Bus & Truck
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
2001 převzetí Neoplanu. Zdroj MAN Bus & Truck
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
2015 © www.truckmagazin.cz
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
2015 © www.truckmagazin.cz
100 let nákladních vozidel a autobusů MAN
2015 © www.truckmagazin.cz