Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Na loňském AUTOTECu v Brně si redakce vyzkoušela i místo za volantem Beulasu.

Pozornosti španělským nástavbářům v Česku, neboť španělský autobus je často sestaven z osvědčeného nešpanělského podvozku, motoru a převodovky a španělské nástavby, se dostalo zejména v souvislosti se žlutými Ayatsy.
Pozornosti španělským nástavbářům v Česku, neboť španělský autobus je často sestaven z osvědčeného nešpanělského podvozku, motoru a převodovky a španělské nástavby, se dostalo zejména v souvislosti se žlutými Ayatsy.
Jen seznam španělských firem, které se prezentují pro letošek na BUSWORLDU v Belgii v kategorii vozidel, je pozoruhodný:
  • AYATS
  • BEULAS, S.A.U.
  • CARROCERA CASTROSUA, S.A
  • INDUSTRIAL CARROCERA ARBUCIENSE.S.A ( INDCAR )
  • IRIZAR SOC. COOP.
  • NOGE S.L.
  • STA COLOMA CARROSSERIES S.L.
  • SUNSUNDEGUI
  • UNVI, S.A.-UNIDAD DE VEHÍCULOS INDUSTRIALES, S.A.

Španělský AYATS se na naše silnice dostal se svým třínápravovým modelem AYATS Atlantis jako vlajková loď Student Agency jednak jako bezesporu příjemný dopravní prostředek, ale také jako velmi účinný pojízdný billboard. Motor a podvozek je ovšem tradiční MAN a převodovka globální ZF. Turistické Beulasy (stavěné převážně na bázi DAF) i busy NOGE (stavěné na všech renomovaných bázích) mají v republice i vlastní zastoupení. Nástavbář Sunsundegui má zase v oblibě Volvo a jistě pikantní je jméno Alejandro Irizar v této společnosti. Autobusů Sunsundegui je v Čechách několik - 3 busy typu Sideral 2000 např. vlastní Civa Trans. Od letošního května je nový Sunsundegui Sideral u společnosti Nordtrans. Společnost Irizar známe u nás z kombinace Scania Irizar - nejpopulárnějším autobusem této kombinace je hokejistická zlatá Letuška, autobusy jezdí také na běžných linkách společnosti Asiana z Karlových Varů do Prahy a nově i do Brna.

Volvo Buses ČR BUSportálu poskytl materiál o Sunsundegui, který vyšel v magazínu Globetrotter společnosti Volvo Truck Czech s.r.o. - 1/2005 :

Na návštěvě u výrobce autobusových karosérií ve Španělsku

„Španělsko je autobusovou velmocí.“ říkal mi kdysi jeden obchodní partner, který se zhlédnul v karosériích španělských designérů. Měl pravdu. Jedete-li z Madridu na sever potkáváte dálkové autobusy zaoblených tvarů označených na karosériích symboly různých lokálních výrobců. Mne cesta přivedla do malého městečka Alsasua, téměř na pobřeží Biskajského zálivu, v Baskicku, kde se snoubí karosérie nástavbáře Sunsundegui s našimi autobusovými podvozky Volvo.
Elegantní řešení vnějšího i vnitřního designu spolu se špičkovým podvozkem dálkového nautobusu B12B tvoří spolu celek-dálkový autobus, který je vyhledáván nejen španělskými ale i evropskými přepravci. Autobusový dopravce musí nejen poskytnout komfort a pohodlí cestujícím ale také je zaujmout moderním vzhledem autobusu. Musí však také nabídnout bezpečnou a spolehlivou přepravu a při nízkých provozních nákladech. Právě tyto vlastnosti nabízí kombinace Volvo B12B s karosérií Sunsundegui Sideral.
Malou továrničku schovanou mezi vrcholky hor lze snadno přehlédnout. Ne však její produkty. Rozhodnutí pustit se do výroby autobusů padlo v roce 1986. Ze strojírenské výroby zaměřené původně na výrobu kolejových vozidel se postupem let stal významný karosář produkující ročně okolo 500 autobusů. Tak jak je ve Španělsku obvyklé, může zákazník požadovat karosérii postavenou na různém typu podvozku. U Sunsundegui však největší počet autobusů je kompletován na podvozcích Volvo. A tak před výrobními halami stojí řady zaparkovaných podvozků Volvo , čekajících na svůj „kabát“. Letmým pohledem lze rozpoznat, že jsou to podvozky s posledními novinkami jako I shift, digitálním přístrojovým panelem, kotoučovými brzdami. Právě díky těmto doplňkům splňují autobusy očekávání zákazníků. Ani u nás není kombinace Sunsundegui Volvo neznámá. Tyto autobusy používá náš servisní partner Civa Trans pro přepravy turistů vEvropě.
Radko Manda Volvo Bus Corporation

Fotografie BUSportál (Beulas, Ayats), Volvo Bus Corporation (Sunsundegui), Asiana (Scania) a internetové strany výrobců a prodejců.

Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Scania Irizar PB pro hokejisty i pro cestující zejména na trase Karlovy Vary - Praha.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Ayats Atlantis už znají v Česku všichni.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Autobusy Castrosua jezdí i na plyn a jsou to zřejmě oblíbené španělské MHD busy.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Alespoň schematicky: Indcar MAGO, WING a STRADA.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Sunsundegui Sideral - vpravo je Alejandro Irizar nikoliv z Irizaru, ale právě ze Sunsundegui.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
55 místné UNVI CIMO.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Noge Touring Star.
Španělský autobus? Ayats, Beulas, Castrosua, Indcar, Noge, Unvi, Sunsundegui ...
Sunsundegui Sideral patří od května českému zákazníkovi - délka 12,9m 55 míst k sezení. Podvozek Volvo B12B s I shift automatickou převodovkou.