Tři dopravní podniky v Německu dostanou každý po třech městských autobusech Mercedes-Benz Citaro. Společnosti SWEG v Lahru, SSB ve Stuttgartu a HHA v Hamburgu jsou průkopníky technologie, která neznečišťuje životní prostředí
Tři dopravní podniky v Německu dostanou každý po třech městských autobusech Mercedes-Benz Citaro. Společnosti SWEG v Lahru, SSB ve Stuttgartu a HHA v Hamburgu jsou průkopníky technologie, která neznečišťuje životní prostředí
Stuttgart/Mannheim – V květnu 2005 budou v závodě na výrobu autobusů v Mannheimu firmy EvoBus GmbH předány třem německým dopravním podnikům vždy po třech kusech městské autobusy typu Mercedes-Benz Citaro s dieselovou technologií Euro 4-BlueTec, která je mimořádně ohleduplná k životnímu prostředí. Veřejné přepravní společnosti měst Hamburgu, Stuttgartu a Lahru tím převezmou roli průkopníků ve věci aktivní ochrany životního prostředí: celkem devět vozidel je prvními autobusy s hvězdou Mercedesu, které mají technologii BlueTec a tím splňují směrnici EU Euro 4 o výfukových plynech, která bude platit od října 2006. Emise sazí a jemného prachu obsažené ve výfukových plynech se s novými motory sníží až o 97 % v porovnání s výchozí situací ze začátku 90. let, emise NOx se sníží zhruba o 86 %. Oproti v současnosti platné směrnici o výfukových plynech Euro 3 se jedná o snížení až o 80 % popř. 30 %.

Dne 2. května 2005 obdrželi Hans Joachim Disch, předseda představenstva SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs AG, Lahr/Schwarzwald) a Johannes Müller, v představenstvu SWEG odpovědný za obchodní otázky, klíče od prvních tří autobusů s technologií BlueTec. V průběhu května bude postupně následovat další předávání pokaždé tří vozidel Citaro s technologií BlueTec společnosti HHA (Hamburger Hochbahn AG) a společnosti SSB (Stuttgarter Straßenbahnen AG).

Všechna tři města v příštích měsících vyzkouší nasazení městských autobusů v typickém denním provozu s četnými zastaveními na semaforech a s příjezdy a výjezdy ze zastávek. Svojí kombinací ekologie a hospodárnosti jsou nové městské autobusy Mercedes-Benz s technologií BlueTec moderním řešením pro dopravní podniky budoucnosti, jehož přednosti se plně uplatní především ve zvláště citlivých a emisemi zatížených centrech měst.

Základ motorů bez emisí se nazývá SCR

Nová dieselová technologie BlueTec firmy DaimlerChrysler je v podstatě založena na dvou částech: vysoce účinných optimalizovaných motorech ke snížení vylučování částic a na dodatečném zpracování na základě techniky SCR (SCR = Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce) ke snížení emisí NOx. Tento postup je cestou budoucnosti; neboť kromě dodržení předepsaných hodnot Euro 4 umožňuje také zvládnout hodnoty Euro 5 platné od roku 2008/2009.

Princip účinku SCR spočívá v tom, že nežádoucí oxidy dusíku jsou cíleně přeměňovány v neškodný dusík a vodní páru v připojeném denoxovém keramickém katalyzátoru za přidání vodného redukčního rozpouštědla. V souvislosti s technikou SCR nese toto řešení označení „AdBlue“. Řízením elektronikou motoru se AdBlue v dostatečném množství vstřikuje z oddělené nádrže do horkých výfukových plynů, kde se hydrolýzou mění v amoniak. Amoniak potom zahájí chemickou reakci, při které jsou uvolňovány a emitovány pouze normální složky vzduchu (dusík, voda a CO2).

Další vývoj dieselových motorů

Důležitou částí technologie BlueTec s její vysokou hospodárností je také rozsáhlý další vývoj naležato vestavěných šestiválcových dieselových motorů typu OM 457 hLA, které jsou použity v těchto devíti autobusech BlueTec-Citaro. U vývoje motorů BlueTec stálo v popředí další snižování surových emisí s jasným zaměřením na co možná nejčistší spalování s malým množstvím emisí při snížené spotřebě paliva v porovnání s jinými metodami. Nejdůležitější opatření jsou přitom zvýšení kompresního poměru a tlaku při zážehu. Nová plně automatická PLD regulace motoru řídí selektivní vstřikování paliva podle bodu zatížení přes nově vyvinuté vstřikovací trysky. Zvýšeným tlakům a z nich vycházejícímu zatížení konstrukčních součástí byla přizpůsobena struktura hlav válce v litém stavu, uložení ojnice a klikového hřídele a celý systém těsnění. Sací a výfukové ventily a jejich těsnění byly změněny použitím těsnicích kroužků kruhového průřezu. Jako výsledek těchto a dalších jednotlivých opatření pracuje nová generace motorů technologie BlueTec se zvláště nízkým obsahem škodlivin a má příznivou spotřebu. Současně zůstává spolehlivost a trvanlivost na známé vysoké úrovni.

Zásobování AdBlue je zajištěno

Infrastruktura AdBlue na veřejných benzinových čerpadlech je v současnosti ve výstavbě po celé Evropě. Dodávání AdBlue je zajištěno průmyslem pohonných hmot a chemickým průmyslem. Zásobování přes podniková benzinová čerpadla nebo plnicí stanoviště AdBlue je ve veřejných dopravních podnicích již dnes možné bez problémů. Tankování vozidel AdBlue probíhá při běžném tankování vozidla pomocí druhého plnicího hrdla, které je umístěno v bezprostřední blízkosti plnicího hrdla na motorové palivo. Zatímco dieselové motorové palivo přitéká do nádrže, je pomocí druhé koncovky hadice pro čepování paliva plněna AdBlue nádrž SCR bez dodatečné spotřeby času.

Spotřeba AdBlue činí u nových motorů Euro 4-BlueTec asi 4 procenta spotřeby dieselového motorového paliva. Protože nádrž na AdBlue u devíti dodaných městských autobusů Citaro pojme zhruba 39 l, stačí vezená zásoba zpravidla na dvě plnění dieselovým motorovým palivem. Pokud se vyčerpá zásoba AdBlue, která se nachází na palubě autobusu, signalizuje to řidiči včas kontrolka na přístrojové desce. Další rozhodující výhody BlueTec: motory nevyžadují palivo s nízkým obsahem síry – dají se používat v celé Evropě a navíc bezproblémově. Technologie BlueTec je dimenzována na dobu životnosti vozidla a téměř nevyžaduje údržbu. Intervaly pro údržbu a výměnu oleje zůstávají proto u autobusů BlueTec v nezměněné délce.

Široká paleta pohonů šetrných k životnímu prostředí pro městské autobusy

V Německu a četných jiných evropských zemích jsou plánovány nebo jsou již v platnosti finanční výhody různého druhu pro užitková vozidla se zvláště nízkým obsahem škodlivin. K tomu se ještě přidružují lepší šance při zpětném prodeji takového ojetého vozidla stejně jako relativně nízká spotřeba pohonných hmot. Mercedes-Benz nabízí již dnes pro svoje městské autobusy širokou paletu a k životnímu prostředí šetrných motorů. K tomu patří dieselové motory Euro 3, které jsou na přání dodávány s připojeným filtrem na emise, který se namontuje ve výrobním závodě. Jako variantu je možné dostat také motor na zemní plyn M 447 hLAG s regulací Lambda a oxidačním katalyzátorem, který sériově splňuje v plném rozsahu normu Euro 4 a na přání je možné jej dodat s certifikací EEV. Tento plynový motor dokonce již dnes s rezervou dodržuje mezní hodnoty normy o výfukových plynech Euro 5 plánované od roku 2008/2009.
Zdroj: Tisková zpráva EvoBus

První městské autobusy Mercedes-Benz s Euro 4-BlueTec diesel technologií.
2. května 2005 obdrželi zástupci SWEG (Südwestdeutsche Verkehrs AG, Lahr/Schwarzwald) klíče od prvních tří autobusů s technologií BlueTec od zástupce EvoBus. V průběhu května bude postupně následovat další předávání pokaždé tří vozidel Citaro s technologií BlueTec HHA (Hamburger Hochbahn AG) a SSB (Stuttgarter Straßenbahnen AG).