Oživení české ekonomiky se pozitivně promítá i v resortu silniční dopravy
© Jarmila Chromá, Dopravák

Z jednání valné hromady ADSSF v Rožnově pod Radhoštěm.
Z jednání valné hromady ADSSF v Rožnově pod Radhoštěm.
Letošní pracovní harmonogram Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska završilo zasedání řádné valné hromady, které se konalo ve dnech 10. a 11. prosince 2014 v Beskydském hotelu Relax v Rožnově pod Radhoštěm. Jednání představitelů členských fi rem ADSSF byli přítomni výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík, zástupce partnerské středočeské asociace ADSSS František Neterda a další hosté.

Úvodní část zasedání valné hromady byla věnována současné politické situaci a aktuálnímu vývoji ekonomiky České republiky, k nimž zasvěcený výklad podal Jaroslav Hanák, prezident ADSSF a vrcholový představitel českého byznysu a dopravy (prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, prezident Svazu dopravy ČR aj.). Doplnil ho informacemi a závěry ze svých pravidelných setkání s prezidentem republiky, premiérem, ministry a reprezentací Parlamentu. Jak mimo jiné uvedl, letošek přinesl oživení české ekonomiky, firmám se daří, což se pozitivně promítá i v resortu silniční dopravy. Země má tak dobře „našlápnuto“ i pro rok 2015. V této souvislosti ale kritizoval malou podporu českých podnikatelů ze strany vlády a státních úřadů na rozdíl od mnoha jiných států Evropské unie, za kladný příklad označil např. Francii. Ostré kritice pak podrobil i nezodpovědný přístup k čerpání evropských fondů a za druhou největší ostudu označil zaostávání České republiky v oblasti ICT. Ve svém vystoupení se Jaroslav Hanák zabýval rovněž situací a změnami ve vedení Ministerstva dopravy ČR. Bývalému ministrovi Antonínu Prachařovi poděkoval za jeho práci v čele resortu s tím, že přes krátkou dobu působení se mu několik zásadních věcí podařilo prosadit. Nového šéfa Dana Ťoka pokládá za jednoho ze skvělých TOP manažerů, ale teprve následující měsíce ukáží, jak se mu v nové náročné ministerské funkci povede. Rozhodně by mu ale nedoporučoval pokračovat v dalších personálních změnách, protože by nepřispěly k tolik potřebné stabilizaci resortu dopravy a především k řešení celého komplexu problémů, jako je např. oblast dopravní infrastruktury.

Po dalších přednesených informacích z jednání tripartity, z oblasti sociální legislativy a z Bruselu pokračoval program valné hromady ADSSF dvěma body, týkajícími se konkrétně problematiky dopravní obslužnosti a nákladní dopravy. První z nich zahrnoval např. formy, priority a postup přípravy elektronické evidence tržeb se zaměřením právě na autobusovou dopravu, ale také aktuální stav a předpokládaný vývoj v oblasti informačních systémů. Podstatná část byla věnována strategii, rozsahu a financování veřejné dopravy v jednotlivých krajích po 1. lednu 2015. Jak vyplynulo z vystoupení přítomných zástupců dopravních společností, situace v jednotlivých krajích ČR je rozdílná, v některých už dopravci podepsali smlouvy na dopravu v závazku veřejné služby pro příští rok, v dalších naopak jednání s kraji teprve začíná. Obecně se dá ale předpokládat, že financování veřejné dopravy v roce 2015 zůstane na úrovni letoška. Tak jak bylo už mnohokrát konstatováno, mnoho otazníků je kolem výběrových řízení – někde byla zrušena, jinde se jejich vyhlášení opětovně odkládá.

V rámci nákladní dopravy byly Radislavem Kusákem, předsedou revizní komise ADSSF a členem předsednictva ČESMAD BOHEMIA, podány informace o výsledcích jednání smíšených komisí s Běloruskem, Lotyšskem a Srbskem, aktualitách v oblasti povolení CEMT či v systému TIR a rovněž o nových sazbách mýta v Rakousku a Spolkové republice Německo v příštím roce. K novinkám patří také od 1. ledna 2015 zavedení povinnosti mít emisní plaketu pro vozidla, kterým zůstal povolen vjezd do nízkoemisní zóny ve Vídni, Dolním Rakousku a Burgenlandsku, včetně výjimek. Z české legislativy byly připomenuty nařízení 240/2014 o výši časových poplatků, sazeb mýtného, slevy na mýtném a vyhláška 242/2014 o stanovení výše základních sazeb stravného, vše s účinností od 1. 1. 2015. Publikován byl i Cenový věstník 2015, který je pro příští rok beze změn, koeficient N zůstává na 1,063. Jak bylo dále uvedeno, Ministerstvo dopravy ČR potvrdilo už dříve avizovanou možnost, že řidiči, kteří mají dočasně zadržený řidičský průkaz, mohou absolvovat pravidelné školení profesní způsobilosti a vydalo k tomu metodický pokyn. Bohužel dva kraje, Jihomoravský a Jihočeský s právním názorem ministerstva nesouhlasí a takové školení neuznávají. Z mnoha dalších přednesených informací stojí za připomenutí také Síť právní pomoci připravená Sdružením ČESMAD BOHEMIA pro své členy. Jedná se o seznam advokátních kanceláří z vybraných evropských států včetně České republiky a Slovenska, který bude možné použít v případě, že v daném státě bude mít dopravce vážný problém při kterém se bez pomoci advokáta neobejde.

Jarmila Chromá Dopravák 11/2014

Oživení české ekonomiky se pozitivně promítá i v resortu silniční dopravy
© Jarmila Chromá, Dopravák