V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál

Škoda, prvním ze dvou v rámci projektu, druhým vyrobený v ŠEL. 3.10.2014: Upřesněno informacemi ze Škoda Electric.
Škoda, prvním ze dvou v rámci projektu, druhým vyrobený v ŠEL. 3.10.2014: Upřesněno informacemi ze Škoda Electric.
Oficiální informace viz společná tisková zpráva zainteresovaných subjektů včetně příloh na webu PMDP
BUSportál doplňuje:

Jak uváděla prezentace na displayi ve vozidle, příprava vozu včetně homologace proběhne do konce roku 2014. Dobíjecí stanice je momentálně pouze v areálu Škoda Electric, ve veřejném prostoru na konečné autobusů (také linky 33) se podle rámcového harmonogramu počítá s výstavbou do konce roku a s testováním v následných měsících. Termín pro běžný provoz vozidel je uveden na květen 2015, je možné, že se elektrobusy budou prezentovat i v rámci 3. ročníku mezinárodní konference Chytrá a zdravá městská veřejná doprava, která proběhne v Plzni 21. – 22. 4. 2015. Celý projekt je naplánován včetně vyhodnocení na zhruba tři roky.

Oba elektrobusy budou ve standardní délce 12 m, nepotvrzuje se svého času zachycená informace o chystaném provozu kloubového elektrobusu v rámci tohoto projektu. Nicméně pravděpodobně se Škoda Electric i projektem kloubového elektrobusu zaobírá.

Zajímali jsme se o celkovou obsaditelnost vozidla, která je pro jeho využití důležitější než to, zda se jedná o vozidlo dvanáctimetrové či kratší (Např. čínský elektrobus BYD 12 m má velmi dlouhý dojezd, který je vykoupený ztrátou prostoru pro cestující, kterých uveze přes 50). Na prospektu pro oba dosud vyrobené elektrobusy (první známý modrý PERUN se objeví na nějaký čas v Hradci Králové) je uvedena společná obsaditelnost 82 cestujících (27 sedících). Snažíme se u výrobce ověřit, že není rozdíl v obsaditelnosti mezi oběma typy elektrobusů - první PERUN má větší kapacitu baterií a tím i dojezd, druhý (první v rámci ZeEUS) pak menší kapacitu baterií a kratší dojezd s tím, že se bude během dne průběžně rychlodobíjet na konečné stanici a logicky se nabízí myšlenka, že je zde možný větší prostor v salonu pro cestující.

3.10.2014: Informace ze Škoda Electric

Vozidlo je skutečně plnohodnotnou nízkopodlažní variantou běžného 12 metrového městského autobusu s kapacitou 82 cestujících z nichž 27 může sedět. Rozdíl oproti čínskému BYD není jen v počtu cestujících, ale jiný je i počet dveří (3 namísto jen 2) a také naše nízkopodlažní provedení v celé délce vozidla. Dříve představená verze ŠKODA HE má obsaditelnost stejnou. Baterie jsou v něm umístěny ve stejné dispozici, tj. vzadu a za řidičem. Mají ale odlišnou energetickou hustotu (více energie), takže na jedno nabití vůz ujede v závislosti na profilu trasy a využití topení resp. klimatizace s rezervou přes 150 km.
Radek Svoboda, obchodní manažer Škoda Electric



Karosérie pro oba ZeEUS elektrobusy dodá jako subdodavatel společnost Solaris, která se projektům elektromobility také sama intenzivně věnuje. Obecně karosérie Solaris jsou v poslední době ve Škoda Electric velmi časté, jak u hybridu a elektrobusů, tak zejména u trolejbusů. Karosérie Solaris jsou sympatické cestujícím mj. i pro snahu umístit co nejvíce sedadel tak, aby byla dostupná přímo z podlahy vozu.
Dagmar Braunová

PMDP: Projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus Systém) zastřešuje a kofinancuje mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP). V rámci 42měsíčního demonstračního projektu jsou různá inovativní technologická řešení pro elektrické autobusy realizována v osmi městech: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a Cagliari. Plzeň je v projektu nejen jediným českým zástupcem, ale i jediným městem ze zemí, které rozšířily řady Evropské unie po roce 1995. Plzeň reprezentují Západočeská univerzita, Škoda Electric (ŠEL), Plzeňská teplárenská a Plzeňské městské dopravní podniky.

V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
Z prospektu ŠEL (PERUN)
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
Z prospektu ŠEL (PERUN)
V Plzni byl  veřejně představen projekt ZeEUS spolu s elektrobusem
© BUSportál