Liberalizovaná německá autobusová doprava má první oběť
Článek v Frankfurter Algemeine Zeitung

Autokary společnosti City2City, dceřiné společnosti britské National Express Group, vyjedou naposledy 13. října.
Autokary společnosti City2City, dceřiné společnosti britské National Express Group, vyjedou naposledy 13. října.
Podle zpráv německého tisku (např. článek Frankfurter Algemeine Zeitung) vyjedou autokary společnosti City2City na své linky naposledy dne 13. října.

City2City je dceřinou firmou britské společnosti National Express Group, jednoho ze světových lídrů v oboru veřejné dopravy (dálkových a regionálních busů, železnice a MHD). Obdobně jako v Británii bylo cílem německé dceřinky získat vedoucí postavení na liberalizovaném trhu dálkové dopravy, který se v Německu otevřel od počátku roku 2013. Tohoto cíle se však dosáhnout nepodařilo, City2City obsadil jen 5. místo s podílem necelých 5 % trhu. Hospodářský výsledek za rok 2013 skončil minusem 3 miliony euro, v letošním prvním pololetí dosáhla ztráta 1,75 milionu.

Dálkové autobusové linky využilo vloni 8,3 milionu cestujících (dálkové železniční spoje 131 milionů cestujících), letos se předpokládá překročení 10 milionů. Ekonomičtí odborníci však upozorňují, že úspěch tohoto oboru je dán podnákladovými cenami jízdného - na trhu působí 40 firem, ale všechny jsou zatím ve ztrátě. Průměrná cena jízdného je 4 až 5 centů za kilometr, díky různým „akcím“ se fakticky ovšem pohybuje mezi 2 až 9 centy, zatímco jízdné na železnici 13-25 centů. Dálková autobusová doprava tak cílí především na zákazníky, pro které je rozhodující nízká cena při výrazně delší době jízdy (Německo má přes 1300 km vysokorychlostních železničních tratí, spojujících většinu hlavních center v zemi). Lze tedy očekávat, že v roce 2015 autobusová doprava podraží – např. na třistakilometrové lince z Berlína do Hamburku odborníci za realistickou cenu považují 25-30 euro. Skončí asi i další dopravci – zejména ti, kteří působí jen na dálkovém trhu, zatímco dále posílí ti, kteří díky spolupráci s menšími regionálními firmami poskytují síťový efekt.
Jan Spousta

Liberalizovaná německá autobusová doprava má první oběť
Zdroj: city2city
Liberalizovaná německá autobusová doprava má první oběť
Zdroj: city2city