Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál

na IAA 2014 v Hannoveru obrazem. Fotogalerie. Specifikace. Informace z tiskové zprávy.
na IAA 2014 v Hannoveru obrazem. Fotogalerie. Specifikace. Informace z tiskové zprávy.
Polský výrobce představuje nový Solaris Urbino zcela nové a lehčí konstrukce ve dvanácti a osmnáctimetrové kloubové verzi. Nové modely, Urbino 12, Urbino 18 jsou v nabídce ode dne premiéry a další budou postupně zaváděny do prodeje. Sériová výroba započne v roce 2015.

Ve srovnání se současnou verzí Urbina je konstrukce skeletu nového autobusu lehčí, tužší a současně pevnější, protože byl vyroben z materiálu vysoce odolném proti korozi. Na snížení hmotnosti vozidla má vliv rovněž způsob umístění a tvar kovových prvků. Během konstrukčních prací bylo zaváděno mnoho inovativních řešení. Bylo použito spojení, ve kterém se vodorovné profily kříží se svislými, čímž dochází k nárůstu prostoru. Skelet je dodatečně vyztužen a zesílen plechovou podlahou. Teprve až na této podlaze je nalepena překližka o vysoké kvalitě. Díky tomuto provedení je podlaha autobusu nejenom pevnější, ale i odolnější před působením atmosférických vlivů. Skelet je vyrobený tak, že je možné vzduchojemy montovat v přední části autobusu. Dalším prvkem mající vliv na pevnost ocelové konstrukce je to, že plechy na podlaze a na střeše vozidla jsou připevněny do skeletu na větším počtu míst. Značné snížení vlastní hmotnosti vozidla má vliv na redukci spotřeby paliva.

Novou konstrukcí a způsobem výroby karosérie došlo i ke snížení hlukové hladiny a vibrací. Jednak zvenku, tak i z vnitřního prostoru autobusu. Na voze byla použita dodatečná izolační vrstva, což snižuje provozní náklady a zvyšuje se tím i komfort cestování. Nový Solaris, ve kterém hluková hladina nepřekračuje 74,8 dB splňuje, v tomto případě, ty nejpřísnější normy (evropská norma povoluje max. 80 dB, německá norma povoluje max. 77 dB).

Technologie výroby vozidla „vrstva za vrstvou” umožňuje zvýšit efektivitu práce a zaručuje vyšší estetiku výrobku, snadnější údržbu a opravy. Boční stěny jsou k sobě přišroubovány, což umožňuje snadnější demontáž a montáž v případě poškození jednotlivých dílů karosérie. Dobrá dostupnost k různým zařízením a prvkům vozidla je dosažena díky použití předních a bočních servisních krytů, které se otevírají pod úhlem až 170 stupňů a ne 130 stupňů, jako v minulém provedení.

Motorový prostor je připraven k montáži hnacích jednotek splňující emisní normu spalin Euro 6 o různých výkonech. V nových Solarisech ve verzi se spalovacími motory, budou použity motory, které známe ze současných modelů. Jsou to motory DAF (typ DAF MX-11 PACCAR) a Cummins (typ ISB6.7E6). Výrobce druhého z nich dodává rovněž motory ISLGE6 poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Nové vozidlo může být poháněn hybridním nebo elektrickým pohonem a konstrukce může být použita k výrobě trolejbusu.

Konstrukční inovací došlo i získání většího prostoru pro cestující. Sympatické je navýšení počtu sedadel dostupných z plně nízké podlahy (až 16 míst u verze dvanácti metrové, až 24 míst u verze článkové). Autobusy ve třídě maxi mají v prostoru mezi první a druhou nápravou podlahu bez stupínků a bez schodů. Vozy mají velká okna a vnitřní osvětlení v provedení LED, novinkou je možnost vybavit vozidlo vnitřním tlumeným osvětlením, zajišťující větší komfort jízdy po setmění.

Autobus umožňuje snadnější nástup a výstup cestujících. To je proto, že došlo ke zvětšení interiéru vozidla a použití širších a vyšších dveří. Standardní šířka dveří je 1 250 mm. Výška dveří je volitelná dle přání zákazníka, kterému je nabídnut model v provedení výšky dveří mezi 1 970 mm až 2 000 mm. Je zde i možnost posunutí druhých dveří směrem k zadní části autobusu u dvoudvéřového provedení, o vzdálenost jednoho modulu karosérie. V osmnáctimetrové verzi bylo změněno umístění druhých dveří blíže k druhé nápravě.

Kabina řidiče je umístěna o 50 mm výše, což zajišťuje lepší výhled z vozidla a bližší kontakt s cestujícími. Ke zlepšení viditelnosti dochází snížením pravé spodní části čelního skla. Variantou je i dotykový display v palubní desce, známý již např. z elektrobusů Solaris.

Autobus je vybaven vzduchovým pérováním a moderními, progresivními tlumiči s opcí na adaptivní tlumiče. Je možno požadovat vybavení vozidla stabilizačním systémem. Střecha je snížena o 50 mm, přičemž je zachována současná vnitřní výška vozidla.

Zcela novým řešením je sjednocení podoby autobusů LF a LE a také sjednocení s jednotlivými elementy vybavení tramvají. Standardizace náhradních dílů má vliv na snížení provozních nákladů. Nový design Solarisu je ostřejší a modernější.

Z TZ Solaris Bus & Coach
BUSportál: Solaris Bus & Coach vyrábí přes 1000 vozidel ročně, pro porovnání je to zhruba dvojnásobek produkce SOR Libchavy a třetina produkce Iveco CR. Výrazný podíl v Solaris Bus & Coach mají i trolejbusy, které jsou vyráběny ve spolupráci se Škodou Electric, loni v desítkách, letos ve stovkách kusů. Solaris Bus & Coach vyrábí hybridy, elektrobusy a tramvaje. Kloubivý elektrobus s rychlodobíjením představil výrobce na paralelně probíhajícím veletrhu Innotrans v Berlíně.

Těšíme se na testování vozidel, na které je redakce polským výrobcem pozvána ve druhé polovině října do Španělska.
IAA Hannover 2014: Souhrn odkazů

Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál
Nové autobusy Solaris Urbino 12 a Solaris Urbino 18 ve světové premiéře
© BUSportál