Rekordních 40000 autobusů Mercedes-Benz Citaro
Z předání jubilejních vozidel. Foto Daimler

a 20000 malokapacitních vozů na bázi Sprinter ze závodu Mercedes-Benz Minibus.
a 20000 malokapacitních vozů na bázi Sprinter ze závodu Mercedes-Benz Minibus.
Jubilejní autobusy byly předávány ve výrobním závodu v Mannheimu. Společnost Voyages Emiles Weber v Lucemburku převzala dodávku autobusu Citaro GÜ a společnost Sandfærhus Parkering z Norska převzala Sprinter City 65.

Městský autobus Citaro je nyní provozován ve 40 zemích po celém světě. V roce 2013 výroba autobusu Mercedes-Benz Citaro dosáhla 3027 kusů a s podílem na trhu 16,4 % je nejprodávanějším městským autobusem v Evropě. V Německu tvoří podíl 37 procent. Model Citaro je provozován v mnoha hlavních městech Evropy od Londýna po Bukurešť a od Madridu po Helsinky.

Mimo Evropu vozí cestující v Mexiku, Japonsku, Singapuru, Abu Dhabi a dokonce i na ostrově La Réunion v Indickém oceánu. Je také páteřním přepravním prostředkem služeb BRT (Bus Rapid Transit) ve Štrasburku, Istanbulu nebo Nancy.

V současnosti byly realizovány tři velké objednávky pro Brusel, Budapešť, Vídeň, Florencii a pro Zug ve Švýcarsku.
Poprvé představil Mercedes-Benz svůj model Citaro v roce 1997 při UITP kongresu ve Stuttgartu. O rok později byla zahájena sériová výroba. Hlavním faktorem úspěchu modelu Citaro je konstrukce, design, technologie a trvalý vývoj. To je zřejmé na rozsáhlém faceliftu modelu z let 2005/2006 a dalších přidaných modelech Citaro LE, krátkého Citaro K a derivátu velkokapacitního autobusu CapaCity k modelové řadě. Při uvedení nové modelové řady na trh v roce 2011 přišel ke slovu design, nový kokpit a technologie úspory paliva. Nové Citaro bylo prvním městským autobusem, který byl k dodání s elektronickým stabilizačním programem ESP. O rok později následovala další premiéra s motory splňujícími emisní normu Euro VI. Na jaře roku 2014 dodal Mercedes-Benz již 1000. Citaro s motorem Euro VI. Model Mercedes-Benz Citaro je vyráběn v moderních výrobních závodech, segmenty karoserie v Holýšově v České republice, kompletován v Mannheimu a Neu-Ulmu a také v Ligny ve Francii pro určité exportní trhy.
Mercedes-Benz Citaro Euro VI
Mercedes-Benz Minibus GmbH
(Tisková zpráva uvádí termín "minibusy", který nekoresponduje s pojetím termínu minibusu v našich podmínkách - podle těchto definic se Sprintery objevují jako minibusy, midibusy i jako "autobusy". Proto se většinou držíme termínu malokapacitní autobusy, zde necháváme termín minibusy dle TZ)
Portfolio minibusů Mercedes-Benz je založeno na modelu Mercedes-Benz Sprinter. Řada autobusů pokrývá v současné době 24 modelů s povolenou celkovou hmotností od 3,5 t do 6,8 t. Řady Sprinter Transfer, Sprinter Travel, Sprinter City a Sprinter Mobility indikují různá provozní určení, 16 variant s levostranným řízením a 8 typů s pravostranným řízením. Nejatraktivnější model je Sprinter City 77. Je to kompaktní autobus pro městskou dopravu s unikátní třínápravovou nízkopodlažní karoserií a prostorem až pro 40 cestujících. Minibusy jsou úzce spojeny s vývojem a výrobou modelu Sprinter. Všechny procesy jsou předmětem stejně přísných směrnic společnosti Mercedes-Benz. Minibusy od společnosti Mercedes-Benz vycházejí z nového Sprinteru modelového provedení 2014. Kromě nového designu a působivých vlastností obsahuje nejnovější technologie v oblasti motoru a bezpečnosti. Řady minibusů Transfer a Travel, které doprovázela změna modelu Sprinter v polovině roku 2013, byly rozsáhle změněny. Řada Mobility byla rozšířena o modely Mobility 35 a Mobility 45 a všech 24 modelů bylo postupně a systematicky přepracováno na přísné emisní normy Euro VI.
3 x Mercedes-Benz Sprinter City EURO 6
Jubilejním 20 000 minibusům, které byly dodnes vyrobeny společností Mercedes-Benz Minibus GmbH, předcházelo v roce 1998 převzetí podílu ve společnosti výrobce minibusů Karla Kocha v Mudersbachu poblíž Siegenu. Za krátkou dobu vybudoval Mercedes-Benz široké portfolio výrobků a vytvořil celoevropskou spolupráci. V roce 2004 byla společnost Karl Koch kompletně převzata. Krátce poté byla výroba přemístěna v několika stupních do rozšiřujícího se závodu v Dortmundu. Zde vyrábí přes 330 zaměstnanců minibusy na třech linkách na výrobu karosérií a na čtyřech montážních linkách. Minibusy jsou prodávány do více než 40 zemí. Největším trhem je západní Evropa, mezi zákazníky s pravidelným odběrem patří Austrálie, jihovýchodní Asie a Střední východ. V loňském roce prodala společnost Minibus GmbH 1206 autobusů a již brzy se dostane na maximum své výrobní kapacity.
Z TZ Daimler

BUSportál:

V České republice Citara jako diesely či CNG vozy v sólo i kloubových variantách pořídili dopravci: DP v Děčíně a v Ústí nad Labem, Arriva, ČSAD Invest, ČSAD Kyjov, ČSAD MHD Kladno, ZDAR Žďár, ČSAD Benešov, ČSAD Slaný, ČSAD Jindřichův Hradec, ČSAD autobusy ČB, ICOM transport Jihlava, Martin Uher, Hotliner. Evidentně se zatím Citara neprosadila tam, kde jsou obvyklá ve světě - v metropolích a velkých městech. Na Slovensku zaujme flotila vysokokapacitního modelu CapaCity v Bratislavě.
Podvozek Mercedes-Benz Sprinter je vedle Iveco Daily nejobvyklejší bází pro malokapacitní autobusy i u nás. Kromě německých "kompletů" se však jedná i o nástavby různých karosářů. Podobně jako u Iveco Daily používají podvozky Sprinterů karosáři napříč celou Evropou. U nás se na nástavby s hvězdou specializuje např. Buzola Bus Design a KHMC.
Dagmar Braunová

Rekordních 40000 autobusů Mercedes-Benz Citaro
Mercedes-Benz Citaro G. Foto OSNADO/Arriva
Rekordních 40000 autobusů Mercedes-Benz Citaro
Mercedes-Benz Sprinter City. Foto BUsportál