(BUSportál: Alespoň podle vyjádření ČSAD autobusy Plzeň a Student Agency)
Reklama
(BUSportál: Alespoň podle vyjádření ČSAD autobusy Plzeň a Student Agency)
HN Miroslav Petr - Praha/Plzeň, 22. 3. 2005 - V průměru už 25,10 koruny platí motoristé v Česku za litr nejprodávanějšího Naturalu 95 a ještě o pět haléřů dražší byla včera podle údajů společnosti Colosseum motorová nafta.

Palivo pro dieselové motory už v průměrných hodnotách převyšuje benzín více než týden a podle mínění většiny analytiků bude tento trend dál pokračovat.

Dopravci se obávají ztrát, konkurence totiž nedovoluje zvýšené náklady v plné míře kompenzovat u konečných spotřebitelů.

"Nemáme kam couvnout, jízdné je pro toto období pevně dané," říká o provozu svých dotovaných linek ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl. I když v tuto chvíli nejde podle něj ještě o tak zásadní nárůst, aby bylo nutné vyvolat jednání s krajskými úředníky a bojovat za zvýšení jízdného.

Cestující zatím bez obav

Ani u nedotovaných autobusových linek se zatím cestující nemusí bát zdražení. "My můžeme zdražit prakticky ze dne na den, ale zatím k tomu není důvod. Cena nafty činní zhruba jen čtvrtinu nákladů na kilometr provozu, tedy kolem šesti korun," připomíná Radim Jančura, jehož firma Student Agency cenou i komfortem vytlačuje konkurenci zejména v autobusové dopravě mezi Prahou a Brnem a také dalšími městy. Sám však přiznává, že firmy by se k takovému kroku odhodlaly jen v případě skutečně extrémního zdražení nafty. "Když diesel loni zlevňoval, tak také nikdo nesnižoval jízdné," přiznává Jančura.

Ostrý konkurenční boj brání zvyšování cen i u provozovatelů nákladní dopravy. Jenže v jejich případě narůstají i další vydání, nejen za stále dražší naftu. "U dopravců se nyní kumulují hned dva nepříznivé faktory. Jednak je to dražší nafta, ale její současná cena není zatím tak kritická. V těchto dnech však přichází dopravcům vyúčtování za mýtné v Německu. A to už pro ně může být opravdový problém," tvrdí mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix. Obrovská konkurence panující na rozšířeném evropském trhu nutí tuzemské dopravce nabízet ceny, za které ne každý dokáže ještě investovat do rozvoje. "Dražší naftu nebo mýtné si málokdo troufne započítat do své ceny," potvrzuje plzeňský podnikatel Miroslav Zýka, jehož kamióny rozvážejí po okolí pivo z Plzeňského Prazdroje. "U nás máme možná trochu štěstí, protože Prazdroj upravuje ceny pro nás i v závislosti na průměru cen nafty za poslední tři měsíce. Jinak nevím, jestli bychom za téhle situace vůbec přežili," říká Zýka.

Trh se pročistí, míní znalec

Podle analytika společnosti Colosseum Jiřího Šťastného lze očekávat, že i v přesycené nákladní dopravě nastane v brzké době pročištění trhu a rostoucí ceny ropy a následně pohonných hmot zřejmě přispějí ke krachu některých menších dopravců.

"Končí asi doba, kdy byl v rámci Evropské unie konkurenceschopný skoro každý, a to i menší dopravce. Je možné, že v delším období, třeba tak do dvou let, bude barel ropy i za osmdesát dolarů. A tomu pak dokážou čelit jen větší firmy nebo nějaká sdružení," míní analytik. Konkurence je podle něj dnes možná ještě větší brzdou vysokých cen pohonných hmot než silná koruna. Loni, kdy se barel ropy Brent prodával na trzích za cenu přes padesát dolarů, stál v tuzemsku litr benzínu kolem dvaceti osmi korun.

Podobné ceny bylo možné očekávat i nyní, ale po podzimním radikálním snížení marží ze strany OMV a dalších firem udržuje konkurence hodnoty na nižší úrovni. Podle analytiků přesto benzín a v podobné výši i nafta u tuzemských čerpacích stanic ještě porostou, zřejmě až k hranici dvaceti šesti korun.

"V horizontu jednoho měsíce může litr Naturalu 95 podražit řádově o několik desítek haléřů," potvrzuje i Markéta Šichtařová z Next Finance.