ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC
Fotografie z testu

Kovové řetězy jsou stále nejvíce účinnou a zejména trvanlivou volbou. Tabulka výsledků testu.
Kovové řetězy jsou stále nejvíce účinnou a zejména trvanlivou volbou. Tabulka výsledků testu.
Německý klub ADAC a rakouský ÖAMTC testovaly jak běžné kovové, tak i látkové a tekuté sněhové řetězy.

Tradiční ocelové řetězy se pevně etablovaly jak na sněhu, tak i na ledu, a ani jejich montáž už dávno není žádnou zásadní překážkou. Výrobci se však snaží účinnost řetězů i jejich manipulovatelnost stále zlepšovat - částečně také za použití alternativních materiálů.

ADAC a ÖAMTC ve svém testu prověřily sedm tradičních ocelových řetězů, dvě rychlomontážní verze a tři trakční pomoci ze syntetického materiálu. Testované modely vykázaly i výrazný cenový rozdíl v rozpětí od 30 do 380 eur.

Výsledky testu ukazují, že tradiční sněhové řetězy v žádném případě nepatří do starého železa. Všech sedm řetězů z oceli dosáhlo podle posudku ADAC výsledku "dobrý", přičemž nejlépe dopadly modely "Servo" od firmy Pewag (špičkové ohodnocení na ledu a v testu opotřebovatelnosti) a "Klack & Go New" od firmy Walmec. Oba jsou přijatelné i cenově - "Servo" stojí 113 eur, Klack & Go New" 134 eur. Zajímavé je, že výsledku "dobrý", i když jen těsně, dosáhl i nejlevnější model, "Alpin Mountain 9mm" za 30 eur. U něj však uživatelé musí slevit z nároků na snadnou manipulovatelnost a přilnavost ke sněhu.

Testovány byly i dvě "rychlomontážní" verze. Obě slibují velmi jednoduché nasazení - což se s modelem Rud Centrax podařilo opravdu dobře, ovšem pouze při uspokojivých výsledcích účinnosti na sněhu a ledu. Model "K-Summit" firmy Thule vykázal na ledu dobré výsledky, na sněhu ale zklamal. Kvůli svému technickému konceptu však v testu propadl - došlo k uvolnění centrální matice.

Pro ty, kdo nechtějí používat kovové řetězy, je alternativou trakční pomoc z látky. Výsledku "dobrý" těsně dosáhl potah "Easy Grip" od Michelinu, velmi rychle se ale opotřebuje. S uzavřeným syntetickým materiálem pracují také RUD "Softspike" a "Auto Sock ". Oba vyšly z testu s výsledkem "uspokojivě", pokud ovšem "přimhouříte oči" při aplikaci na ledu a spokojíte se s tím, že i u nich se potah rychle opotřebuje.

A co lze čekat od "řetězu ze spreje"? Nastříkaná vrstva produktu "Snow Grip" vydržela jen několikeré otočení kol - poté efekt zcela zmizel.

Z testu tedy vyplývá, že doba, kdy budeme staré dobré kovové řetězy moci poslat "k ledu", ještě nenastala.

Tisková zpráva ÚAMK.

ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC
Listopad 2013
ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC
ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC
ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC
ÚAMK: Test sněhových řetězů podle společnosti ADAC a ÖAMTC