Další důsledky expanze žlutých AYATSŮ na trase Praha-Brno a také i Praha-Plzeň. S upřesňujícími informacemi BUSportálu.
Další důsledky expanze žlutých AYATSŮ na trase Praha-Brno a také i Praha-Plzeň. S upřesňujícími informacemi BUSportálu.
Hospodářské noviny 19.1.2005
Konkurence vytlačila bývalého lídra
.Jan Činčura www.ihned.cz/cincura

PRAHA/BRNO, 19. 1. 2005 - Svoji druhou oběť přinesl během roku konkurenční boj na nejvýznamnější trase dálkových autobusů Praha-Bmo.

Z trhu, na kterém se ročně oběma směry přepraví odhadem jeden a půl miliónu lidí, odchází Český národní expres - C.N.E. Group (ČNE). Přitom ještě před rokem byl mezi oběma městy s asi 61 spoji denně absolutně největším linkovým dopravcem.

Z trasy jej v rekordně krátké době vytlačila brněnská firma Student Agency. Ta své autobusy poprvé nasadila teprve před rokem. Za nejnižší ceny nabidla nejvyšší komfort.

Už v únoru jako první padl Čebus, který se potýkal a problémy již delší dobu a jeho dvacítku spojů převzal právě ČNE.

Autobusy na prodej

"Situace tam byla katastrofální. Už se nevyplácelo jezdiL V neděli naposledy jely naše spoje, které na poslední týden ještě po nás převzala Student Agency," uvedl ředitel ČNE Petr Sýkora. Brněnský konkurent je na týden převzal, protože spoje musí být provozovány ještě aspoň týden po ohlášení jejich zrušení krajskému dopravnímu úřadu.

To potvrdil i ředitel Student Agency Radim Jančura. "Jednalo se o dvacet spojů. V jejich provozu jsme dál nepokračovali, protože převzaté linky někdy jezdily skoro prázdné," upřesnil. Hodlá však rozšířit spoje začátkem února, kdy končí prázdninové období pro studenty, kteří začnou znovu dojíždět do pražských vysokých škol.

"Zbylo nám deset autobusů, které zčásti prodáme, zčásti jimi posílíme naši mezinárodní dopravu," poznamenal Sýkora. Kladenská společnost nyní hledá, jak by ušlé tržby nahradila. "Chceme posílit regionální dopravu v kladenské a pražské oblasti," prozrazuje své plány Sýkora. Společnost si už dělá průzkum, aby našla na trhu mezery a nezatížila tak již zavedené dopravce.

Regionální spoje jsou obvykle dotované státem a dopravci ai konkurují jen při případných výběrových řízenich, které mohou vyhlašovat krajské dopravní úřady.

Z peněz utržených za dálkové autobusy společnost pořídí vozy pro místní přepravu. Ty musí být na rozdíl od dálkových autobusů vybaveny plošinou pro invalidy. Roční tržby firmy činí asi 70 milionů korun.

Trasu Praha - Bmo tak již odhadem z asi 80 procent kontroluje Student Agency. Vedle ní jezdí ještě Tourbus, který však zajíždi na autobusové nádraží v jiné části Brna, a tak mu zůstává část klientely. Dále do Brna jezdí ještě přes deset dalších dopravců, kteří však pokračují dál na Ostravu, Zlín či Slovensko.

Ovládla i trasu na Plzeň

Jen pár měsíců stačilo firmě Student Agency, aby ovládla i trasu Praha - Plzeň. Po nástupu loni v listopadu odsunula na druhé místo do té doby největšího dopravce ČSAD autobusy Plzeň i s jeho 430 autobusy. Tomu hrozí, že může skončit podobně jako Český národní expres. "Může se to stát, ale zatím na to nemyslíme. Jde o dost frekventovanou trasu, mohli bychom se na ní uživit oba," řekl ředitel plzeňské firmy Miroslav Hucl. Uznává, že za srovnatelnou cenu jejich brněnský konkurent poskytuje vyšší komfort. Navíc jezdí v každou celou hodinu. "Nyní má asi polovinu trhu, my asi 40 procent a zbytek jsou ostatní, " odhaduje Hucl. S tímto odhadem Jančura s přimhouřením oka souhlasí. "Teď je období mimo sezónu. Vysokoškoláci mají prázdniny a autobusy jezdí poloprázdné. Bude to kdo z koho," dodat. Brněnská firma chce navíc od prvního února začít jezdit i na lince Praha - Liberec. "Licenci od pražského magistrátu jsme obdrželi," potvrdil Jančura.

To se však nelíbí libereckému dopravnímu úřadu, který zahmul dopravu Liberec - Praha do závazku veřejné služby a stanovil monopolního dopravce ČSAD Liberec.

"Chystáme se podat podnět na Ministerstvo dopravy v rámci mimoodvolacího řízení, aby zvážilo, zda tato licence byla pro firmu Student Agency vydána v souladu se zákonem," řekla vedoucí libereckého dopravního úřadu Stanislava Jakešová. Podle ní musí být totiž k vydání takové licence potřebný souhlas obou dopravnich úřadů. Liberec tak chce zabránít vstupu brněnského dopravce na libereckou trasu.


BUSportál dodává: U trasy Praha-Plzeň byl před nástupem Student Agency převažující klatovský dopravce CENTRUM TOUR nikoliv ČSAD autobusy Plzeň, jak uvádí HN. Ten na sklonku roku 2004 přišel o licenci - zhruba měsíc po nástupu Student Agency na trasu - a Student Agency tím expanzi velice usnadnil a v podstatě uvolnil prostor i pro ČSAD autobusy Plzeň.