Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a  něco k historii
ŠM 16,5 v Praze © Archiv Iveco CR

Praha byla prvním městem, kde se tento typ vozidla vyzkoušel v městském provozu. Existoval i bez zadních dveří? Josef Víšo z Archívu Iveco CR pro BUSportál.
Praha byla prvním městem, kde se tento typ vozidla vyzkoušel v městském provozu. Existoval i bez zadních dveří? Josef Víšo z Archívu Iveco CR pro BUSportál.
První prototyp autobusu ŠM 16,5 byl vyroben koncem roku 1966 ve vysokomýtské Karose a v následujících dvou letech prošel prototypovými zkouškami. Dlouhodobé zkoušky prototypu probíhaly v ulicích Prahy a Pardubic, kde vozidlo najezdilo 70 179 km.

První článková Karosa ŠM 16,5 byla předána do pravidelného zkušebního provozu s cestujícími 10. prosince 1967. Praha byla prvním městem, kde se tento typ vozidla vyzkoušel v městském provozu. Autobus byl přidělen na linku 134, která tehdy spojovala krčské sídliště Antala Staška se vzdálenými Petřinami. Určitě není bez zajímavosti, že v autobuse držela službu dvojčlenná posádka. Byl to samozřejmě řidič a u čtvrtých dveří pak byl jakýsi dozorce, který dohlížel na odbavování cestujících a dával zvukové znamení řidiči při ukončení nástupu a výstupu. U prvních a čtvrtých dveří byly umístěny samoobslužné pokladny, ale jak již byli cestující zvyklí (a zvyk je jak známo železná košile), nastupovali zpravidla jen prvními dveřmi, čímž trochu pozbývalo smysl dvojité odbavování u tohoto dlouhého vozidla.

Od září 1968 byl předán pardubickému dopravnímu podniku, kde vydržel v pravidelném provozu ještě neuvěřitelných 16 let, než byl vyřazen pro neopravitelnou technickou závadu.

Po zkouškách prototypu byla vyrobena ještě patnáctikusová ověřovací série, u které měly být v provozu sledovány provedené změny a nové úpravy. Autobusy této série byly vyrobeny v letech 1968 až 69 a byly předány do pravidelného provozu na městskou dopravu do Brna, Nitry, Tábora a Ústí nad Labem a na linkovou dopravu do ČSAD Brno a Bratislava. Autobusy byly průběžně sledovány a provoz vyhodnocován z ekonomického hlediska. K sériové výrobě tohoto autobusu vsak již nikdy nedošlo, a to hlavně z kapacitních důvodů závodu Karosa a také z nezájmu hlavního potencionálního odběratele – pražského dopravního podniku.

"K těmto autobusům máme kopie prospektů a fotografie. O zachování některého z kloubáku ŠM 16,5 do dnešní doby nemáme v současné době přesné informace, " uzavírá Josef Víšo z Archivu Iveco CR a na dotaz na výskyt vozu bez zadních dveří dodává: "Oficiálně byla vyrobena ověřovací série 15 kusů v městském provedení. K linkové verzi kloubáku nemáme žádný podklad, ani foto, ani výkres. Avšak podle vyjádření dvou našich významných pamětníků byl poslední vůz z patnáctikusové série snad vyroben bez zadních dveří (poslední vůz byl dodán do ČSAD Bratislava – později asi předán do ČSAD Nitra). Sice jsem někde viděl obrázek ŠM 16,5 bez zadních dveří, ale mohlo jít o dodatečnou úpravu, provedenou třeba zákazníkem. Informace se pokouším zjistit."

Základní technické údaje článkového autobusu Karosa ŠM 16,5:

Čtyřdveřový autobus byl dlouhý 16 600 mm, široký 2 500 a vysoký 3 120 mm. Do vozidla byl pod podlahou montován vznětový šestiválcový motor s přímým vstřikem od výrobce LIAZ o výkonu 132 kW při 2 150 ot./min. Automatická hydrodynamická převodovka Praga měla nepřímou volbu 2+1 stupeň pomocí tlačítek. Celková hmotnost autobusu činila 21 060 kg a obsaditelnost byla udávána pro 50 sedících a 80 stojících cestujících. Nejvyšší rychlost byla 65 km/h. Karoserie autobusu byla samonosná, progresivní panelové koncepce.

Za informace a fotografie děkujeme Josefu Víšovi z Archivu Iveco CR.
Takže příště se vracíme k tématu Ikarus v Praze a zároveň se otevírá otázka, zda z dlouholetého provozu v Pardubicích během 16 let nezůstaly nějaké dokumenty.
Dagmar Braunová
Kloubové autobusy v Praze: V roce 1960 absolvoval v Praze jízdy Škoda 706 RTO-K
K historii kloubových autobusů v Praze: Polský Jelcz se objevil na Bohdalci v roce 1968
První kloubové autobusy DPP byly sice Ikarusy, ale se ŠM 16,5 se Pražané svezli
16. ledna před 35 lety vyjely do pražských ulic kloubové autobusy

Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a  něco k historii
ŠM 16,5 v Praze © Archiv Iveco CR
Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a  něco k historii
ŠM 16,5 v Praze © Archiv Iveco CR
Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a  něco k historii
ŠM 16,5 v Praze © Archiv Iveco CR
Kloubové autobusy v Praze: Karosa ŠM 16,5 v ulicích metropole a  něco k historii
ŠM 16,5 © Archiv Iveco CR